کارگردان نمایش عقیق در گفت‌وگو با قدس آنلاین: سردار سلیمانی آنقدر شخصیت بزرگی دارند و آنقدر سوژه‌های نابی از  زندگی ایشان و حتی کسانی که با ایشان برخورد داشتند وجود دارد که به نظر من هرچقدر هم درمورد ایشان کار کنیم باز هم کم است. با این وجود در حوزه‌های هنری مختلف به خصوص تئاتر تاکنون اثر درخوری نداشتیم.

«عقیق» داستان انگشتر حاج قاسم است/ در جشنواره تئاتر تهران ببینید

به گزارش قدس آنلاین، جشنواره تئاتر استان تهران از یکم تا ششم آذرماه در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود و 18 اثر نمایشی در آن اجرا خواهند شد. نکته قابل توجه در این دوره از جشنواره، بخش ویژه سردار سلیمانی است که چند اجرا به آن اختصاص یافته است. نمایش «عقیق» نیز یکی از این اجراهاست که به شکلی هنرمندانه به معرفی شخصیت سردار سلیمانی می‌پردازد. قدس آنلاین با سیدامیر حسینی بازیگر، طراح و کارگردان این اثر به بهانه حضورش در جشنواره گفت‌وگو کرده است.

حسینی از دلایلش برای پرداختن به سردار سلیمانی گفت: رفتن سراغ این موضوع اول از همه به ارادت قلبی خودم به این اسطوره برمی‌گردد؛ من به عنوان یک شخصیت هنری، پرداختن به این شخصیت را وظیفه خودم می‌دانستم. چراکه حاج قاسم در زندگی شخصی خود من هم الگویی برای عملگرایی است و می‌توان این شخصیت استثنایی را به عنوان الگویی برای تمام ابعاد زندگی افراد جامعه معرفی کرد.

وی در خصوص موضوع این نمایش عنوان کرد: این نمایش درواقع از زبان عقیق انگشتر سردار سلیمانی روایت می‌شود؛ نمایشی تک بازیگر که از زمان ساخت و تولد این عقیق و قرار گرفتن روی انگشتان حاج قاسم شروع می‌شود و تا زمان شهادت سردار و جداشدن دست ایشان ادامه پیدا می‌کند.

حسینی درخصوص تحقیقاتی که برای ساخت این نمایش صورت گرفته است گفت: درمورد شخصیت‌هایی مانند سردار سلیمانی، یک شناخت کلی و اجتماعی وجود دارد که همه افراد به نسبت از آن اطلاع دارند، اما برای ساخت یک اثر هنری، طبیعتا به اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری از وجوه مختلف زندگی ایشان احتیاج داشتیم که با تحقیق و کمک اطرافیان و آشنایان ایشان میسر شد. ضمن این که متن این نمایش را جناب شهرام سلطانی نوشتند و ما سعی کردیم تک‌تک اتفاقات آن را بررسی کنیم و ضمن پرداخت هنری، مستند سخن بگوییم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر عنوان کرد: سردار سلیمانی آنقدر شخصیت بزرگی دارند و آنقدر سوژه‌های نابی از زندگی ایشان و حتی کسانی که با ایشان برخورد داشتند وجود دارد که به نظر من هرچقدر هم درمورد ایشان کار کنیم باز هم کم است. ما در طول تاریخ شخصیت‌های بزرگ بسیاری داشتیم که اثرگذار بودند، اما حاج قاسم شخصیتی است که اثرگذاری آن بی‌تکرار است و برای آیندگان ماندگار خواهد شد. با این وجود در حوزه‌های هنری مختلف به خصوص تئاتر تاکنون اثر درخور ایشان نداشتیم. انشالله که بتوانیم از این به بعد به سردار ادای دین کنیم و آثاری را تولید کنیم که در فرم و محتوا ماندگار باشد.

وی درخصوص چالش‌های ساخت این قبیل آثار گفت: قبل از هرچیز این نکته را باید بگویم که ما برای ادای دین و به خاطر علاقه قلبی خودمان هر چالشی را تحمل می‌کنیم. اما مدیران ما باید نگاه ویژه‌ای به مکتب حاج قاسم داشته باشند، مکتبی که متعهد بودن را به ما نشان می‌دهد. مدیران نیز باید درخصوص هنرمندانی که در این مسیر حرکت می‌کنند متعهد عمل کنند. خوشبختانه جشنواره تئاتر تهران با درنظر گرفتن بخش ویژه سردار سلیمانی نگاه خوبی به فرهنگ حاج قاسم داشته است.

جشنواره تئاتر تهران از یکم تا ششم آذر برگزار خواهد شد؛ در ادامه می‌توانید جدول اجراهای این دوره از جشنواره را مشاهده کنید.

«عقیق» داستان انگشتر حاج قاسم است/ در جشنواره تئاتر تهران ببینید

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.