انتخابات

این روزها که اوضاع انرژی در جهان دچار مشکلات شدیدی شده، اقبال به سمت خودروهای الکتریکی برای مردم گزینه ای جذاب تر از همیشه به نظر می رسد. پاسخ به سوال هایی که در رابطه با این خودروهای پیشرفته به ذهن می رسد می تواند کمک زیادی به درک درست تر این قبیل خودروها در مقایسه با خودروهایی که با سوخت فسیلی کار می کنند به ما بدهد، و کمک بزرگی نیز به حل بحران انرژی در سطح بین المللی باشد.

خودروهای الکتریکی چگونه می‌توانند به بحران انرژی در جهان کمک کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، به دلیل اثراتی که بحران انرژی به افراد در جوامع مختلف وارد کرده، بسیاری به این فکر افتاده اند که برای کاهش هزینه‌ها چه کاری می‌توان انجام داد، آیا وسایل نقلیه الکتریکی یا هیبریدی می‌توانند به آن ها کمک کنند؟

محدوده حرکتی وسایل نقلیه الکتریکی در مقایسه با اتومبیل های سوختی چگونه است؟

محدوده خودروهای برقی به طور کلی با محدوده خودروهای سوختی یکسان است و به طور قابل توجهی بهتر از خودروهای هیبریدی است. خودروهای الکتریکی که به عنوان خودروهای برقی با باتری (BEV) نیز شناخته می شوند، معمولاً با یک بار شارژ تا ۳۵۰ کیلومتر برد دارند.

و پس از اتمام باتری، می توان آن را تا میزان ۸۰ درصد دوباره ظرف چند ساعت یا حتی در نیم ساعت برای برخی از مدل های خاص شارژ کرد. اگرچه، این به قدرت منبع تغذیه موجود در پریز شارژر نیز بستگی دارد.

آیا باتری خودروهای الکتریکی کنونی بهتر از موارد مشابه در گذشته هستند؟

به نظر می رسد اینطور باشد، زیرا موتور این باتری ها به گونه ای طراحی شده اند که به اندازه عمر مفید خود وسیله نقلیه دوام بیاورند. در حال حاضر، حدود ۸۰ درصد از عمر مفید باتری خودروهای الکتریکی بین ۱۲ تا ۱۵ سال است. این میزان نیز دائما در حال افزایش است و حتی ممکن است در آینده نزدیک به ۲۰ سال برسد.

آیا خرید خودروی برقی دست دوم به آسانی خرید خودروی دسته دوم غیر برقی است؟

بله. با این حال، در برخی از بازارها، خودروهای برقی به قدری مورد توجه هستند که خودروهای دست دوم ممکن است در واقع گران تر از خودروهای جدید باشند. البته همان گونه که با یک وسیله نقلیه سوختی دست دوم برخورد می کنید، باید نسبت به خرید خودروی الکتریکی دسته دوم نیز حساس باشید. شما به کارشناسان فنی نیاز دارید تا عمر باقیمانده خودرو را ارزیابی کنند تا تخمین قیمت قابل اعتمادی را به شما ارائه دهند. برای باتری های مدرن، نرم افزار تحلیلی پیچیده ای وجود دارد که می تواند این تخمین را ایجاد کند.

پاسپورت باتری اتحادیه اروپا نیز حاوی تمام اطلاعات مربوطه برای ارائه تخمین عمر باتری با حداقل تلاش است. به این وسیله خرید خودروهای برقی دست دوم حتی آسان تر، ارزان تر و قابل اطمینان تر از خودروهای احتراقی معمولی خواهد بود.

هزینه خودروهای برقی چقدر است؟

هزینه ها بسته به شرایط محلی بسیار متفاوت است، اما امروزه وسایل نقلیه الکتریکی همیشه ارزان تر از خودروهای سوختی هستند. هزینه های سوخت همیشه عوض می شود، در حالی که هزینه های برق پایدارتر است. همچنین، در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، در صورت خرید خودروی برقی، می‌توانید یارانه‌ها و معافیت‌هایی از برخی مالیات‌ها دریافت کنید که هزینه‌های کلی را کاهش می‌دهد.

از سال ۲۰۲۰، هر صاحب یک وسیله نقلیه الکتریکی در اتحادیه اروپا واجد شرایط شرکت در طرح اعتبارات کربن برای کمک به بهبود استانداردهای آلایندگی است. که این می تواند بین ۲۵۰-۵۵۰ یورو در سال برای شما صرفه جویی کند.

همچنین به دلیل قطعات متحرک کمتر و استفاده کمتر از ترمزها (از آنجایی که وسایل نقلیه الکتریکی عمدتاً با استفاده از شارژ باتری ترمز می کنند)، تقریباً ۶۰ تا ۹۰ درصد هزینه تعمیر و نگهداری کمتری نیز دارند. با این حال، بیمه خودروهای الکتریکی ممکن است بالاتر باشد.

وسایل نقلیه الکتریکی چگونه بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد؟

خودروهای برقی بدون شک اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهند داد. هزینه استهلاک آن ها بسیار کمتر است بنابراین به نفع خانواده‌های کم‌درآمد خواهد بود.

همچنین، افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی به معنای نیاز به زیرساخت های جدید در مورد شارژ آن است. متعاقباً، این زیرساخت مستلزم سرمایه گذاری و ایجاد مشاغل تولیدی و برقی فراوان است. و فرصت‌های کاری به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا به افرادی نیز نیاز است تا روی فلزات مربوط به عملکرد باتری‌ها کار کنند.

این زیرساخت جدید نیاز به مهارت های جدید و متفاوت در ساخت دارد. این به معنای فرصت‌های جدید برای کشورهاست.

شاید مشاغل کمتری در تعمیر و نگهداری خودروی برقی وجود داشته باشد، اما به نظر می‌رسد که چشم‌انداز کلی اقتصادی هم برای اقتصاد و هم برای افراد مفیدتر است.

خودروهای برقی چقدر ایمن هستند و در محیط های مختلف چگونه عمل می کنند؟

با نگاهی به تسلا، به نظر می رسد خودروهای الکتریکی ایمن تر از خودروهای سوختی هستند. تسلا همواره به عنوان ایمن‌ترین خودرو در تست‌های تصادف رتبه‌بندی شده است، زیرا باتری آن به‌طور باورنکردنی پایدار است.

همچنین به نظر می رسد که آب و هوا تاثیر خاص تری بر عملکرد خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای بنزینی ندارد. نروژ بیشترین سرانه وسایل نقلیه الکتریکی را دارد، بنابراین بدیهی است که سرمای شدید این کشور آنقدر روی آن‌ها تأثیری نداشته است که مردم را از کار بیاندازد.

در موارد آب و هوای سخت، خودروهای الکتریکی از قضا، ایمن تر از خودروهی سوختی هستند. این به این دلیل است که سیستم الکتریکی کاملاً با بالاترین استاندارد آب بندی شده است. این خودروها مانند موتورهای احتراق داخلی به ورودی هوا نیاز ندارند. همچنین این خودروها می توانند در آب بسیار عمیق بدون اینکه آن را با روغن آلوده کنند عبور کرده و بهتر از خودروهای سوختی از این چالش سربلند بیرون بیایند.

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.