استاد شهید مرتضی مطهری هم در حیات نظری و هم در حیات عملی خود مقام و منزلت ممتازی دارد.

دکتر گراوند استاد دانشگاه گفت: شهید مطهری یکی از متفکران معاصر است که بازخوانی اندیشه‌های او در تاریخ معاصر اهمیت و اعتبار بنیادین دارد. از این جهت است که فهم الهیات و اندیشه‌های مرحوم مطهری ضرورت‌ بیشتر می‌یابد.

وی افزود: برخلاف متفکران امروز که تفکر در حاشیه زندگی آنها است، شهید مطهری از چهره‌های ممتاز است که با تفکر زندگی می‌کرد. نمود این تفکر را می‌توان سلوک فکری و در درس گفتارها و آثار وی ملاحظه کرد. بر همین اساس است که مرحوم مطهری هم در قلمرو فلسفه و هم در الهیات منشآ تحول بود و نظریه‌های  مهمی طرح و معرفی کرد. در واقع می‌توان گفت که شهید مطهری چهره‌ای است که در عصر خود هم به طرح مسائل می پرداخت و هم به نقد آنها باور داشت. این شهید نیکی از مسائل زمانه خود آگاهی داشت. بر همین اساس به تحلیل و واکاوی مباحثی همچون شکاکیت، نسبی‌گرایی معرفتی، خاستگاه عرفان اسلامی، ماتریالیسم، مارکسیسم و طرح مساله شر و معنای زندگی اهتمام ورزید. و در این زمینه نو آوری ، ابتکار و نظریه‌پردازی‌های بی‌بدیلی به ظهور رسانید.
این دانشیار ادیان و عرفان اظهار کرد: از سوی دیگر، برخلاف تصور رایج که نوآوری‌های مرحوم مطهری را محصور در قلمرو فلسفه و کلام می‌دانند. شهید مطهری در قلمرو عرفان و تصوف و نیز در تبیین مسائل فقهی و تفسیری نیز تاملات قابل ملاحظه ای داشته است تا حدی که دغدغه او این بود که از تفاسیر التقاطی و سکولار در تبیین مسائل در عرصه‌های مختلف اجتناب ورزیم. با این اوصاف می‌توان گفت که شهید مطهری فیلسوفی است نظریه‌پرداز در عرصه تفکر اسلامی که بازخوانی تقریرات و تاملات او امروزه در عصر کنونی ضرورت‌ دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.