پیشنهاد سردبیر

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: جمهوری آذربایجان با توسعه همکاری ها با رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اصلی جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا، به نوعی درصدد نشان دادن عکس العمل منفعلانه نسبت به ایستادن ایران مقابل تغییرات ژئو پلیتیک قفقاز جنوبی است.

خورسند: جمهوری آذربایجان با تاسیس سفارتخانه در اسرائیل، به دنبال تحریک ایران است

مهدی خورسند در گفتگو با قدس آنلاین درباره تصمیم اخیر جمهوی آذربایجان برای راه اندازی سفارت خانه در سرزمین های اشغالی گفت: رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان از این اقدام رویکردهایی را دنبال می کنند که قابل بررسی می باشد.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی ایجاد سفارت خانه یک کشور شیعه نشین در جغرافیای اشغالی خودش را همواره دنبال کرده است که البته این موضوع به سناریوی ابتدایی ایجاد این رژیم کودک کش بر می گردد. وقتی که بن گورین به عنوان اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی راهبردخاصی را با عنوان راهبرد امنیت پیرامونی مطرح کرد تا با اجرای آن برای مقابله با اعرابی که می خواستند این رژیم را سرنگون کنند ایستادگی کند به عبارتی با این راهبرد به دنبال هم پیمانان مسلمان غیر عرب بود .

کارشناس روابط بین‌الملل افزود: حتی آنها در برهه زمانی که انقلاب اسلامی در ایران تشکیل نشده بود نیزسعی در یارگیری از ایران و حمایت از رژیم اشغالی خودشان را داشتند اما بعد از تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران این رژیم به دنبال مهره گیری از کشورهای دیگر رفت که یکی از این مهره ها جمهوری آذربایجان بود .

وی ادامه داد: از طرفی جمهوری اذربایجان نیز بیش از 40 سال است که سرمایه گذاری مستقیم و کلانی در سرزمین اشغالی در زمینه های کشاورزی ، منابع ابی ، انرژی و حتی آموزش و پرورش داشته است . همچنین تحولات اخیر در منطقه قفقاز جنوبی نیز فرآیند سناریوی رژیم صهیونیستی در طول 40 سال گذشته علیه ایران را تسریع کرد.

خورسند بیان داشت: از نگاه جمهوری آذربایجان نیز این تصمیم به نوعی عکس العمل منفعلانه این کشور نسبت به ایستادن ایران مقابل تغییرات ژئو پلیتیک قفقاز جنوبی است و رزمایش هایی که ایران در این منطقه برگزار کرد دست مایه بهانه جویی جمهوری آذربایجان شد که وقتی ایران در مقابل زیاده خواهی آنها ایستادگی کرد دست به این اقدام بزنند و احساسات ایران را تحریک و اعلام کنند که ما به نوعی اگر ایران با ایجاد کنسول گری در شهرکاپان ارمنستان در صدد این است که جلوی تغییرات جغرافیایی و جلو طرح هایی که موجب یکپارچه سازی قفقاز جنوبی می شود بایستد آنها هم گزینه هایی از جمله توسعه همکاری ها با رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اصلی جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا را دارند . این اقدام سبب می شود که حساسیت ها و نگاه امنیتی ایران به این موضوع افزایش پیدا کند و تصورشان بر این است که از این مسیر می توانند بر اراده و تصمیم جمهوری اسلامی ایران تاثیرگذاری کنند .

وی تصریح کرد: از طرفی جمهوری اسلامی ایران در طول سال های گذشته با یکپارچه و منسجم کردن گروه های مقاومت، آنها را به جریان و محور مقاومت برگردانده است و در طول مدت گذشته توانسته است دغدغه های امنیتی بسیار زیادی را برای رژیم غاصب ایجاد کند که این موضوع به نوعی باعث عصبانی شدن این رژیم و سعی در ایجاد اختلال در اراده جمهوری اسلامی برای مقابله با این رژیم را داشته است اما تجربه تاریخ نشان داده است که ایران بر اراده و عزم خود برای مقابله با مستکبران ایستاده است.

خبرنگار: رضاطلبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.