۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 790334
سرایت تب جنگ به اسکاندیناوی

به گزارش قدس آنلاین، جنگ اوکراین و حوادث پس از آن، منجر به افزایش اقبال شهروندان دو کشور سوئد و فنلاند در خصوص پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی شده است. آنها می‌گویند با توجه به جدی و ملموس بودن خطر جنگ، بهتر است هر چه سریع‌تر به عضویت ناتو در آمده تا شاید ریسک هزینه‌های بروز نبرد احتمالی میان خود و روسیه را افزایش دهند.

در مقابل، برخی شهروندان سوئدی و فنلاندی نیز معتقدند عضویت در ناتو منجر به پیشگیری از منازعه میان روسیه و آنها نخواهد شد و بدتر می‌تواند زمینه تنش‌های پایدار یا حتی شکل‌گیری برخی منازعات غیرنظامی(منازعات سایبری و امنیتی) را میان آنها و مسکو فراهم آورد. در چنین شرایطی برخی احزاب و شهروندان در دو کشور سوئد و فنلاند خواستار مدیریت روابط خود و کشور روسیه هستند.

نظرسنجی معنادار در سوئد

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد اکثریت سوئدی‌ها موافق پیوستن به ناتو هستند و حمله روسیه به اوکراین باعث تغییر سریع دیدگاه‌ها در کشوری شده که مدت‌ها به حفظ سیاست بی‌طرفی معروف بود. در این نظرسنجی که توسط مؤسسه دموسکوپ و به سفارش روزنامه آفتونبلادت انجام شده، ۵۱ درصد سوئدی‌ها گفته‌اند طرفدار عضویت کشورشان در پیمان دفاعی ناتو هستند.

این در حالی است که در ماه ژانویه فقط ۴۲ درصد سوئدی‌ها موافق این عضویت بودند. بنا بر نتایج منتشرشده، میزان مخالفان پیوستن به ناتو از ۳۷درصد در ماه نخست سال میلادی به ۲۷درصد در ماه مارس کاهش پیدا کرده است. این اولین بار است که در یک نظرسنجی اکثریت شرکت‌کنندگان موافقت خود را با عضویت در ناتو ابراز می‌کنند.

آتش بس دائمی یا موقت

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد در صورت فروکش کردن بحران اوکراین و رسیدن مسکو و کی یف به آتش بس دائمی یا حتی صلح موقت، شاهد افزایش دوباره وزن مخالفان عضویت سوئد در ناتو باشیم. سوئد از سال ۱۸۱۴ وارد هیچ جنگی نشده و سیاست خارجی خود را بر اساس مشارکت‌نداشتن در اتحادهای نظامی بنا کرده است.

این کشور در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن در طول جنگ سرد بی‌طرف باقی ماند. با این حال به نظر می‌رسد حمله نظامی روسیه به اوکراین سیاست سوئد را با تغییر مواجه کرده است.

این کشور در ماه مارس تصمیم گرفت به اوکراین سلاح بفرستد. این برای اولین بار از سال ۱۹۳۹ به این سوست که سوئد برای کشوری که در وضعیت جنگ به سر می‌برد، سلاح ارسال کرده است. سوسیال‌دموکرات‌های حاکم سوئد تاکنون در برابر درخواست‌های اپوزیسیون راست میانه برای پیوستن به ناتو مقاومت کرده‌اند و گفته‌اند مشارکت نداشتن در ائتلاف‌های نظامی به بهترین نحو در خدمت منافع سوئد بوده است.

خیز فنلاند برای پیوستن به ناتو

در کشور فنلاند، موضوع پیوستن به ناتو به مراتب از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا مقامات دولت هلسینکی در تعامل با ناتو و آمریکا در حال بررسی آن هستند. سالی‌نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند گفت کشورش احتمال پیوستن به ناتو را در دست بررسی دارد.

وی افزود این مساله را با توجه به افکار عمومی با پارلمان در میان گذاشته و با بررسی معایب و مزایای پیوستن به ناتو، تلاش دارد در اولین فرصت ممکن، موضوع را به نتیجه برساند.
قبل از وقوع نبرد میان روسیه و اوکراین(در دی امسال)، فنلاندی‌ها رویکرد منفی و بازدارنده‌ای در قبال ناتو داشته‌اند. نتایج یک نظرسنجی در فنلاند نشان داد ۴۲درصد مردم این کشور مخالف پیوستن به ناتو هستند.

نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه «هلسینگن سانومان» نشان می‌دهد نسبت مخالفان پیوستن به ناتو کاهش یافته است. پیش از این ۵۰ درصد مردم فنلاند مخالف پیوستن کشورشان به ناتو بودند.۲۸ درصد مردم فنلاند در این نظرسنجی از پیوستن کشورشان به ناتو حمایت کردند. حدود ۳۰ درصد فنلاندی‌ها نیز در این نظرسنجی اعلام کردند تصمیم‌گیری در این مورد برای آنها دشوار است. ضریب خطای این نظرسنجی ۱/۳ درصد اعلام شده است.

واکنش کاخ کرملین

سوئد و فنلاند در حال حاضر همکاری بسیار نزدیکی با ناتو دارند و به عنوان ناظر به اجلاس‌های اخیر ناتو دعوت شده‌اند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ماه ژانویه گفته بود اگر دو کشور تصمیم به مطرح کردن درخواست عضویت بگیرند، می‌توانند بسیار سریع به این پیمان دفاعی بپیوندند.

پیشتر یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود در صورت اقدام سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو، این دو کشور باید منتظر واکنش کرملین باشند. و اکنش کاخ کرملین در قبال پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود؛ اما با توجه به پذیرش سریع عضویت سوئد و فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی، این موضوع می‌تواند از جنگ تا بروز تنش‌های مزمن امنیتی و مقطعی را شامل شود.

اکنون دو کشور نروژ و دانمارک در منطقه نوردیک و اسکاندیناوی از اعضای ناتو محسوب می‌شوند. در چنین شرایطی عضویت سوئد و فنلاند مترادف با محاصره کامل روسیه از شمال اروپا خواهد بود.

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.