فدراسیون فوتبال تا ۴۸ ساعت آینده پاسخ نامه مشترک فیفا و AFC را درخصوص حفظ استقلال فدراسیون بر اساس قوانین و ضوابط ارائه خواهد کرد.

فدراسیون تا ۴۸ ساعت آینده پاسخ فیفا را می‌دهد چرا همیشه پای یک نفر در میان است؟!

به گزارش قدس آنلاین، نامه مشترک فیفا و AFC که به امضای برخی از مسئولین این دو نهاد رسیده اواخر هفته گذشته به فدراسیون فوتبال ایران ارسال شد. در این نامه که به امضای مسئولان فیفا و AFC رسیده‌، از فدراسیون فوتبال ایران درخواست شد تا روز ٢٠ آگوست(۲۹ مرداد) پاسخ خود را درخصوص گزارش‌های رسانه‌ای منتشر شده از اظهارات برخی نمایندگان مجلس و حفظ استقلال فدراسیون بر اساس قوانین و ضوابط فیفا و AFC ارائه نماید.

بر همین اساس از ساعت حدود ۷ صبح دیروز جلسه‌ای با حضور مسئولان حقوقی و برخی مدیران فدراسیون درخصوص بررسی نامه مسئولان فیفا و AFC تشکیل شد. طبق رایزنی‌های به عمل آمده ظاهرا فدراسیون فوتبال از فیفا و AFC درخواست کرده مهلت بیشتر و ۲ روزه‌ای برای پاسخگویی دقیق‌تر و شفاف درخصوص این نامه ارائه شود و ظاهرا هماهنگی‌هایی نیز در این زمینه به عمل آمده است‌.در شرایطی که قبلا مطرح شده بود قرار است برخی از ارکان قضایی فدراسیون مثل کمیته‌های استیناف، اخلاق و انضباطی نیز در جلسه دیروز شرکت کنند، اما این جلسه بدون حضور آنها برگزار شد.

اظهار نظر سخنگوی کمیسیون اصل نود

به نظر می‌رسد این نامه فیفا در واکنش به مصاحبه‌های برخی نمایندگان مجلس و اظهارنظر آنها در ارتباط با انتخابات فدراسیون فوتبال است. در آخرین این اظهارنظرات‌، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت سه نامزد حاضر در انتخابات فدراسیون فوتبال، گفت: همان‌طور که ریاست محترم کمیسیون اصل نود موضع رسمی کمیسیون را در رسانه‌ها اعلام کرد، این کمیسیون نسبت به حضور افرادی که دارای محکومیت قضایی یا پرونده باز در مراجع قضایی باشند یا اینکه پرونده آنها در حال جمع‌بندی و محکومیت فرد محرز شده باشد، ابراز نگرانی کرده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس تأکید کرد: در صورتی که شرایط این افراد احراز شود کمیسیون اصل نود به این مسئله ورود خواهد کرد و وزیر ورزش و جوانان باید در کمیسیون اصل نود پاسخگوی این مسئله باشند و مسئولانی که این گوشزدها را نادیده بگیرند در آینده مورد توجه قرار خواهند گرفت و اگر در این تعلل‌ها تعمدی باشد دستگاه قضایی محل رسیدگی به این پرونده خواهد بود.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ و قاضی زاده‌هاشمی عضو فراکسیون ورزش از جمله نمایندگانی بودند که طی ماه‌های گذشته به اظهار نظر درخصوص انتخابات فدراسیون فوتبال پرداخته‌اند.

چرا فیفا حساس شده است؟

اما چرایی حساس شدن فیفا به اتفاقات داخل ایران نیز جالب است. دیروز خبرگزاری تسنیم در گزارشی به این موضوع پرداخت و یادآور شد که چرا در این‌گونه ماجراها همیشه پای مهدی تاج در میان است! در گزارش تسنیم آمده است: «درست چهار سال بعد از تهدید بی‌سابقه کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماجرای منع به‌کارگیری بازنشستگان ـ همان زمانی که بحث بازنشستگی مهدی تاج مطرح شده بود ـ این بار در آستانه انتخابات فدراسیون و در حالی که یک طرف ماجرا باز هم تاج قرار دارد، فیفا و AFC نامه‌ای تهدیدآمیز ارسال کرده‌ خواستار توضیحات فدراسیون فوتبال درباره اتفاقات رخ‌داده و اظهارنظرهای صورت‌گرفته، شدند.

مهم‌ترین سؤال و ابهام این است؛ چرا هر زمان درباره تاج مشکل یا موضوعی پیش می‌آید فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه تهدیدآمیز می‌نویسند؟ آیا برای این دو نهاد که مرتب اخبار رسانه‌ها و اظهارنظر مسئولان را پیگیری می‌کنند این سؤال پیش نیامده است که؛ ماجرای «پرونده باز» و «پرونده‌ای که حکم بدوی آن صادر شده است» و «پرونده‌ای که اخیراً از سوی مجلس به قوه قضائیه ارسال شده است»، چه بوده است؟

فدراسیون جهانی فوتبال در دستورالعمل بررسی صلاحیت افراد برای شرکت در انتخابات و در موضوع تعیین صلاحیت نامزدهای ریاست به‌صراحت تأکید می‌کند، افرادی که دارای پرونده‌های قضایی در جریان هستند و به‌طور رسمی متهم شده‌اند یا اقدامات قضایی موقت علیه آنها آغاز شده است، دارای شرایط لازم برای تأیید صلاحیت و حضور در انتخابات نیستند.

در بند ۲ ردیف صلاحیت‌های این دستورالعمل آمده است: «هنگامی که یک نامزد به‌طور رسمی متهم شود یا اقدامات قضایی موقت در ارتباط با او انجام شد، کمیته انتخابات تصمیم می‌گیرد، حتی اگر رأی نهایی هم صادر نشده باشد، صلاحیت نامزد مذکور را رد کند.»، حال سؤال این است؛ چرا فیفا به این موضوع کاری نداشته و در این باره از فدراسیون ایران پرسشی مطرح نکرده است؟

اگرچه در عصر ارتباطات خبرها و اظهارنظرها در کسری از ثانیه به تمام دنیا مخابره می‌شود اما سؤال این است؛ چرا این اتفاق فقط در برخی خبرها و برای برخی افراد اتفاق می‌افتد؟ سؤال دیگر این‌که؛ برخی افراد که مدعی هستند جلوی تعلیق فوتبال ایران را در گذشته گرفته‌اند، نمی‌توانند در قبال این نامه‌ها نیز چنین اقدامی انجام دهند؟ قطعاً برای کسی که می‌تواند جلوی تعلیق را بگیرد، جلوگیری از تکرار این نامه‌ها و تهدیدها به‌اندازه خوردن یک لیوان آب، ساده است.

انفعال وزارت ورزش

در این میان نکته عجیب انفعال وزارت ورزش است. در شرایطی انتظار می‌رود وزارت ورزش به عنوان نماینده دولت نظارت کافی روی اتفاقات فوتبال داشته باشد، پولادگر معاون توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش در حاشیه مجمع فدراسیون تنیس روی میز در مورد موضع وزارت ورزش برای انتخابات فوتبال و اینکه برای عدم حضور تاج در انتخابات وزارت کاری می‌کند یا خیر، گفت: نمی‌دانم چرا وزارت ورزش باید برای عدم تایید صلاحیت تاج تلاش کند.

نهادهای نظارتی و قضایی داریم و اگر کسی جرمی مرتکب شده باشد آنها باید حکم دهند. وزارت ورزش در جایگاه صدور حکم نیست. اصلا ما در مورد فوتبال تایید یا رد صلاحیت نمی‌کنیم و خودشان کمیته‌ای دارند و آنجا کارشان را می‌کنند. وزارت ورزش هیچ‌گونه دخالتی در این مورد ندارد.

قطعا هیچ کس انتظار دخالت وزارت ورزش در امور فدراسیون‌ها از جمله فوتبال را ندارد؛ اما توقع می‌رود نظارت لازم را داشته باشد. آیا برای وزارت ورزش مهم نیست که سکان هدایت فدراسیون فوتبال به دست چه کسی می‌افتد که پولادگر این‌قدر بی‌تفاوت درباره آن صحبت می‌کند؟!

نکند آقایان اتفاقات دوره قبلی فدراسیون فوتبال را فراموش کردند که حالا در انتخابات پیش رو ترجیح داده‌اند نقش تماشاگر را بازی کنند!

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.