به گزارش قدس خراسان، احمد زمانیان یزدی از کاهش ترانزیت کالا از استان به افغانستان خبر داد و درباره وضعیت تردد در مرزها اظهار کرد: مدتی است کالا کم شده و تردد در مرزها به ویژه در مرز دوغارون روان است و توقف یا ترافیکی وجود ندارد وقتی کالا زیاد باشد تردد هم زیاد میشود اما در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.
رئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی با بیان اینکه حجم صادرات و ترانزیت کم شده و مشکلاتی مانند یک سال پیش نداریم، گفت: دستگاههای دولتی همت کردند که مشکلات حل شود هر چند که همه مشکلات حل نشده است.
کالاهای پاکستان جایگزین ایران در بازار افغانستان
وی درباره دلیل کم شدن حجم ترانزیت به سمت افغانستان گفت: مشکلات مالی، کم شدن قدرت خرید مردم افغانستان، وارد شدن بخشی از کالاها به افغانستان از طریق پاکستان به جای ایران به این دلیل که در ایران مشکلاتی ایجاد میشود که کالاها با تأخیر به مقصد میرسد و بالا رفتن هزینههای حمل از طریق ایران با توجه به نوسانهای قیمت دلار از جمله عوامل کم شدن حمل کالا از طریق مرز دوغارون و خلوت شدن این گمرک است.
تعلل گمرک در ترخیص کالا بر صادرات خراسان رضوی اثر دارد
زمانیان با اشاره به مسائل و مشکلات ناوگان حمل و نقل مرزی عنوان کرد: موانع یکی دو تا نیست و مسائل متعددی داریم مثلاً در بندرعباس ترخیص کالاها ۶-۵ روز زمان میبرد که اجاره کانتینر در این چند روز دلاری است و برای صاحبان کالاهای خارجی صرفه اقتصادی ندارد.
رئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین مانع ما دستگاههایی است که خود را مرتبط با این موضوع میدانند و یک دستگاه متولی وجود ندارد که همه دستگاههای اجرایی را تحت نظر داشته باشد.
چالشهای شرکتهای حملونقل
وی متذکر شد: هر دستگاهی برای خودش میخواهد تصمیم بگیرد و کار انجام دهد، به عنوان مثال یک شرکت حمل و نقل ریلی باید به ۲۳ دستگاه پاسخگو باشد و هزینهها را رعایت کند که تمام این اتفاقات سبب کندی جریان ترانزیت کالا میشود.
زمانیان با بیان مشکلات افزایش نرخ ارز و آسیب تصمیمهای ناگهانی گفت: نوسانهایی که ارز پیدا کرده موجب شده کرایه حمل و نقل بیش از اندازه بالا برود، در حوزه گمرک، دستگاههای امنیتی تصمیماتی ناگهانی میگیرند و هیچ فرصتی نمیدهند و کل کارها میخوابد و صاحبان بار مشمول خسارتهای بسیاری میشوند.
رئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی تأکید کرد: مجموع این اقدامها تأثیر منفی بر حملونقل ریلی و ترانزیت میگذارد، این اتفاقها نه برای تاجران خارجی و هزینهها و فرایندها میصرفد و نه شرکت حمل و نقل میتواند قیمت ثابتی برای مشتری خارجی خود اعلام کند.
وی اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل ما و استان فرسوده است. میانگین سن ناوگان حمل و نقل ۲۳ سال و بیشترین تردد ما به افغانستان و آسیای میانه است که خود افغانستان و آسیای میانه هم ناوگان خوبی دارند.
زمانیان درباره مشکلات ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: بالا بودن سن ناوگان حمل و نقل در حوزه تجارت بیتأثیر نیست چون هزینه سوخت بالا میرود، سرعت حمل کم میشود و خطرات انسانی در آن جدی است.
رئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی ادامه داد: هزینه تعمیر و نگهداری این ناوگان فرسوده بالاست، وقتی هزینه بالا برود مالک خودرو هزینه بیشتری برای حمل بار میگیرد و وقتی هزینه حمل بیشتر شود عملاً صاحب بار ناراضی میشود و در بلندمدت مشتری از بین میرود و این از اثرات فرسودگی ناوگان است.
وی تصریح کرد: این ناوگان ناوگانی نیست که در اروپا اجازه تردد داشته باشد و این ناوگان فقط در آسیای میانه و افغانستان میتواند تردد کند.
زمانیان با اشاره به اینکه سالهاست بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور و استان مطرح است، بیان کرد: دولت تصمیم به نوسازی گرفته و یک سری دستورالعمل و مقررات دارد و در طرف دیگر قضیه کارخانههای داخلی هستند که توان تولید ناوگان حمل و نقل ندارند و اگر داشته باشند هزینههای تمام شده واقعاً بالاست.
رئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی افزود: برای واردات ناوگان حمل و نقل هم ارز دولتی تعلق نمیگیرد و با توجه به قیمت دلار آزاد صرفه اقتصادی هم ندارد.
وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر اگر بخواهیم یک کامیون با عمر سه چهار ساله از آلمان وارد کنیم باید دستکم ۷۰ یا ۸۰هزار دلار هزینه کنیم که رقم درشتی است و اگر این اتفاق بیفتد و کامیون را وارد کنیم به دلیل هزینه زیادی که مالک انجام داده قطعاً کرایه را بالاتر در نظر میگیرد که اصلاً برای سیستم حمل و نقل و ترانزیت توجیه ندارد.
خبرنگار: طاهره فجر داودلی
نظر شما