به گزارش قدس آنلاین، اصغر نقیزاده را معمولا با بازی در آثاری چون «از کرخه تا راین»، «مسیر سبز»، «آژانس شیشهای» به یاد میآوریم. نقشآفرینی در سریالهای دفاع مقدسی از اتفاقات ویژه کارنامه کاری او محسوب میشود و میتوان او را جزو بازیگرانی به حساب آورد که در این ژانر بسیار موفق عمل کرده و حضور پر رنگی داشته است.
او در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما در حوزهی دفاع مقدس در حال کمرنگ شدن است، گفت: به هرحال ساخت فیلمهای جنگی هزینه بسیار زیادی دارد. خاطرم هست که آقای حجازی میگفتند استفاده از یک گلوله در ژانر جنگ 70 هزارتومان قیمت دارد. قبلا این هزینه توسط برخی نهادها و یا وزارت ارشاد تقبل میشد ولی حالا دیگر پرداخت نمیشود چرا که هزینهها سرسامآور شده است همین امر هم باعث شده تا کارگردانها کمتر به سراغ این سبک فیلمسازی بروند.
بازیگر فیلم «از کرخه تا راین» با اشاره به زیر مجموعههای این ژانر و مشکلاتی که برای ساخت اثر در این گونه وجود دارد عنوان کرد: ما در بخش داستانسرایی و شخصیتپردازی دچار مشکل نیستیم چرا که در ژانر دفاع مقدس زیرمجموعههای بسیار زیادی از جمله جانبازان و غیره... وجود دارد که خیلی به آنها پرداخته نشده است. مشکل اصلی که ما در ایران با آن مواجه هستیم این است که مثلا اگر شما فیلمی در مورد صنف پزشکان بسازید فردا صبح همهی پزشکها اعتراض میکنند. این اعتراض در مورد اکثر شغلهای دیگر هم وجود دارد. ظرفیت مردم در کشور ایران برای تحمل عقاید، دیدگاهها و انتقادات به شدت پایین است. این موضوع ارتباطی هم به دولت و حکومت ندارد فرهنگ جامعهی ما به این شکل است.
او در خصوص حضور این ژانر و این گونه فیلمها در فستیوالهای خارج از ایران افزود: شما هر فیلم جنگی بسازید که در آن قصد دفاع از مواضع کشورتان را دارید آن سوی آبها تحویل گرفته نمیشود و به هیچ فستیوالی راه پیدا نمیکند. متاسفانه این وضعیت تاسفآور است.
نقیزاده در پایان گفت: در حال حاضر در آمریکا فیلمهای بسیاری در ژانر جنگی ساخته میشود آیا آنها از خودشان سوال میکنند که چون نسل جدید این وقایع را به خاطر نمیآورند دیگر نسازیم؟ خیر. ولی در ایران اینگونه است؛عده ای میگویند بس است دیگر فیلمهای دفاع مقدسی نسازید. این هم یکی از مسائل بزرگی است که به این ژانر مهم ضربه میزند.
نظر شما