وزیر توسعه اجتماعی تشکیلات خودگردان فلسطین شنبه شب گفت که آمریکا صلاحیت میانجی‌گری برای حل و فصل مناقشه میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی را ندارد.

وزیر فلسطینی: آمریکا صلاحیت میانجی‌گری را ندارد

به گزارش قدس آنلاین، «احمد مجدلانی» وزیر توسعه اجتماعی فلسطین گفت: فشارهای آمریکا به عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با (رژیم) اسرائیل موید این است که آمریکا صلاحیت خود را به عنوان میانجی در روند صلح از دست داده است.

وی افزود: سیاست دولت آمریکا به رهبری جو بایدن ادامه سیاست دونالد ترامپ در خصوص ادغام اسرائیل در جهان عرب است.

وزیر فلسطینی در ادامه تاکید کرد: این بخشی از استراتژی واشنگتن است که می‌خواهد به جای تهدید تل آویو برای امنیت ملی کشورهای عربی، تهدید ادعایی ایران را جایگزین آن کند و اولویت‌های درگیری در منطقه را تغییر دهد تا اسرائیل بخشی از سیستم منطقه‌ای عربی و مدیترانه شرقی شود.

به گفته مجدلانی پس از توافق ایران و عربستان سعودی تحت حمایت چین، این توهمات از بین رفت و ضربه بزرگی به استراتژی تغییر اولویت‌های آمریکا وارد شد، اما تعهد آمریکا برای تسریع در ادغام اسرائیل در نظام منطقه‌ای به نام آنچه که به اصطلاح فرآیند عادی سازی یا توافقات ابراهیمی است، همچنان ادامه دارد.

وی افزود: هدف اصلی این راهبرد این است که واشنگتن می‌خواهد موضوع مناقشه اعراب با اسرائیل را جایگزین مناقشه فلسطینی – اسرائیلی کند، با این اعتقاد که این امر می‌تواند راه را باز کند و موضع کشورهای عربی در قبال اسرائیل را تغییر دهد و موقعیت فلسطین را تضعیف کند.

وزیر توسعه اجتماعی فلسطین خاطرنشان کرد: این اقدام پیش از این، زمانی که برخی کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مغرب با دور زدن ابتکار صلح عربی و تصمیمات اجلاس سران کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با (رژیم) اسرائیل شتافتند، افتاده بود و این درحالی است این کشورها بر اساس ابتکار صلح عربی و تصمیمات سران کشورهای عربی، موظف بودند رابطه با این رژیم را منوط به پس از پایان یافتن اشغال سرزمین‌های عربی اشغالی و ایجاد کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی کنند.

مجدلانی اضافه کرد: این خواست آمریکا و فشاری که بر عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با (رژیم) اسرائیل وارد می‌کند، پاداشی برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تشویقی برای ادامه سیاست انکار راه حل دو کشوری و همه توافقات بین المللی، مصوبات و تصمیمات بین‌المللی و ادامه سیاست شهرک سازی، مصادره زمین، الحاق تدریجی اراضی فلسطینی و یهودی سازی قدس است.

وی با بیان اینکه فلسطین موضع آمریکا را برای آرمان مردم فلسطین مخرب می‌داند و مغایر با حقوق ملت فلسطین است، تأکید کرد که دولت آمریکا شریک جنایات رژیم اشغالگر شده است.

وزیر توسعه اجتماعی تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه خواستار احیای گروه چهارجانبه بین المللی به منظور ایفای نقش خود بر اساس قطعنامه ۱۵۱۵ شورای امنیت برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح با مشارکت همه طرف‌های درگیر در روند صلح شد.

اقدامات رژیم اسرائیل در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل اول اسفند ۱۴۰۱ (۲۰ فوریه ۲۰۲۳ ) با صدور بیانیه‌ای رسمی، طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد؛ اقدامی که پس از ۶ سال از آخرین قطعنامه این شورا صورت گرفت و آمریکا نیز در نقش مخالف متحد دیرینه‌اش ظاهر شد.

آخرین بار، در دسامبر ۲۰۱۶ دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده به قطعنامه‌ای در شورای امنیت که از رژیم صهیونیستی خواسته بود شهرک‌سازی را متوقف کند، رای ممتنع داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.