تحولات منطقه

وزیر راه و شهرسازی با اعلام تداوم سیر قطار در کریدور شمال- جنوب، گفت: قطار باری روسیه به مقصد هند، از مسکو با پیمایش بیش از سه‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر به مرز ایران رسیده و حامل ۳۹ کانتینر بار است که برای نخستین بار از روسیه وارد خاک ایران می‌شود.

وزیر راه: سیر قطار در کریدور شمال- جنوب ادامه خواهد داشت
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «رستم قاسمی» درباره ورود نخستین قطار باری مستقیم روسیه به ایران به مقصد هند، اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر روابط با کشورهای همسایه، ‌در حال حاضر با اکثر کشورهای همسایه روابط بسیار خوبی برقرار شده است و بر همین اساس دو موضوع افزایش ترانزیت و تفاهم با کشورهای مختلف در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: اکنون تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه برای ترانزیت از ایران به حجم حدود ۲۰ میلیون تن منعقد و بخشی از آن نیز عملیاتی شده است.

وی ادامه‌داد: قطار باری روسیه به مقصد هند برای نخستین بار به صورت مستقیم از روسیه وارد خاک ایران می‌شود و در بندر شهید رجایی توقف می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه بار این قطار از طریق دریا به هند صادر خواهد شد، افزود: این قطار از مسکو با پیمایش بیش از سه‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر به مرز ایران رسیده و حامل ۳۹ کانتینر بار است.

این عضو کابینه سیزدهم ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه ترانزیت، گفت:‌ در کریدور شمالی سه جبهه وجود دارد و این قطار از شرقی‌ترین کریدور یعنی سرخس (ترکمنستان) وارد کشور شده است.

وی ادامه‌داد: همچنین کریدورهای میانی مثل اینچه برون و گرمسار نیز دارای قابلیت‌های بالایی برای جذب بار سایر کشورهاست که ارتباطات خوبی از این طریق با روسیه و کشورهای همسایه برقرار شده است.

قاسمی اضافه‌کرد: کریدور غربی یعنی جمهوری آذربایجان- ایران نیز از کریدورهایی با ظرفیت‌های بالا در کشور بوده و رفع محدودیت‌ها و تکمیل قطار رشت- آستارا در این کریدور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

وی درباره امکان تداوم سیر این قطار، خاطرنشان‌کرد: با توجه به تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خوبی که با کشورهایی مثل روسیه، قزاقستان و ترکمنستان منعقد شده و همچنین سهل‌الوصول بودن این مسیر برای رسیدن کالاهای روسیه به کشورهایی مثل هند، سیر قطار در این مسیر ادامه خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از سوی دیگر این مسیر از لحاظ صرفه اقتصادی و کاهش زمان حمل و نقل دارای مزیت‌های قابل توجهی است و به‌طور قطع سایر کشورها نیز به دنبال منافع بیشتری برای حمل بار خود هستند.

وی تاکید کرد: فعال کردن کریدورها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و با اقدامات انجام شده در این زمینه سیر این قطار نیز تداوم خواهد داشت.

قاسمی درباره احیای سایر کریدورها از جمله کریدور شرقی- غربی اظهار داشت: موقعیت ژئوپلیتیک ایران باعث شده که ترانزیت علاوه بر جنبه درآمدی، مزایای امنیتی، سیاسی و اجتماعی هم برای کشورمان در بر داشته باشد و به دنبال افزایش ترانزیت کشور هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.