مدیر جهاد کشاورزی گناباد کشت قراردادی را لازمه توسعه و رونق کمی و کیفی تولید گندم و حمایت از گندم کاران این شهرستان ذکر کرد.

کشت قراردادی لازمه رونق تولید و حمایت از گندم کاران گنابادی است

به گزارش قدس خراسان، رمضانعلی قاسمی تامین کود، بیمه و پرداخت قسمتی از کرایه حمل به سیلو را از مزایای مهم اجرای کشت قراردادی گندم برشمرد و گفت: از آنجایی که کشاورزان در زمان کاشت از لحاظ اقتصادی در مضیقه هستند و با افزایش هزینه‌های تولید تأمین نقدینگی برای آنان سخت می‌شود لذا در راستای حمایت از گندم‌کاران طرح کشت قراردادی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد افزود: در کشت قراردادی گندم بیمه‌نامه با ۲۰ درصد تخفیف صادر می‌شود و کشاورزان بقیه حق بیمه را در زمان تحویل محصول به دولت پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: پرداخت یک میلیون ریال مبلغ تشویقی به ازای هر تن گندم تحویلی در قالب کرایه حمل و در اولویت خرید قرار گرفتن محصول کشت‌های قراردادی اقدامات دیگر حمایتی از گندم کاران است.

قاسمی با بیان اینکه در برنامه کشت قراردادی، کشاورزان با پرداخت ۵۰ درصد از مبلغ، کود فسفاته و پتاسه مصرفی خود را تحویل می‌گیرند و ۵۰ درصد باقیمانده بهای کود را در زمان برداشت محصول تسویه می‌کنند تاکید کرد: کشاورزان برای بهره‌مندی از طرح کشت قراردادی گندم می‌توانند نرم افزار کشت قراردادی را بر روی گوشی خود دانلود و نصب کرده و در سامانه ثبت‌نام کنند تا از مزایای آن برخوردار شوند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد اظهار کرد: میزان برداشت گندم از سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتار زمینهای زیر کشت این محصول در گناباد در سال جاری با افزایش ۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته به چهار هزار و ۴۰۰ تن رسیده است.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد در ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و و در پرورشگاه ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

شهرستان گناباد با برخورداری از ۳۰۰ هزار واحد دامی، ۲۸ هزار راس دام سنگین و ۱۱۰ هزار راس دام سبک، ۴۰۰ واحد گاوداری، ۱۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، ۱۲ واحد تولیدی مواد لبنی و خوراک دام و طیور و بسته‌بندی گوشت مرغ و ۶ کشتارگاه طیور و دام سنگین از ظرفیتهای مطلوبی در صنعت دام و طیور برخوردار است.

صنعت پرورش گاو شیری گناباد با بیش از ۲۰ هزار راس دام اصلی و دورگه و تولید سالانه بیش از ۶۸ هزار و ۶۰۰ تن و روزانه به طور متوسط ۱۸۸ تن شیرخام، رتبه سوم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و تولید طیور گوشتی صنعتی هم در این شهرستان از رشد قابل توجهی برخوردار است.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم‌مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.