چادریاند اما پوشش شان فرق میکند! حجاب بلاگرهای حجاب چندان با فلسفه حجاب همخوانی ندارد. چه در فضای مجازی و شبکه اینستاگرام باشد و چه در خیابان حتی گاهی بیش از دیگران جلب توجه میکنند. به صفحات اینستاگرامیشان که سر بزنید متوجه خواهید شد مدلهای حجاباستایل یک روز با حجاب کامل در برابر دوربین عکاسان و فیلمبرداران فشن حاضر میشوند و روز دیگر با شومیز و شلوار! بگذریم از اینکه چادرهای مدلداری که سر میکنند هم گرچه پوشش کاملی میدهد اما آنقدر زرق و برق دارد که حتی از فاصله دور نگاهها را به خود جلب میکند. خلاصه اینکه حجاباستایلها و بلاگرها آمدهاند تا براساس ذائقه جامعه اسلامی کار اقتصادی کنند و نگاهشان به چادر و حجاب نه یک نگاه فرهنگی برای ترویج حجاب و عفاف که نگاهی اقتصادی است تا بتوانند پوشش را بهگونهای طراحی کنند که چرخهای اقتصادشان را بهتر و سریعتر بچرخاند و زنان و پوشش آنها ابزار تجارت آنهاست.
بهخصوص دختران و زنان جوان محجبه در سبک پوشش خود از مدلهایی که به قول خودشان بهدنبال ترویج فرهنگ چادریهای شیک هستند و با شعارهایی همچون «استایلترو حرفهای بساز» به جامعه زنان محجبه خوراک فرهنگی میدهند تا کشاندن دامنه مد به موضوع عفاف، حجاب و ترویج تجملگرایی در پوشش محجبهها از یکسو دامن این حوزه را به آفتهایی همچون چشم و همچشمی آلوده کنند و فرهنگ و طرز تفکر محجبهها را به سمت مدگرایی و فشن تغییر دهند و از سوی دیگر با حاکم شدن فرهنگ فشن در حوزه حجاب و عفاف به درآمدهای بیشتربرسند.
حجابهایی جذابتر از بیحجابی!
به همین دلیل هم مدلهایی که برای حجاباستایلها تبلیغ میکنند درست شبیه همان مدلهایی هستند که لوازم آرایش تبلیغ میکنند و تنها تفاوتشان نوع پوششی است که استفاده کردهاند.
بگذریم از اینکه زرق و برق پوشش این گروه خیلی وقتها از زرق و برق پوشش بدحجابها یا بیحجابها هم بیشتر است و میتواند جلب توجه کند و این یعنی این نوع پوشش با فلسفه حجاب در دوری از تبرج و خودنمایی سازگارنیست.
پشت پرده حجاباستایلها
وی درباره ریشههای شکلگیری حجاباستایلها و فعالیت بلاگرهای حجاب میافزاید: «حجاب استایلها سالها قبل توسط رژیمصهیونیستی در اینستاگرام به راه افتادند و ما شاهد بودیم در حال نفوذ شناختی نرم و ایجاد تغییر در سبک زندگی خانمهای چادری و محجبه هستند. این نوع مدلینگ متأسفانه نوع جدیدی از خودنمایی را به بهانه گسترش حجاب در پیش گرفته و زنگ خطری بسیار جدی است که میتواند برای نقش زن در جامعه ما خطرناک باشد.»
آل داوود تاکید میکند: «حجاب استایلها به دین نگاه تجاری دارند و با اینکه حد و حدود پوشش را رعایت میکنند اما محتوای آن را رعایت نمیکنند و متأسفانه برای زن در جامعه ما نقشی تجاری تعریف میکنند. این همان چیزی است که در غرب با مدلینگ برای خانمها اتفاق افتاد و میتواند برای ما آسیب بسیار زیادی به دنبال داشته باشد.»
از نگاه وی موضوع مدلینگ حجاب در حوزه خانواده میتواند به ما آسیب برساند. بهخصوص میان جوانانی که در فضای اینستاگرام زیست میکنند چه در بحث مدلینگ حجاب و چه در مدلینگ و شبکه قمار، شرطبندی از این شبکه رها شده آسیب میبیند.
ضربه حجاباستایلها به حجاب
اسدا... سلیمانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و مدیر اجرایی بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم هم درباره حد و حدود حجاب و تفاوت آن با آنچه از سوی حجاباستایلها ترویج میشود به جامجم میگوید: «خداوند در قرآن تعریف حجاب را داشته است و در سوره احزاب میتوانیم تعریف و حدود حجاب را بررسی کنیم. در یک کلام حجاب یعنی پوشیدگی، حجاب یعنی ایجاد جاذبه نکردن و پوشیدگی کامل به استثنای دست و صورت. وقتی ما این حجاب را هزار مدل تزئین میکنیم و نگین و گل میزنیم و نامش را حجاب میگذاریم این اصلا حجاب نیست.»
سلیمانی تاکید میکند: «به عنوان یک تولیدکننده محصولات حجاب، حجاباستایلها و مدل پوششهایی را که آنها ترویج میدهند از مانتوهای کوتاه و جلوباز و بدترین نوع پوشش مخربتر میدانم. تخریبی که حجاباستایلها برای پوشش و حجاب داشتهاند بسیار بیشتر از کالاهای مبتذل است. من بهشخصه بهعنوان مسؤول انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اصلا این نوع حجاب را قبول ندارم.»
وی ادامه میدهد: «به نظرم ضربهای که حجاباستایلها به حجاب و اعتقادات مردم میزنند از کارهایی که امثال مسیح علینژاد انجام میدهند، بدتر است. زیرا مردم افراد معاند را میشناسند و تکلیفشان روشن است اما یک خانم چادری، قداست و حرمت چادر را میشکند و از بین میبرد و با عنوان حجاباستایل، عادیانگاری میکند.»
سلیمانی در برابر این نکته که تولید کردن چادر هم یک کار تجاری است، میافزاید: «بله این یک واقعیت است اما این کار تجاری باید براساس معیارها و چارچوبهایی تعیینشده باشد چراکه تولیدکننده هم مسؤولیت شرعی دارد.»
نظر شما