به گزارش قدس آنلاین، دکترای فلسفه داشته و عضو هیات علمی دانشگاه مراغه است؛ هم اکنون عضو کمیسیون صنایع مجلس و نماینده مردم ملکان است و از ابتدای دیماه سال گذشته که نمایندگان مجلس به تقاضای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو رای موافق دادند بعنوان دبیر هیأت تحقیق و تفحص انتخاب شده است، هیأتی که تاکنون در تحقیق و تفحص از خودروسازان ۱۵ محور اساسی زیر را احصا کرده است.
۱- بررسی وضعیت گذشته و موجود در صنعت خودروی کشور- تعداد شرکتهای تولید کننده، ظرفیت و تیراژ تولید
۲- وضعیت ترکیب سهامداران، ساختار مدیریت، مالی و مالکیت سهام در صنایع خودروساز کشور و ایجاد انحصار و مشکلات قانونی در این خصوص و فعالیتهای غیر تولیدی خودروسازان
۳- میزان سهم و نقش دولت در مالکیت و مدیریت صنایع خودروسازی کشور
۴- بررسی وضعیت سرمایهگذاری در صنایع خودرویی کشور طی سالهای گذشته
۵- بررسی کیفیت تولید خودرو در کشور و علتهای پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی
۶- بررسی علل عدم استفاده حداکثری از ظرفیت علمی، تخصصی و فنی در طراحی و ساخت انواع خودرو در صنعت خودروسازی کشور و ارزبری گسترده این صنعت
۷- بررسی مشکلات صنایع قطعه ساز خودرو در کشور
۸- نحوه قیمتگذاری خودرو (محاسبه قیمت تمام شده و قیمت عرضه در بازار) و تعدد مراجع دخیل در قیمتگذاری خودرو
۹- بررسی تقاضای واقعی (مصرفی) انواع خودرو در کشور و مقایسه آن با میزان عرضه انواع خودرو و رانت موجود در بازار خودرو (مشکلات قیمتی بین قیمت کارخانه و بازار)
۱۰- بررسی نحوه پیش فروش و فروش فوری خودرو به متقاضیان و مشکلات مربوط به قرعه کشی بین متقاضیان
۱۱- بررسی آخرین وضعیت صادرات خودرو و کارخانجات خودروسازی ایرانی در کشورهای خارجی و صادرات قطعه
۱۲- بررسی مقررات و سیاستهای موجود در زمینه واردات خودرو و تاثیر آنها در بازار خودروی کشور
۱۳- برنامه راهبردی و بلندمدت صنعت خودرو در ایران
۱۴- بررسی اقدامات انجام شده درخصوص طراحی و تولید خودروهای برقی، هیبریدی در کشور
۱۵- وضعیت منابع انسانی در صنایع و نحوه عزل و نصب مدیران.
هم اکنون با گذشت نزدیک به یکسال از زمان تصویب تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با سیدعلی موسوی دبیر هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گفتوگو کردیم.
وی میگوید: سایپا ۷۰ شرکت و ایران خودرو ۱۲۰ شرکت اقماری دارد که خیلی از آنها زیان ده هستند و متأسفانه خودروسازان به دنبال جبران ضررهای گذشته خود با افزایش قیمت و از جیب مردم هستند.
دبیر هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو همچنین میافزاید: برخی قطعهسازان در هیأت مدیره خودروسازان عضو هستند و چون خودشان به خودروسازان قطعه میدهند سعی میکنند که این انحصار را نگه دارند و حتی اجازه حضور قطعهسازان دیگر را نمیدهند و یا اگر هم ورود کردند از گردونه رقابت حذف خواهند شد؛ همین مافیا تعیین کننده قیمت قطعات است و چون انحصار در اختیار برخی قطعهسازان با تولیدات قطعات مهم است سعی میکنند با قیمتها بازی کنند به طوری که امروز قیمت یک رقم است و روز دیگر قیمت را بالا میبرند و یا اینکه تیراژ افزایش قطعه را کاهش میدهند و بهانههایی مانند ضرر و زیان را میآورند؛ آنها میدانند خودروسازان نیازمند آن قطعه هستند.
وی اظهار میدارد: تعداد نیروهای غیر تخصصی در سایپا و ایران خودرو زیاد است در حالیکه انتظار ما آن است که تعداد کارگران خط تولید بیشتر باشد؛ حقوق ۴۰ میلیونی برای کارمندان و مدیران خودروسازی که هیچ نقشی در خط تولید ندارند ظلم به کارگران آنها است.
موسوی میگوید: در وضعیت فعلی و با مدیران مستقر در ایران خودرو و سایپا و شرکتهای وابسته به آنها نمیتوانیم به تولید سه میلیون خودرو در آینده نزدیک برسیم ضمن اینکه بنا داریم به ترک فعلهای مدیران سابق و اسبق ایران خودرو و سایپا ورود کنیم تا دستگاه قضایی با آنها برخورد قاطع کند.
متن کامل این گفتوگو به شرح ذیل است:
تحقیق و تفحص از صنعت خودرو وقتی در مجلس در حال پیگیری بود نمایندگان هدف از این کار را افزایش تولید خودرو عنوان کردند اما عملاً شاهد کاهش تیراژ خودرو از سوی خودروسازان بودیم؛ چرا این هدف محقق نشد در حالیکه وزیر صمت وعده افزایش تولید خودرو را در سه سال آینده داده است؟
عدم ترخیص و نهایی کردن خودروهای باقیمانده کف پارکینگ تعمداً از سوی خودروسازان صورت میگیرد با اینکه نمایندگان مجلس یازدهم انقلابی هستند اما نمایندگان ایران خودرو و سایپا دائم در مجلس هستند و لابی میکنند و به نظر میرسد آنها برای نمایندگان کمین گذاشتهاند.
** رسانهها فساد صنعت خودرو را افشا کنند
رسانههای صدای مردم هستند و باید فسادهای موجود در صنعت خودرو را افشا کنند تا نهادهای نظارتی به این مطالبهگری مردم پاسخ دهند. وظیفه ذاتی مجلس آن است هر جایی احساس فساد، مافیا و مشکلی بود دست به کار شوند؛ صنعتی که مردم مطالبه اصلاح آن را داشته باشند و به اقتصاد کشور و اشتغال جوانان مربوط باشد مجلس باید خیلی سریع ورود کند.
**خودروسازان، چالش خودرو را به بحران خودرو تبدیل کردند
بحرانها و چالشهای صنعت خودرو کم کم تبدیل به معضل شده است و مجلس هرجایی که معضلی ایجاد شده باشد وظیفه نظارتی خود میداند که ورود کند و به همین دلیل تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در مجلس یازدهم به تصویب نمایندگان رسید؛ اعضای هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو چندین جلسه بازدید نظارتی از خودروسازان داشتند تا وضعیت آنان و قطعهسازان را از نزدیک مشاهده کنند. روند کار هیأت تحقیق و تفحص خوب است ولی باید سرعت بیشتری پیدا کند.
** وزیر صمت هر هفته برنامه تولید خودرو میخواهد
کاهش عمدی تیراژ در خودروسازان و به ویژه دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا با گزارشات و آمارهایی که داده شده است رد میشود. این در حالی است که هماکنون شاهد افزایش تیراژ تولید خودرو هستیم و وزیر صمت با ارائه و عزم جدی به دنبال افزایش تولید خودرو است و آمارهای تولید را هر هفته از خودروسازان مطالبه میکند. در حالیکه پیش از این وزرای سابق برنامه ماهانه میگرفتند؛ تمرکز وزیر صمت بر افزایش تولید خودرو به منظور پاسخ به نیازهای جامعه است.
با توجه به پیگیریهای هیأت تحقیق و تفحص از خودرو، ظاهراً کاهش تولید خودرو وجود ندارد اما برخی خودروسازان معتقدند که افزایش تیراژ تولید خودرو به ضرر آنها است در حالیکه باید در سال جهش تولید در صنعت خودرو که صنعت مادر محسوب میشود حتماً شاهد افزایش تولید و تیراژ خودرو باشیم؛ وقتی بازار تشنه خودرو است خودروسازان باید با تولید بیشتر پاسخگوی این تشنگی باشند.
اشتیاق فراوان مردم برای ثبت نام خودرو و تشکیل مافیای ثبت نام توسط دلالان در دنیا بی سابقه است؛ آیا خودروسازان تشنگی بازار خودرو را برطرف کردهاند؟
در کجای دنیا شاهد هستیم که تعداد بالایی از مصرفکنندگان پشت درب کارخانه برای ثبتنام خودرو حضور داشته باشند و خودرو بخواهند و از خودروساز تولید بیشتر را مطالبه کنند. در حالیکه تولیدکنندگان ما ناز میکنند و میگویند اگر تیراژ خودرو افزایش یابد ضرر میکنیم.
** افزایش قیمت خودروها برای جبران ضررهای گذشته خودروسازان است
خودروسازان معتقدند وقتی قیمتهای خودرو دستوری است ما مجبوریم محصولاتمان را با قیمتهای تعیین شده به فروش برسانیم که البته این حرف نیازمند بررسی است؛ آنها میگویند ما قیمتهای دستوری خودرو را متوقف کرده ایم و قیمتهای فعلی واقعی نیست و باید بالاتر از ارقام فعلی باشد. لذا هرچه تولید خودروهایی که قیمت دستوری دارند بیشتر شود شاهد افزایش ضرر هستیم که باید این ادعا را هم بررسی کرد.
خودروسازان تعمداً میگویند قیمتهای فعلی تولید خودرو تشریفاتی و دستوری است و برای آنها ارزش تولید ندارد. چرا که آنها میتوانند با اجرای برخی شرایط قیمت تمام شده خودرو را پایین بیاورند. متأسفانه نظر خودروسازان بر آن است که قیمت خودروهای تولیدی را افزایش دهند تا جبران ضررهای گذشته را داشته باشند لذا ادعای افزایش قیمت خودرو که آنها مطرح میکند، نادرست است.
** شرکتهای اقماری خودروسازان پول خور و زیان ده هستند
اگر فرض بر آن باشد که خودروسازان ضرر کردهاند آیا خودروسازان توان جلوگیری از ضرر را ندارند؟ برخی از خودروسازان از جمله سایپا چرا باید ۷۰ شرکت اقماری داشته باشند که وجود تعداد زیادی از این شرکتها ضروری و لازم نیست زیرا این شرکتها فقط پولخور و هزینهبر هستند که باید حذف شده و یا در شرکتهای دیگر ادغام شوند.
اموال زیادی در ایران خودرو وجود دارد که زائد است و آنها میتوانند با فروش این اموال جبران ضررهای گذشته خود را داشته باشند اما این کار را نمیکنند؛ متأسفانه خودروسازان به دنبال جبران ضررهای گذشته خود با افزایش قیمت و از جیب مردم هستند.
** چشم خودروسازان به افزایش قیمتهاست نه کاهش ضرر
متأسفانه ایران خودرو و سایپا و سایر شرکتهای خودروسازی بنگاهداری میکنند و خارج از صنعت خودرو سرمایهگذاری کردهاند که نباید این کار را میکردند چرا که این موضوع هزینه زائد محسوب میشود که موجب افزایش بیشتر ضررهای آنها خواهد شد اما متأسفانه عزمی برای کاهش ضررهای گذشته خود و سامانبخشی به کاهش هزینههای فعلی خود ندارند و متأسفانه چشم آنها به بازار است تا بتوانند با راحتترین کار ممکن و از جیب مردم ضررهای قدیمی خود را جبران کنند.
آیا کمبود قطعه داریم؟پشت پرده این کمبود قطعه، خودروساز است یا مافیای قطعهساز؟ آیا خودروسازان تحریمها را بهانهای برای پنهان شدن پشت ناکارآمدی خود کردهاند؟
بیبرنامگی خودروسازان و تحریم بهانه آنها برای عدم تکان دادن به خود و همچنان دست پنهان در کمبود قطعات از دلایل ضعف فعلی صنعت خودرو است. تعداد زیادی از مدیران میانی خودروسازان برای سالیان متمادی در مناصب خود حضور دارند و به خوبی با فشار و تحریم و مافیا و مشکلات قطعهسازان آشنا هستند ولی شاهد عدم برنامهریزی آنها برای رفع معضلات هستیم. چرا که آنها فقط روی صندلیها نشستهاند تا تحریمها ادامه پیدا کند و به نظر میرسد فقط سعی میکنند خود را بازار ارز تطبیق دهند.
وقتی برخی قطعات وارداتی است چرا خودروسازان اقدامی برای ساخت داخلی آن نمیکنند در حالیکه تخصص، تکنولوژی، دانش و سرمایه آن وجود دارد؛ باید به جای سرمایهگذاری برای تولید خودروهای بیکیفیت به سمت تحقیق و توسعه برای افزایش کیفیت و کمیت قطعه و حذف قطعات وارداتی داشته باشیم.
** برخی قطعهسازان نبض تولید را انحصاری در اختیار گرفتهاند
داخلیسازی قطعات خودرو نباید در حد حرف بماند در حالیکه میتوانیم گامهای مؤثر در زمینه حذف واردات قطعات و خروج ارز برداریم؛ وقتی توانایی آن را داریم چرا باید مقادیر زیادی سرمایه برای واردات قطعات خودرو از کشور خارج شود که دلیل اصلی آن به مافیای بازار برمیگردد زیرا برخی قطعهسازان در هیأت مدیره خودروسازان عضو هستند و چون خودشان به خودروسازان قطعه میدهند سعی میکنند که این انحصار را نگه دارند و حتی اجازه حضور قطعهسازان دیگر را نمیدهند و یا اگر هم ورود کردند از گردونه رقابت حذف خواهند شد.




نظر شما