تحولات منطقه

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: در روزهای اول سال و پایان سال هیچ گونه افزایش قیمت نداشته ایم و از ششم فروردین ماه افزایش قیمت تاکسی ها و به روز رسانی تاکسیمترها آغاز شده است.

تاکسی، متری چند؟ / گزارش میدانی قدس از ماجرای گرانی تاکسی‌ها در اطراف حرم مطهر
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، زائری با درددل می‌گوید: حوالی ساعت ۱۱شب، پس از کلی سرگردانی برای گرفتن تاکسی از باب‌الجواد(ع) به محل اسکانمان در خیابان شهید کریمی سوار یک تاکسی شدیم که همان ابتدا برای این مقصد مبلغ ۵۰هزار تومان را اعلام کرد و همین مقدار کرایه گرفت. ما مسافریم و از قیمت‌ها بی‌اطلاع. هر چقدر بگویند، مجبوریم برای آسایش خودمان و خانواده‌هایمان پرداخت کنیم.

حدود ساعت ۴ عصر نزدیکی‌های حرم در خیابان شیرازی، تاکسی‌های زرد و مسافربر شخصی برای افرادی که کنار خیابان ایستاده‌اند با تک بوقی اعلام حضور می‌کنند. مسافر زیاد است؛ اما تاکسی‌ها اقبال بیشتری به مسیر دربستی دارند. حجم تاکسی‌های خالی و مسافرانی که حاشیه خیابان برای مسیرهای کوتاه منتظر ایستاده‌اند، قابل توجه است. 

رینگ گرانی قیمت تاکسی

در رینگ ورودی حرم تعدادی تاکسی منتظر مسافر ایستاده‌اند. نزدیکشان می‌روم و می‌گویم: تا سیدرضی چند می‌برید؟ راننده همان‌طور که مشغول صحبت با همکارانش است، سری می‌چرخاند و پاسخ می‌دهد: ۱۵۰ تومان... . یاد صحبت مسئولان در نشست‌های خبری قرارگاه مرکزی زائران خراسان رضوی در ایام نوروز می‌افتم که برای تاکسی‌های اطراف حرم به صدور فیش و قیمت منصفانه تأکید داشتند. از راننده می‌پرسم: فیش بگیرم؟ پاسخ می‌دهد: نه نیازی نیست. می‌گویم: مبلغ زیاد است و اختلاف قیمت زیادی با اسنپ دارد! با همان حالت قبلی می‌گوید: فیش هم بزنند همین است. تا یک ساعت دیگر اسنپ اینجا نمی‌آید!

تاکسیمتر، به نام مسافر به کام رانندگان

برای کندوکاو و بررسی شرایط به سمت خیابان اندرزگو می‌روم. تاکسی‌های بیشتری آنجا دیده می‌شوند. در سمت راست خروجی باب‌الجواد(ع) محلی است که تاکسی‌ها به صف همراه دو ناظر ایستاده‌اند تا تاکسی‌ها به صف باشند. تهیه فیش برای سوار شدن مسافران جدی‌تر دنبال می‌شود. به چند تاکسی در صف، مسیرم را اعلام می‌کنم و قیمت می‌خواهم. سه چهار راننده عدد ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان را اعلام می‌کنند و تأکید می‌کنند که باید فیش هم تهیه کنم. اختلاف قیمت از بست شیرازی تا باب‌الجواد(ع) برایم عجیب است. 

مسیرم را به سمت میدان بیت‌المقدس ادامه می‌دهم تا از حضور بازرسان دور باشم. تعدد و وفور تاکسی‌ها قابل توجه است. دست بلند می‌کنم و می‌گویم: سید رضی! راننده می‌گوید: تاکسیمتر می‌زنم هر چقدر شد. می‌گویم: حدودی چقدر؟ می‌گوید: ۸۰ یا ۹۰می‌شود. در دنباله حرفش می‌گویم: زیاد است. سری تکان می‌دهد و می‌رود. قیمت از میدان بیت‌المقدس تا مقصد انتخابی من بین ۵۰ تا ۱۵۰تومان گاهی با تاکسیمتر گاهی هم بدون آن اعلام می‌شود. 

از راننده‌ای ورودی تاکسی‌اش را که سمند است، می‌پرسم. می‌گوید: ورودی ما ۴ هزار و ۸۰۰ تومان است. می‌گویم: مگر تاکسیمتر هر متر را چقدر حساب می‌کند؟ جواب‌های سربالا می‌دهد و در نهایت می‌گوید: ۶۰ تا ۷۰ می‌برم. به توافق نمی‌رسیم و می‌رود. 

نزدیک‌ اذان مغرب است. به سمت بست طبرسی می‌روم تا قیمت این بخش را هم بسنجم. در کنار باجه صدور فیش به راننده‌ای مقصد را می‌گویم. راننده به دیگری اشاره می‌کند تا قیمت را بگوید. همکارش می‌گوید: تا سیدرضی ۱۲۰ هزار تومان. می‌گویم: کرایه بر چه مبنایی این‌قدر زیاد است؟ راننده ادامه می‌دهد: دستگاه(فیش) تا پارک ملت را ۱۰۰ تومان می‌زند. من ۲۰تومان بیشتر تا سید رضی گفتم. ما فقط ۳۰هزار تومان ورودی به رینگ می‌دهیم.

کرایه تاکسی گران شد

برای بررسی جزئیات بیشتر و چگونگی قیمت‌گذاری، این موارد را از  مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد جویا می‌شوم. 

احمد محبی می‌گوید: برای تحویل سال و پنج روز اول سال ما هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشتیم. از ششم فروردین ماه، افزایش قیمت کرایه‌ها آغاز شد و این افزایش به صورت یک‌باره در ۱۲هزار تاکسی سطح شهر اعمال نمی‌شود و به صورت تدریجی تمامی تاکسی‌ها برای به روز شدن تاکسیمترهای خود مراجعه می‌کنند که با مراجعه روزانه ۵۰۰تاکسی، به روز شدن تاکسیمتر همه تاکسی‌های مشهد حدود ۲۵روز طول می‌کشد.

وی ادامه می‌دهد: در روزهای اول سال و پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمت نداشته‌ایم و براساس نرخ‌نامه سال ۱۴۰۱تا پنج روز اول سال ارائه خدمات داده‌ایم. فرایند به روزرسانی تاکسیمترها از تاکسی‌های مبادی ورودی آغاز و با به‌روزرسانی یا تغییر قیمت تاکسی‌های بیسیم، خطوط سطح شهر و در نهایت تاکسی‌های گردشی ادامه پیدا خواهد کرد. 

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد اظهار می‌کند: ورودی تاکسی‌ها براساس نوع تاکسی و اینکه گردشی یا بیسیم و یا فعال در خطوط باشد، متفاوت است و براساس یک جدول، تمام این موارد تعیین می‌شود و سپس مراحل نهایی خود را برای تصویب در شورای شهر و کمیته تلفیق فرمانداری طی می‌کند و بعد به شهرداری ابلاغ می‌شود. 

وی درباره عوامل وابسته به نرخ تاکسی‌ها می‌گوید: تاکسی‌های شهر مشهد یک ورودی و یک پالس دارند. پالس بر مبنای مسافت مشخص می‌شود و ورودی برای خودروها از نظر نوع و محل فعالیت تاکسی متفاوت است. مثلاً ورودی پراید با ورودی خودرو برلیانس در فرودگاه تفاوت دارد. 

محبی تصریح می‌کند: تمام تاکسی‌ها در سطح شهر زیر نظر یک شرکت کار می‌کنند که این شرکت بر عملکرد تاکسی‌ها نظارت دارد. هر شرکتی که مدیریت می‌کند بابت خدمات، نظارت و مدیریت آبونمانی را به صورت ماهانه از رانندگان دریافت می‌کند. این مبلغ آبونمان، ورودی نیست و در خطوط مختلف مانند پایانه مسافربری، فرودگاه و اطراف حرم به طور مثال متفاوت است. 

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد عنوان می‌کند: در رینگ‌های اطراف حرم فعالیت تاکسی‌ها بر مبنای دریافت فیش توسط مسافر است که قیمت نهایی در فیش با قیمت تاکسیمتر یکسان و دقیق است و توسط نرم‌افزاری صادر می‌شود و مبنای مسیریابی آن برای قیمت‌گذاری نرم‌افزار نشان است. در فیش سفر هم مسیر و هم عدد پرداختی براساس زمان درج می‌شود یعنی این عدد در زمان‌های پیک و ترافیک بالاتر از زمان‌های خلوت است. 

در ادامه پیگیری‌ها مدیر اجرایی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد درباره میزان افزایش قیمت تاکسی‌ها در سال جاری بیان می‌کند: امسال ۴۰ درصد افزایش تعرفه داشته‌ایم. استفاده نکردن رانندگان تاکسی از تاکسیمتر و اعلام قیمت بدون فیش، تخلف است و مبنای درستی ندارد. 

چه تعداد تاکسی در مشهد داریم؟

محمدحسین صائبی یادآور می‌شود: براساس ماده ۳۲اساسنامه سازمان تاکسیرانی برای تغییر نرخ کرایه تاکسی‌ها، تغییر نرخ کرایه به پیشنهاد سازمان تاکسیرانی انجام می‌شود و  پس از تصویب توسط شورای شهر و کمیته تلفیق فرمانداری به شهرداری و تاکسیرانی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی ضمن اشاره به مدل‌های تاکسی‌های فعال در سطح شهر مشهد می‌گوید: از تاکسی‌های سطح شهر مشهد ۷۳دستگاه پیکان، ۴۲۲دستگاه پراید، ۴ هزار و ۸۳۹ دستگاه پژو، ۵ هزار و۸۳ دستگاه سمند، ۲۴۹دستگاه ون و ۲۵۲دستگاه سایر خودروها مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۳ هزار و ۸۸۳ دستگاه در خطوط شهری یا خطی، ۴ هزار و ۶۷۲ خودرو به صورت گردشی، ۷۰۱خودرو در مبادی ورودی و هزار و ۶۶۲ دستگاه تاکسی در بخش تاکسی‌های بیسیم فعالیت دارند که تمام این موارد در تعیین قیمت مانند پالس متراژ و پالس تأخیر تأثیرگذار است. 

ورودی‌های گران تاکسی‌ها در نقاط زائرمحور

در بررسی فهرست قیمت اعلامی از سوی سازمان تاکسیرانی مبلغ ورودی برای خودروهای سمند، پژو، آردی و روآ ۱۰هزار و ۸۰۰تومان در اطراف حرم اعلام شده که این قیمت با پایانه مسافربری و راه‌آهن برابر است و در فرودگاه مبلغ ورودی ۱۴هزار و ۴۰۰تومان است و این در حالی است که برای تاکسی‌های گردشی و خطی هزار و ۴۰۰تومان تعیین شده است. در بررسی اعلام قیمت‌ها این سؤال مطرح می‌شود که چرا در مبادی ورودی زائران قیمت ورودی تاکسی‌ها بیشتر است؟

محاسبه قیمت برای هر شخص به صورت معمول با وجود چنین جزئیاتی از قبیل نوع ماشین و قیمت پالس و قیمت تأخیر به راحتی امکان‌پذیر نیست و به نظر می‌رسد همین بخش نقطه‌ای  بیشترین تخلفات قیمتی در جابه‌جایی مسافران با تاکسی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.