استاد سید عبدالله انوار، نسخه‌شناس مطرح کشور معتقد است که مجموعه نسخه‌های خطی گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک در دنیا بی‌نظیر است.

وقف گنجینه ملک، بهترین تصمیم حاج حسین‌ آقا بود / نسخه‌های خطی کتابخانه ملک در دنیا بی‌نظیر است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز این فرهنگ‌پژوه و کتاب‌شناس برجسته در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: نسخه‌های خطی که زنده‌یاد حاج حسین آقا ملک در طول عمر باعزتش در کتابخانه ملی ملک گردآوری کرده است، ارزش بالایی در فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی دارد تا جایی که موجب اعتبار و اهمیت کتابخانه‌اش شده است.  
این حکیم پرآوازه ادامه داد: این بزرگمرد از یک سو فرد ثروتمندی بود و نفایس را با توجه به اطلاعات خوبی که در خصوص آثار خطی داشت، خریداری می‌کرد. از طرف دیگر، همکاری مرحوم احمد سهیلی، نویسنده، محقق و سرپرست کتابخانه ملک با حاج حسین آقا ملک بود که باعث شد مجموعه بسیار خوبی در این کتابخانه جمع‌آوری شود. 
وی گفت: کتابخانه ملی ملک در دوران زندگی حاج حسین آقا در خانه پدری‌اش در بازار بزرگ تهران فعالیت داشت و بعدها تمامی نسخه‌ها و آثار به ساختمان کنونی کتابخانه و موزه ملی ملک در باغ ملی پایتخت منتقل شد. 
استاد انوار اضافه کرد: بارها برای استفاده از نسخه‌های خطی که فقط در گنجینه ملک یافت میشد به محل پیشین کتابخانه ملی ملک در بازار مراجعه کرده بودم. به یاد دارم احمد سهیلی که در قید حیات بود، نسخه‌ها را در محل کتابخانه در اختیارم می‌گذاشت تا مطالب مورد نیازم را جست وجو کنم. 

بهترین تصمیم حاج حسین آقا ملک
این نسخه‌شناس مطرح بیان کرد: حاج حسین آقا ملک با وقف خانه پدری‌اش به همراه تمامی اموال موجود در آن به آستان قدس رضوی که کتابخانه و موزه ملی ملک را هم در بر می‌گرفت، بهترین تصمیم را برای آینده این گنجینه گرفت. به خصوص که این گنجینه فقط شامل کتاب و نسخه‌های خطی نبود و او مجموعه‌های ارزشمندی همچون سکه و تمبر نیز گردآوری کرده بود. بدین ترتیب این گنجینه به بهترین شکل ممکن در پرتوی وقف در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) حفظ می‌شود.

 

توجه خاندان ملک به حفظ میراث فرهنگی کشور
استاد انوار گفت: حاج حسین آقا ملک، خانواده فرهنگ‌دوست و کتابخوانی داشت چنانکه بانو «عزت‌ملک ملک» یکی از فرزندان حاج حسین آقا علاوه بر اینکه اهل علم و هنر بود، آثار هنری و تاریخی همچون تابلوهای نقاشی گردآوری می‌کرد. بخشی از آثار کتابخانه و موزه ملی ملک نیز مربوط به آثار اهدایی این بانو است.   

احترام خاص محققان به واقف مجموعه
این دانشمند حوزه نسخه شناسی که در گذشته سابقه همکاری آموزشی نیز با کتابخانه و موزه ملی ملک داشته است، ادامه داد: تدریس چندین جلسه کارگاهی با حضور جمعی از پژوهشگران و فعالان حوزه نسخه‌های خطی را در این موقوفه برعهده داشتم و برای برگزاری این جلسات از آثار خطی این کتابخانه نیز استفاده کردیم.  
وی خاطرنشان کرد: محققان و دانشجویانی که در حوزه نسخه‌های خطی پژوهش و فعالیت می‌کنند، همواره از حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک با احترام یاد می‌کنند و توجه ویژه‌ای به کتابخانه یادگار این واقف بزرگ معاصر دارند. امیدوارم این مجموعه فرهنگی همچنان پویا و معتبر باقی بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.