به گزارش قدس خراسان آنلاین، حجت الاسلام سید احمد غفاری در همایش «فلسفه و اخلاق اجتماعی»ضمن تشکر از برگزاری این همایش در موضوع تاثیر عرفان اسلامی در اخلاق اجتماعی اظهار کرد: دلیل این خلاء، جدید بودن مفهوم اخلاق اجتماعی در جوامع است. ما روایات، آیات و نکات ارزشمندی داریم که دست نخورده باقی مانده که ورود حکیمانه به این موضوع می تواند با توجه به امکان و ظرفیتی که در دانش اسلامی و اندیشه اسلامی وجود دارد، به حوزه اخلاق اجتماعی کمک کند.
در این همایش حجت الاسلام سید محمد بایگی موسوی، دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز با موضوع ثاثیر آموزش فلسفی بر رفتار و اخلاق اجتماعی سخنرانی کرد.
دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی با شرح مقصود فلسفه اظهار کرد: فلسفه مفاهیم مختلف و اینکه در چه معنایی مطلبی طرح می شود تفاوت دارد. فلسفه می تواند نظری، عملی، ماوراءالطبیعه یا سایر رویکردها باشد، که در این بحث، از نظام وجود شناخت مجردات و عوامل ماوراءالطبیعه استفاده می شود. بایگی موسوی در ادامه تشریح کرد: خود این علم شناخت مجردات و عوامل ماورالطبیعه، علمی کاربردی و رفتاری نیست که بتواند اثری در جامعه داشته باشد که از قضا فلاسفه ماوراءالطبیعه را از دلایل شرافت فلسفه می دانند و ارسطو فلسفه را با این روال اشرف علوم می داند.
وی گفت: دلیلی ندارد چون ماوراءالطبیعه با عالم ماده سر و کار ندارد اثری هم از آن در عالم ماده نباشد. اینکه غایت بالذات فلسفه در عالم ماده ظاهر نمی شود معنایش این نیست که اثری ندارد و از جمله ثمرات آن رفتار آگاهانه یا ناآگاهانه است.
حجت الاسلام بایگی موسوی در ادامه افزود: رفتار آگاهانه یا ناآگاهانه براساس تاثیر تربیتی افراد شکل می گیرد و شکل گیری تفکر آگاهانه در فرد، بعد از یک دوره، درک جنبه امور است که ممکن است در اثر عوامل درونی یا بیرونی باشد. بایگی موسوی عنوان کرد: مواجه شخص با بالاتر از خودش ایجاد دید وسیع می کند و طبیعتا کسی که دید وسیعی دارد به طور غیر مستقیم در نحوه رفتار و گفتار فردی و اجتماعی اش با کسی که نیازهای جزئی در خودش می بیند متفاوت است.
دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: فلسفه یک علم مشکل است و اگر غلط هم ایجاد شده باشد، غلط سختی است و فهم آن کار هر کسی نیست و تلاش زیادی می طلبد. این ورزش ذهنی باعث می شود قدرت ذهنی افزایش یابد. بنابراین کسی که با فلسفه سروکار دارد برخورد متفاوت و نگاه عمیقی دارد.
در ادامه، علیرضا کهنسال، دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد هم با بیان مبانی اخلاق اسلامی در فلسفه به عنوان سخنران سوم اظهار کرد: مبانی اخلاق در فلسفه متعدد است. این مبانی اجمالا مورد تایید همه فیلسوفان است. تعریف مبانی از جمله فضلیت و رذیلت در تفسیر المیزان وجود دارد. اتحاد عاقل و معقول مبنای خیلی مهم و از نظریات ملاصدرا است. این که به هرچه بیاندیشیم همان می شویم از نظریات ملاصدرا است که آن را بنیان نهاد، ارکان آن را گذاشت و اشکالاتش را پاسخ داد.
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد افزود: مرحوم علامه طباطبایی که خود اخلاق اجتماعی و اجتماع را از دیدگاه یک فیلسوف بررسی کرد و در پاسخ به اینکه انسان چرا به سراغ جامعه، عدالت و قانون می رود، منافع انسان را مطرح کرد.
وی گفت: انسان به خاطر سود خودش به سراغ قانون می رود و برای منافع و عدالت تن به محدودیت های قانون می دهد و اخلاق اجتماعی خیلی به قانون مداری انسان کمک می کند
محمد مهدی کمالی، استادیار پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در موضوع فلسفه و نقش آن در تحلیل و تکوین اخلاق اجتماعی عنوان کرد: موضوع فلسفه، واقعیت است و اساس فلسفه بر واقعیت و مبارزه با پوچ گرایی شکل گرفته و فیلسوف آمده تا واقعیت را تبیین کند. از واقعیت های موجود جامعه، اخلاق است و فیلسوف وظیفه دارد همه چیز را نه کم و نه زیاد بیان کند و حتی سهم اشیاء را در نظر بگیرد.او در پایان گفت: اگر چه فیلسوفان ما به این موضوعات کمتر پرداخته اند اما بسیاری از بزرگان از جمله علامه طباطبایی خود اخلاق و اجتماع را تحلیل کرده اند.
شایان ذکر است در پایان این مراسم از کتاب «هیولای اُولی، از توهم تا واقعیت» نوشته محمد مهدی کمالی که توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی در موضوع فلسفه منتشر شده است، رونمایی شد.
نظر شما