تحولات لبنان و فلسطین

۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
کد خبر: 876322

شرحی بر زیارت کوتاه و مختصر حضرت امام رضا(ع)

عارف به حق امام علیه‌السلام

حجت‌الاسلام سید حسن وحدتی شبیری، مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)

زیارتنامه مختصر امام رضا(ع) که از شیخ مفید در کتاب مُقنِعه نقل شده مثل سایر زیارتنامه‌های معتبر که برای سایر ائمه(ع) نقل شده متن فاخری دارد و از چند قسمت تشکیل شده است.

فضیلت زیارت امام رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام وحدتی شبیری در ابتدا با اشاره به این زیارت نامه می‌گوید: در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است که حضرت فرمود «به زودی پاره‌ای از من در زمین خراسان مدفون شود و هیچ مؤمنی او را زیارت نکند مگر آن که خداوند متعال بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش جهنم حرام کند». در حدیث دیگری نیز از آن حضرت(ص) آمده است: «پاره‌ای از من در خراسان مدفون خواهد شد، هر غم زده‌ای که او را زیارت کند خدای متعال غمش را زایل گرداند و هر گناهکاری که به زیارتش رود خداوند گناهانش را بیامرزد».

او ادامه می‌دهد: در منابع دینی زیارات متعددی برای آن حضرت نقل شده که یکی از آن‌ها زیارت مختصری است که شیخ مفید در مُقنِعه نقل کرده و فرموده «می‌ ایستی نزد قبر آن حضرت بعد از آنکه غسل زیارت کرده باشی و پاکیزه‌‏ترین جامه‏‌های خود را پوشیده باشی و متن زیارت‌نامه مختصر را می‌خوانی».

این استاد حوزه و دانشگاه به شرح این زیارت‌نامه نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در فراز اول این زیارت‌نامه می‌خوانیم اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِیَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اِمامَ الْهُدی وَالْعُرْوَهَ الْوُثْقی وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ. ابتدا سلام می‌دهیم زیرا امام را حاضر می‌بینیم. در این سلام به حضرت، گواهی زائر به ولایت امام خویش است و با این سلام، امام را به دو ویژگی می‌شناسد و می‌ستاید. یکی ولایت و دیگری به حجت بودن. امام ولی خداست. نه تنها خودش ولی خداست، بلکه فرزند ولی خدا نیز هست. آباء گرامی او همه اولیاءالله بودند. امام(ع) را ستایش می‌کنیم زیرا هم خودش حجت خداست و هم فرزند حجت الهی خداست.

او یادآور می‌شود: وقتی می‌گوییم ولی‌الله باید در نظر داشته باشیم که ولی و ولایت کیست؟ ولی جانشین خدا در زمین و امین خداست. شکی نیست امین و ولی خدا، نمونه اعلای پروردگار است که در زیارت جامعه او را مثَل اعلا، آیینه تمام نمای کمال الهی معرفی کرده و بعد هم می‌گوییم شما حجت خدا هستید. حجت خدا کسی است که خداوند از طریق او حجت را بر بندگانش تمام می‌کند و او الگوی انسان‌ها برای طی مسیر کمال است. او کسی است که دست انسان‌ها را گرفته و به مقام بندگی خدا می‌رساند. حجت خدا کسی است که به طور نمونه دست حر بن یزید ریاحی را با اینکه بسیاری از مسیر باطل را طی کرده بود، در لبه پرتگاه گرفت و از جهنم نجات داد. امام خیرخواه امت است. ولی خدا کسی است که ولایت تکوینی دارد و بر قلوب انسان‌ها اشراف دارد. قلب‌ها را تصرف می‌کند و مس قلب انسان‌ها را با کیمیای نگاه خود طلا می‌کند.

به تأسی از امام رضا(ع) خیرخواه باشیم

مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) به فراز دیگری از این زیارتنامه اشاره کرده و می‌گوید: می‌خوانیم اَشْهَدُ اَنَّکَ مَضَیْتَ عَلی ما مَضی عَلَیْهِ آبآؤُکَ الطّاهِرُونَ. گواهی می‌دهیم که ایشان در راه پدران پاک خویش قدم برداشته و ذره‌ای از مسیر حق عدول ننموده است و هم خیرخواهی و نصح برای خدا و رسول داشته و امانت‌داری را به درجه کمال رسانده است.

لَمْ تُؤْثِرْ عَمیً عَلَی هُدیً وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ إِلی باطِلٍ یعنی ذره‌ای به مسیر باطل گام بر نمی‌داری. شهادت می‌دهیم که امام خیرخواه خدا و رسول است. نصح در زبان عربی به این معناست که به گونه‌ای خیرخواهی می‌کند که انگار خود طرف برای خود خیرخواهی می‌کند. همانطور که خدا و پیامبر(ص) خیر برای خودش می‌خواهد، امام(ع) هم همان خیر را برای خدا و رسول می‌خواهد. عرب زبان‌ها به خیاط ناصح می‌گویند زیرا پارچه‌های برش زده شده و به ظاهر ناهمگون و تکه تکه شده را کنار هم قرار داده و از هم افزایی آن‌ها لباسی زیبا تهیه می‌کند که بر قامت شخص می‌درخشد. این کار ناصح است.

او می‌افزاید: به طور نمونه می‌توان گفت که حضرت ابوالفضل العباس(ع) برای امام و برادر خویش امام حسین(ع) خیرخواهی کرد. یا در زمان ما حاج قاسم سلیمانی خیرخواهی کرد. در زیارتنامه حضرت ابوالفضل عباس(ع) هم می‌خوانیم و او را ستایش می‌کنیم که تو برای برادرت و امام زمانت نصح و خیرخواهی کردی. سردار سلیمانی هم در زمانه ما فاطمیون، حیدریون، زینبیون و... را از سرزمین های اسلامی، هم افزایی کرد و به این وسیله شر دشمنان و داعشیان را از سر اسلام و سرزمین‌های اسلامی و کشورمان برداشت و کوتاه کرد. امام(ع) و حجت خدا نیز همچین کاری کرده و از انرژی‌ها استفاده کرده و برای خدا و رسول خیرخواهی می‌کند که ما هم باید خود را به این صفات متصف کرده و خیرخواه امام و رهبرمان باشیم.

شفاعت پاداش زائر امام رضا(ع)

حجت‌الاسلام وحدتی شبیری به بخش دیگر این زیارتنامه اشاره کرده و تشریح می‌کند: در این قسمت دعا برای امام و امام رضا(ع) و شخص حجت خداست. فَجَزاکَ اللهُ عَنِ الْإِسْلامِ وَأَهْلِهِ خَیْرَ الْجَزَاءِ، از خدا می‌خواهیم که بهترین پاداش را به حضرت بدهد، پاداشی از طرف اسلام و اهل اسلام. همانند وقتی که هدیه‌ای به انسان بزرگی می‌دهیم و می‌گوییم این هدیه از طرف فرد بزرگی است. در این زیارتنامه از خدا می‌خواهیم که خدایا ما نمی‌توانیم به امام رضا(ع) پاداشی بدهیم، تو از طرف ما بهترین پاداش‌ها را به او عطا کن. در بخش چهارم هم به عنوان زائر خود را به امام معرفی کرده و از او جایزه می‌خواهیم. أَتَیْتُکَ بِأَبِی وَأُمِّی زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّکَ، مُوالِیاً لِأَوْلِیائِکَ، مُعادِیاً لِأَعْدائِکَ یعنی با سه ویژگی خدمت شما آمدم. من زائر شما هستم و به زیارت شما آمدم. زائری هستم که عارف به حق شما هستم. می دانم که شما حجت خدا و ولی پروردگار، امام، امین الله و جانشین پروردگار هستی و من موالی اولیای تو هستم. هر که تو او را دوست داری، دوست دارم و اگر کسی را به ولایت عامه بر ما نصب کردی من ولایت او را می‌پذیرم. اگر برای فقیه آگاه مدیر و مدبر و مجتهد در احکام الله ولایت قرار دادید، من ولایت او را با جان و دل می‌پذیرم. دشمن دشمنان شما هستم. فَاشْفَعْ لِی عِنْدَ رَبِّکَ. در پایان هم طلب مزد و اجر کرده و از حضرت می‌خواهیم که به ما پاداش داده و مورد شفاعت خود قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.