به گزارش قدس آنلاین، پس از انتشار خبری با تیتر <<دپوی محصولات یکی از خودروسازان بزرگ به بهانه نبود قطعه/ خودروهای پارس و هایما در بینالود انبار شد>> در خبرگزاری فارس، شرکت ایران خودرو در این باره توضیحاتی به فارس داد.
در این توضیحات که به امضای علیرضا ابراهیمی، مدیر ارتباطات گروه صنعتی ایران خودرو است، آمده است: طبق برنامهریزی تولید گروه صنعتی ایرانخودرو، از خردادماه سال گذشته، خودرو ناقصی به دلیل کمبود قطعه در این گروه صنعتی تولید و متوقف نشده و تمامی تولیدات به صورت کامل از کارخانه مستقیما به دست مصرفکنندگان رسیده است؛ ادعای مطرح شده در این مطلب از پایه نادرست و خلاف واقع بوده و در حال حاضر پارکینگ ایرانخودرو خراسان مانند سایر پارکینگهای گروه صنعتی فاقد خودرو ناقص است.
در ادامه توضیحات ایران خودرو و در واکنش به انتشار تصاویر و فیلم دپو برخی محصولات این خودروساز در سایت بینالود، اعلام شده است: خودروهایی که در تصاویر منتشر شده به چشم میخورد، تولیدات ایرانخودرو خراسان است که در حال حمل به نمایندگیها و تحویل به مشتری است؛ بررسی آمار فروش گروه صنعتی ایرانخودرو و مراجعه به مراجع مرتبط از جمله وزارت صمت میتوانست از ایجاد شائبه برای خبرگزاری معتبر کشور جلوگیری کند که فروش حدود ۸۰۰ هزار خودرو در مرحله نخست طرح فروش سامانه یکپارچه و متعهد شدن ایران خودرو به تحویل به موقع تعهدات، خودرویی را برای عرضه در سال جاری و در قالب مرحله دوم فروش یکپارچه باقی نگذاشته است که خبرگزاری فارس، خودروساز بزرگ کشور را متهم به دپوی محصولات به بهانه نبود قطعه و عدم حضور در سامانه یکپارچه کرده است.
در بخش دیگری از توضیحات ایران خودرو آمده است: این اتهامات در شرایطی عنوان شده است که بازار خودرو در هفتههای اخیر به واسطه اقدامات ایرانخودرو در زمینه آغاز تحویل پیش از موعد خودروهای سامانه یکپارچه روند کاهشی یافته و انتشار مطلب فارس میتواند نتیجه این اقدامات را با چالش مواجه کرده و بازار خودرو را دچار التهاب کند؛ طبق ادعای خبرگزاری فارس، ایرانخودرو به بهانه کمبود قطعه، عدم دریافت ارز و عدم ترخیص قطعه از گمرک اقدام به دپوی محصولات پرطرفدار خود کرده است، این در صورتی است طبق آمار، کل خودروهای موجود در پارکینگ ایرانخودرو خراسان تا صبح امروز ۴۹۹۵ دستگاه شامل محصولات پارس، انواع خودروهای هایما و همچنین آریسان بوده است که همه خودروها در حال بارگیری و حمل، تحویل حضوری و یا در انتظار شمارهگذاری هستند و هیچ خودرویی در این سایت تولیدی دپو نشده است؛ درحال حاضر ۸۵ درصد از خودروهای موجود در پارکینگ ایرانخودرو خراسان، به مشتریان تخصیص یافته، شمارهگذاری شده و درحال حمل و تحویل به مشتریان است و مابقی نیز در حال تخصیص، صدور فاکتور و آماده شدن برای تحویل است و تمامی خودروهای موجود ظرف دو هفته به دست مشتریان خواهد رسید.
در ادامه توضیحات ایران خودرو آمده است: ایرانخودرو در اقدامی به دلیل افزایش تحویل خودرو و محدودیت در ناوگان حمل کشور، امکان تحویل حضوری خودرو را در تمامی سایتهای تولیدی خود فراهم کرده و مشوقهایی را برای مشتریان درنظر گرفته تا خودروها زودتر در اختیار آنان قرار گیرد؛ این در حالی است که آمار تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو به صورت روزانه به مراجع ذیربط نظارتی اعلام میشود و بنابراین آمار تمامی فعالیتهای تولید، فروش و تحویل خودروها به صورت دقیق تحت نظارت قرار دارد و از سوی دیگر آمار تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو که از ابتدای سال تا امروز سوم خردادماه بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که سبب افزایش عرضه و ایجاد آمادگی برای تحویل زودتر از موعد خودروهای فروش رفته در سامانه یکپارچه شده است؛ لذا انتشار این مطلب در شرایطی که شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد در هفته اخیر بودیم، ایجاد التهاب در بازار خودرو، ایجاد ناامیدی و نگرانی در جامعه و از میان رفتن امنیت روانی مشتریان را در پی خواهد داشت.
* توضیحات فارس
به گزارش فارس لازم به توضیح است که طرح سامانه یکپارچه عرضه خودرو قطعا شیوه ای مورد قبول در توزیع عادلانه و شفاف خودرو است و معتقدیم ضرورت دارد تا حذف کامل نرخ های کاذب و غیرواقعی بازار، عرضه خودرو در این سامانه ادامه یابد.
قطعا با افزایش تولید خودروسازان و افزایش عرضه به بازار، این بازار خودرو به تعادل خواهد رسید؛ ادامه روند عرضه خودرو در طرح یکپارچه موجب شفاف شدن میزان عرضه خودرو و تحویل عادلانه خودرو به مردم با قیمت مناسب خوهد بود کما اینکه در نبود این سامانه پیش از این به یاد داریم خودروها با قیمتهای غیرواقعی به دست مردم می رسید.
از سوی دیگر خبرگزاری فارس در همه گزارش ها و نوشته های خود در موضوع صنعت و بازار خودرو کشور تلاش کرده است با انتشار اخبار دقیق و صحیح، در راستای حمایت از مردم و البته تولید کننده، به نحوی عمل کند که بازار خودرو آرامش خود را به دست آورد و قیمتها هم واقعی شود و مردم در این بین زیان نبینند.
ضمناً لازم به ذکر است پس از پایان نوبت اول ثبت نام طرح یکپارچه و در آستانه نوبت دوم طرح عرضه خودروسازان در سامانه یکپارچه، رسانه ایران خودرو، خود از عرضه هایما در نوبت دوم سامانه یکپارچه خبر داد و قطعا اعلام این خبر از سوی رسانه ایران خودرو، با محاسبه تولیدات این شرکت و همکارای طرف چینی و میزان ثبت نام در نوبت اول بود، اما به هر حال، بر خلاف انتظار مردم، این خودرو در نوبت دوم فروش سامانه یکپارچه، از سوی ایران خودرو عرضه نشد.
پایان پیام/
نظر شما