تحولات منطقه

۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۷۹۱۵۷۳

وزیر آموزش و پرورش با تشریح آخرین جزئیات و فرآیند اجرای رتبه‌بندی معلمان از سال ۱۴۰۱ گفت: بعد از تعطیلات نوروز کلاس‌های حضوری دانش‌آموزان آغاز می‌شود.

کدام معلمان مشمول رتبه بندی می شوند؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین؛ یوسف نوری با اشاره به آخرین تصمیمات درباره رتبه بندی معلمان اظهار کرد: لایحه رتبه بندی معلمان از سال ۱۳۹۲ مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شروع و در ادامه مسیر با چالش‌های زیادی مواجه شد تا اینکه پس از بررسی‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰، از سوی رئیس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به هدف اصلی رتبه بندی اضافه کرد: طرح رتبه بندی، علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان، انگیزه «آموختن دانش» و «رقابت علمی» را در جامعه معلمان ارتقا می‌دهد و این باعث افزایش توانمندی معلمان نسبت به امروز خواهد شد لذا این توانمندی در تربیت دانش آموزان نیز بی تأثیر نبوده و آنها را به سمت اهداف سند و تربیت تمام ساحتی هدایت خواهد کرد.

نوری گفت: ماده دوم رتبه بندی فرهنگیان، به شرح شایستگی‌های ۳ گانه، عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان پرداخته و در هر مورد رتبه‌ها را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه در طرح رتبه بندی، معلمان در ۵ رتبه تقسیم بندی می‌شوند، گفت: دایره شمول رتبه بندی، در دو لایحه ای که در دولت گذشته ارائه شده بود، بعضی افراد از جمله همکاران فرهنگی که از مدارس به ادارات آمده بودند را شامل نمی‌شد که بر اساس اصلاحات صورت گرفته این اشکال برطرف شد.

اجرای رتبه بندی از اوایل سال جدید

نوری ادامه داد: اکنون با ابلاغ طرح رتبه بندی و براساس قانون، وزارت آموزش و پرورش مکلف است آیین نامه مربوطه را در مدت یک ماه کاری تدوین کند که امیدواریم پس از تصویب آیین نامه در هیئت دولت، طرح رتبه بندی از اوایل سال جدید اجرایی شود.

نوری با بیان اینکه در ماده یک رتبه بندی به افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت و اعتلای کرامت و منزلت همچنین استقرار نظام پرداخت براساس شایستگی و توسعه مستمر شایستگی عمومی و حرفه‌ای معلمان اشاره شده است، افزود: در لایحه قدیم دولت، افراد هر ۶ سال یک بار مشمول رتبه بندی می‌شدند اما اکنون افراد هر ۵ سال یک بار مشمول رتبه بندی خواهند شد و محدودیت سنوات نیز ندارد اما برای یک عده که در مناطق محروم خدمت می‌کنند و یا معلم شاغل در مدارس استثنایی و ابتدایی هستند این رتبه هر سال ۳ ماه کم می‌شود و به ۴ سال تقلیل پیدا می‌کند و برای معلمانی که تاییدیه بنیاد نخبگان را دارند نیز یک رتبه ۳ ساله خواهد بود.

کدام‌معلمان مشمول رتبه بندی می‌شوند؟

وزیر آموزش و پرورش افزود: همه معلمان رسمی، پیمانی و افرادی که حکم معلمی دارند اما در ادارات آموزش و پرورش خدمت می‌کنند و همچنین معلمان غیررسمی که احکام استخدامی دارند، شامل رتبه بندی خواهند شد اما این قانون شامل معلمان بازنشسته نخواهد شد.

آزمون استخدامی برای معلمان قراردادی

وی از برگزاری آزمون استخدامی داخلی برای ۵۹ هزار معلم قراردادی که صدور احکام استخدامی آن‌ها منع قانونی ندارد، ولی فاقد شماره کارمندی هستند خبر داد و افزود: این آزمون فروردین سال آینده برگزار خواهد شد و تکلیف این معلمان نیز مشخص خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در آزمون خرداد امسال پذیرفته نشده‌اند؛ می‌توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و سال آینده تکلیف ۴۰ هزار معلم غیررسمی که تا قبل از سال ۹۲ با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند؛ مشخص خواهد شد.

نوری خاطرنشان کرد : سال آینده  ۲۵ هزار معلم از طریق آزمون سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان خواهند شد که پس از طی دوره ۴ ساله به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد.

گفتنی است؛ در نشست علنی یکم اسفند، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، با اصلاح لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، جهت تامین نظر شورای نگهبان، موافقت کرد.

بر این اساس در ماده ۲ اصلاحی آمده است:

شایستگی عمومی:

مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد. این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد.

شایستگی تخصصی:

مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی - یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن‌ها برخوردار باشد.

شایستگی حرفه‌ای:

مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با به‌کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران

در ماده ۳ اصلاح شده آمده است:

معلمان بر اساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند.

معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقا به یکی از رتبه‌های موضوع این قانون را کسب کرده اند، هر سه سال یک بار مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب نکنند، با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبه‌های پایین‌تر تنزل می‌یابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.