به گزارش قدس آنلاین، عبدالجلال ایری، با اشاره به وضعیت اجرای قانون برنامه ششم توسعه در حوزه حمل بار ریلی گفت: با توجه به اهمیت استفاده از ظرفیت حمل بار در خطوط ریلی که ضمن افزایش ایمنی انتقال بار، هزینه و مصرف سوخت پایین آن حمل بار را بسیار به صرفه میکند، باید مورد توجه ویژه مسئولان مربوطه قرار گرفته و به عنوان یک مزیت رقابتی در عرصه بین المللی و ایجاد ظرفیت مطلوب برای خنثی سازی تحریم به آن نگاه شود.
نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس ادامه داد: در همین راستا نیز در تدوین برنامه ششم توسعه این مهم به عنوان یک موضوع اساسی مورد توجه قرار گفته و برای توسعه و افزایش سهم حمل بار از خطوط ریلی در طول برنامه ششم هدف گذاری 30 درصدی شده است. اما متاسفانه طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از بررسی میزان اجرای قانون برنامه ششم درحوزه توسعه حمل بار ریلی فاصله بسیار زیادی با هدفگذاری در این حوزه داریم و سهم حمل بار از این مسیر طی سالهای 1396 الی 1401 به حدود 11 درصد رسیده که حتی نسبت به سهم پیش از سال 1396 شاهد افت محسوسی نیز هستیم.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: این آمار نشان دهنده عدم اهتمام دولت برای توسعه حمل بار از خطوط ریلی بوده که باید در دولت سیزدهم ضمن تاکید در برنامه هفتم توسعه و تدوین برنامه جامع حمل و نقلی کشور و حرکت در مسیر توسعه خطوط ریلی و رفع مشکلات ارتباطی با بنادر بسترهای لازم برای افزایش سهم حمل بار ریلی فراهم شود، از طرفی مجلس نیز باید از ظرفیت نظارتی خود برای پیش برد این هدف کمال استفاده را داشته باشد.
نظر شما