رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا گسترش ائتلاف نظامی ناتو را که در زمان ریاست او شروع شد، مقصر حمله روسیه به اوکراین ندانست.

 گسترش ناتو، نقشی در حمله روسیه به اوکراین نداشت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از وب‌سایت پولیتیکو، بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا روز یکشنبه طی مصاحبه‌ای با فرید زکریا از سی‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم که در آن زمان کار درستی کردیم. و اگر ما چنین کاری نمی‌کردیم، این بحران احتمالا حتی زودتر رخ می‌داد.»

وی در ادامه افزود: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این حقیقت را که فکر می‌کند انحلال اتحاد جماهیر شوروی تراژدی بزرگی است، کتمان نمی‌کند.»

این رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا مدعی شد که این کشور و ناتو هرگز روسیه را تهدید نمی‌کنند و کشورهای اروپای شرقی حق دارند تا پس از دهه‌ها حکمرانی روسیه در "امنیت" زندگی کنند.

بیل کلینتون در ادامه گفت: «وقتی من گسترش ناتو را شروع کردم، نه تنها پیشنهاد شراکت ویژه با ناتو را به روسیه دادم بلکه چشم‌انداز عضویت در این ائتلاف را به این کشور ارائه کردم؛ ائتلافی که استدلال کرد بزرگترین مشکلات امنیتی ما در آینده از سوی بازیگران غیرعضو یا کشورهای خودکامه‌ای که توانایی هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی به گروه‌های تروریستی می‌فروشند، خواهد بود.»

انتخاب بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ پس از پایان جنگ سرد بود. در سال ۱۹۸۹ کشورهای اروپای شرقی پس از دهه‌ها خود را از حاکمیت کمونیستی رها کردند و در سال ۱۹۹۱ «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، این اتحاد را منحل کرد.

در طول ریاست کلینتون، جمهوری چک، مجارستان و لهستان به ناتو پیوستند و پس از آن در سال ۲۰۰۴، بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی، اسلواکی و اسلوونی وارد ناتو شدند. همه این کشورها یا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند یا متحدان آن محسوب می‌شدند.

کلینتون در مصاحبه با فرید زکریا مدعی شد که او درباره توسعه جناح شرقی ناتو با بوریس یلتسین، رئیس‌جمهوری اسبق روسیه گفت‌وگو داشته است. با این حال خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سرگئی یاسترژمبسکی که زمانی به عنوان سخنگوی یلتسین کار می‌کرد، گزارش داد که این دیپلمات روس مکالمه‌ای درباره گسترش ناتو میان روسای جمهوری اسبق آمریکا و روسیه را به خاطر نمی‌آورد.

این دیپلمات روس گفت: من در سه نشست یلتسین – کلینتون بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ حضور داشتم و مذاکره‌ای درباره توسعه جناح شرقی ناتو در هیچکدام از این نشست‌ها را به یاد ندارم. هرگز چنین مکالمه‌ای حداقل در سه نشست رسمی آخر میان یلتسین و کلینتون انجام نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.