در سال ۲۰۲۳، هند به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان از چین پیشی خواهد گرفت و در حالی که چین اوج جمعیتی خود را پشت سر و پیر شدن را آغاز کرده است، اوج گیری هند برای دهه ها ادامه خواهد داشت.

هند چگونه می‌تواند به چینِ جدید جهان بدل شود؟

به گزارش قدس آنلاین، پس از کنار گذاشتن مدل سوسیالیستی در سال ۱۹۹۱، هند برای تقویت رشد اقتصادی خود تلاش کرده، در حالی که چهار دهه اصلاحات و گشایش چین نیز صدها میلیون نفر را از فقر خارج و آن ها را پردرآمد کرده است. در نتیجه، اقتصاد این کشور اکنون شش برابر بزرگتر از اقتصاد هند است و تفاوت بین زیرساخت های اساسی دو کشور نیز آشکار است. اما با توجه به اینکه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، کشورش را از نظر آماری به عقب برگردانده، می توان گفت این رشد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در همین حال، اقتصاد هند در سال جاری از بیشتر اقتصادهای دیگر پیشی گرفته و به نظر می رسد، نخست وزیر این کشور، نارندرا مودی مصمم است هند را در مسیری قرار دهد که این شکاف با چین را هرچه بیشتر کاهش دهد. در پاییز امسال، هند از بریتانیا پیشی گرفت و به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد و برآوردهای اخیر نشان می‌دهد که سیاست‌ها و نرخ‌های رشد فعلی، می تواند آن ها را به سومین اقتصاد بزرگ جهان در حدود یک دهه آینده تبدیل می‌کند. در حالی که نرخ رشد پیش بینی شده آن ها برای سال ۲۰۲۳ کمتر از سال ۲۰۲۲ است (۵.۹ درصد در مقایسه با ۶.۹ درصد)، اما صعود سریع از نردبان اقتصاد جهانی همچنان در دسترس آن ها است.

چین در دهه‌های اخیر از هند پیشی گرفت زیرا در باز کردن اقتصاد خود و ورود به تجارت جهانی بسیار سریع‌تر و قاطعانه ‌تر از هند عمل کرد. در حالی که چین خود را با لقب «کارخانه جهان» معرفی می کرد، هند هنوز در مورد تجارت آزاد سوء ظن داشت و به محافظه کاران اجازه می داد تا جلوی اصلاحات سریع اقتصادی را بگیرند. توانایی این کشور برای غلبه بر عادات قدیمی در سال های آینده احتمالاً تعیین می کند که آیا هند می تواند جاه طلبی خود را برای دستیابی به رشد سریع پایدار و شکوفایی گسترده تر برآورده کند یا خیر.

در حال حاضر، شرایط جهانی برای هند مساعد است. موفقیت خود چین در پیشروی در امتداد زنجیره ارزش جهانی به این معنی است که این کشور دیگر تولیدکننده ارزان قیمت سابق نیست؛ و با افزایش تنش های ژئوپلیتیکی و تجدید نظر بسیاری از شرکت های چندملیتی در زنجیره تامین خود از چین، سرمایه گذاران به طور فزاینده ای نگاه خود را به هند معطوف می کنند. شرایط جهانی سازی ممکن است در حال حاضر به سمت تغییر برود، اما به سختی می توان آن را یک عقب نشینی لقب داد. در واقع می توان گفت تجارت جهانی قوی تر از همیشه خود را نشان داده است. چیزی را که می توان جدید لقب داد، فشار برای قرار دادن زنجیره‌های ارزشی سیاسی در مکان‌های قابل پیش‌بینی است، به طوری که تنش‌های ژئوپلیتیکی و بازیگران سرکش آن بر جریان آزاد کالاها و خدمات تأثیر نگذارند. هند می تواند مشکلی با این قضیه نداشته باشد، اما ابتدا باید برخی از سوالات باقی مانده را حل کند. یک از این موضوعات به رابطه هند با اروپا مربوط می شود. توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و هند قبلاً در دستور کار هر دو طرف قرار داشت، اما در اواسط دهه ۲۰۱۰ به حالت تعلیق درآمد. در آن زمان اتحادیه اروپا بیش از آنچه دست یافتنی بود از هند می خواست، هند هم نسبت به اروپا به مراتب نیاز کمتری داشت و مذاکرات بین آن ها نیز به جایی نمی رسید. اما در اوایل سال جاری، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و مودی، در یک تغییر موضع متقابل تصمیم گرفتند تا تلاش‌های خود برای زنده کردن توافقنامه تجارت آزاد بین دو طرف را دوباره احیا کنند. اکنون خیلی چیزها به نتیجه این مذاکرات جدید که پس از یک وقفه هفت ساله انجام می شود، بستگی دارد. اتحادیه اروپا باید بپذیرد که نمی‌تواند همه چیزهایی که می خواهد را یکجا دست یابد. و هند نیز به نوبه خود مجبور خواهد بود بسیاری از ملاحظات سیاسی خود را کنار بگذارد. این کشور اگر واقعاً می‌خواهد از بازآرایی جهانی جدید استفاده کند، باید راه‌هایی را باز کند که در گذشته در برابر آن مقاومت کرده است. نه مذاکرات و نه اصلاحات مرتبط آسان نخواهد بود و هر پیشرفتی در نهایت به رهبران سیاسی در دهلی نو و بروکسل بستگی خواهد داشت. اگر مذاکره‌کنندگان تجاری می‌خواهند راه جدیدی ایجاد کنند، به چشم‌اندازی روشن و اراده‌ای ثابت از سوی رهبران سیاسی خود نیاز خواهند داشت.

رهبران هند، به ویژه، باید به خاطر داشته باشند که سیاست های چند دهه گذشته برای آن ها چه کرده است. رویکردهای ملی متفاوتی که آن ها نسبت به اقتصاد جهانی داشتند سبب شده که چین اکنون سهم ۱۶ درصدی از تجارت خارجی اتحادیه اروپا داشته باشد، در حالی که هند تنها ۲ درصد از تجارت خارجی اتحادیه اروپا را در اختیار دارد. بدیهی است که این رقم باید در دهه آینده افزایش یابد، اما میزان افزایش آن به شدت به نتیجه مذاکرات جدید میان هندی ها و اتحادیه اروپا بستگی دارد.

جهان از یک هند مرفه تر، با اعتماد به نفس و قدرتمندتر سود زیادی خواهد برد. هند علاوه بر اینکه به زودی پرجمعیت ترین کشور جهان خواهد شد، بزرگترین دموکراسی جهان را نیز نمایندگی خواهد کرد و صدای آن تنها با توسعه اقتصادش اهمیت بیشتری پیدا می کند. تصمیمات امروز آن ها در خصوص سیاست های تجاری و اقتصادی، می تواند تعیین کننده قدرت آینده هند در جهان باشد.

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.