۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 858828

بهار که از راه می رسد، فرصتی می شود برای کارهای خوب، برای همدلی ها و همراه شدن ها. همدلی با دل هایی که تنهایی را تجربه می کنند، همراهی با قدم هایی که پای رفتن ندارند. با آن هایی که ثانیه ها را هم به امید باز شدن درهای آسایشگاه می شمارند.

کهریزک؛ غریبه و مشهور در کنار هم

اینجا چه کسانی زندگی می کنند؟

در آسایشگاه کهریزک تهران که امسال پنجاهمین سال تأسیس خود را جشن گرفته است ۱۷۵۰ معلول و سالمند به صورت شبانه روزی نگهداری  می شوند.

حسین نحوی‌نژاد، که تیرماه امسال به عنوان مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک منصوب شده است در گفت و گو با قدس ضمن بیان این مطلب اضافه  می کند: از این تعداد ۱۰۰۰ نفر سالمند و ۷۵۰ نفر هم معلول جسمی حرکتی هستند که بیشتر آن ها را جوان هایی تشکیل می دهند که به دلیل آنکه نگهداری از آن ها مشکل است در این مرکز از آن ها نگهداری می کنیم.

وی در خصوص شرایط پذیرش افراد در این مؤسسه می گوید: کسانی که در این مرکز پذیرش می شوند که بی پناه هستند و یا کسی را ندارند که از آن ها نگهداری و مراقبت صحیح کند و یا اینکه شدت معلولیت در آن ها زیاد است.

البته عده ای هم که توان مالی دارند خودشان می آیند و درخواست پذیرش می دهند، اما معمولاً بیشتر افراد یا با حکم قوه قضاییه، یا با معرفی خانواده پذیرش می شوند.

جایی برای کار و زندگی

وی در خصوص امکانات این آسایشگاه نیز می گوید: در فضای بسیار بزرگ و ۴۰ هکتاری آسایشگاه،سالن ورزشی، کلاس درس برای کسانی که می خواهند ادامه تحصیل دهند و مرکز آموزش عالی علمی کاربردی وجود دارد که سالمندان در رشته های خاص مشغول تحصیل هستند. علاوه بر این از فضای فرهنگی، کتابخانه ای با ۱۸ هزار جلد کتاب، کلاس های قرآن، موسیقی و... نیز استفاده می کنند.

نحوی نژاد از ایجاد اشتغال برای معلولان نیز می گوید و اضافه می کند: از در این مرکز معلولان برای خود، ایجاد درآمد می کنند، کارگاه های فنی حرفه ای داریم که در بین مراکز دیگر نمونه است و آن ها در ۴۰ کارگاه و آن مشغول به کار می شوند تا به تدریج با مهارت آموزی و توانمند سازی زمینه جدا شدن این افراد را از آسایشگاه فراهم می کنیم .

وی به تنها مرکز شبانه روزی مراقبت از بیماران ام اس که در آسایشگاه کهریزک ایجاد شده هم اشاره می کند و می گوید: در این مرکز ۱۲۰ ظرفیت در ۲ طبقه برای معلولان فراهم شده است. علاوه بر این بخش درمانی در این آسایشگاه وجود دارد که هیچ مرکزی در کشور این خدمت را ارائه نمی دهد، در این بخش با تجهیزات و امکاناتی همچون آی سی یو خدمات لازم به سالمندان و معلولانی که دچار بیماری می شوند ارائه می شود.

از دیگر خدمات این آسایشگاه می توان به درمانگاه خیریه ای اشاره کرد که در آن پزشکان متخصص داوطلب در رشته های دندانپزشکی،رادیولوژی،سونوگرافی، داروخانه و... ضمن ارایه خدمات به افراد نیازمندی که از بیرون مراجعه می کنند خدمات مورد نیاز بخش های آسایشگاه را نیزارائه می کند.

هزینه های سنگین

نحوی نژاد در خصوص هزینه های نگهداری از سالمندان در این مرکز نیز می گوید: هر سالمند در این مرکز در سالجاری حدود ۱۲ میلیون تومان هزینه داشته است؛ که بر اساس برآوردها این مقدار برای سال ۱۴۰۲ از ۱۵ میلیون تومان هم بیشتر خواهد شد، در حالی که بهزیستی برای این جمع ۱۷۵۰ نفره، تنها برای ۱۰۰۰ نفر، حدود ۳میلیون تومان در هر ماه پرداخت می کند که این مبلغ با هزینه واقعی و تمام شده ما در مرکز فاصله زیادی دارد. با اینحال تاکنون توانسته ایم با کمک های نیکوکاران و اعضای هیئت مدیره و البته فعالیت های اقتصادی که در مرکز انجام می شود هزینه های مرکز را پوشش دهیم.

نگرانی ما این است مراکز دیگری که در سطح کشور از این پشتوانه ها برخوردار نیستند، چگونه می توانند از پس هزینه های خود برآیند؛ ناگفته نماند که پشتوانه های ما نیز با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، نسبت به سال های گذشته بسیار کم تر شده است، اما پشتوانه خوب هیئت امنا و افرادی این مرکز را می شناسند، موجب شده ما مشکلات کمتری را نسبت به بقیه داشته باشیم. با این حال هنوز بسیاری از مراکز یارانه شان را دریافت نکرده اند، بطوری که مراکز شبانه روزی ما یارانه ای را که باید بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان و بر اساس هزینه های اعلام شده توسط خود بهزیستی حدود ۸ میلیون تومان برای نگهداری هر فرد در مراکز است دریافت نکرده اند؛ این مشکلات علایم هشدار دهنده ای است که ما را از نگران کرده است.

غریبه و مشهور کنار هم

در کهریزک و بسیاری از آسایشگاه های دیگر تنها افراد ناشناخته و یا معلول نگهداری نمی شوند. نحوی نژاد می گوید: در بخش ام اس بسیاری از بیماران ما افراد تحصیل کرده هستند که به دلایل مختلف و ناشناخته دچار این بیماری شده اند. علاوه بر در این مرکز افراد فرهیخته هم وجود دارند، از خلبان گرفته تا معلم ،دندانپزشک و حتی افراد سرشناس.

همانطور که می دانید مدتی آقای رضا رویگری میهمان ما بودند و الان هم یکی از فوتبالیست هایی که عضو رسمی باشگاه پرسپولیس بود در بخش ام اس ما بستری هستند، البته در بخش سالمندان خیلی از خانواده ها تمایلی ندارند هویت عزیزانشان افشا شود. به هر حال اینجا مأمنی است که بسیاری از افراد اینجا مراجعه می کنند و سعی می کنند از خدمات ما استفاده کنند.

وی اضافه می کند: از آنجا که خدمات این آسایشگاه نباید محدود به فضای جغرافیایی محدودی باشد، تلاش می کنیم تا با گسترش خدمات در قالب خدمت در منزل، شبکه مطمئنی را برای کمک به مردم و مراقبت از سالمندان راه اندازی کنیم؛ این دغدغه همیشه وجود داشته است که مراکز شبانه روزی قادر نخواهند بود نیاز سالمندان را پاسخ دهند.

وی متذکر می شود: جمعیت سالمندی ما با شتاب بسیار در حال افزایش است؛ چنانکه بر اساس پیش بینی ها در سال ۱۴۳۰ حدود ۲۰میلیون سالمند خواهیم داشت. آمارها نیز ثابت کرده  است که حدود ۱۸ درصد این افراد نیاز به مراقبت نسبی و یا مطلق دارند که اگر آمار ۸ درصدی را نیز ملاک قرار دهیم برای کسانی که وابستگی مطلق دارند یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیازمند خواهند داشت. حال آنکه ک تمام ظرفیت مراکز آسایشگاهی ما به ۲۰ هزار نفر هم نمی رسد و پیش بینی هم نمی شود که خیلی رشد داشته باشیم.

خدمات در منزل برای معلولان

وی به برنامه ریزی ها برای ارائه خدمات در منزل جامعه معلولان و سالمندان اشاره می کند و می گوید: قصد داریم این خدمات را به صورت شبکه ای و صحیح در بستر آی تی به خانواده ها ارائه کنیم.

با تصویب هیئت امنا شرکت مستقلی برای ارائه خدمات در منزل به جامعه هدف تأسیس شده است و درحال حاضر پلتفرم و نسخه آزمایشی آن آماده شده و خدمات در منزل به صورت آزمایشی برای حدود ۱۰۰ نفر در حال انجام است.

امیدواریم در بهار سال آینده مناطقی از تهران را به صورت آزمایشی پس از برطرف شدن مشکلات تحت پوشش این خدمات قرار دهیم تا افراد بتوانند از طریق اپلیکیشن و فضای وب درخواست خدمات خود را ارائه کنند و ما هم این خدمات را در اختیار آن ها قرار دهیم.

آینده ای که پیش بینی می کنیم این است که در سال های آینده، ابتدا تهران و سپس تمامی کشور را تحت پوشش این خدمات قرار دهیم.

خبرنگار: مهدی توحیدی

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.