تحولات منطقه

پروردگارا زیارتم را زیارتی توام با معرفت قرار ده، تا بعد از زیارت، همان کسی نباشم که پیش از ورود به حرم بودم.

۲۳ ذی القعده؛ روزی برای زیارت و خلوت دل/ آداب روز زیارتی امام رضا (ع)
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، روز ۲۳ ذی‌القعده، روز مخصوص زیارتی امام رضا(ع) است. برخی از منابع تاریخی، از این روز با عنوان روز شهادت آن حضرت نیز، یاد کرده‌اند. در این روز، زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی سلطان خراسان، امام علی بن موسی‌الرضا(ع)، از راه‌های دور و نزدیک، خود را به حرم مطهر آن حضرت می‌رسانند تا از فیض عظیم زیارت ولی خدا بهره‌مند شوند. به همین مناسبت، در گفت‌وگویی با یک استاد حوزه از راه های بهره مندی بیشتر از فیض زیارت و ویژگی های عرفانی روز ۲۳ ذی القعده پرسیدیم.

زیارت حضرت رضا (ع) برای ما مشهدی ها، نعمت بزرگ الهی

۲۳ ذی القعده؛ روزی برای زیارت و خلوت دل

حجت الاسلام حسن طباطبایی  اظهار می کند: در آیه ۶۴ سوره نساء آمده «گنهکارانی که در روز قیامت نزد پیامبر آمدند تا پیامبر برای آن ها طلب مغرفت کند خداوند آن ها را می آمرزد.» خداوند در بخشی از سوره مائده هم میفرماید «برای تقرب به ما وسیله جویی کنید.» بر اساس اعتقادات و پیشینه تاریخی، قرآنی و روایی بر ماست که به موضوع زیارت و توسل، توجه ویژه ای داشته باشیم. مخصوصا برای ما ایرانیان و مشهدی ها که زیارت مولایمان حضرت رضا علیه السلام از نعمت های بزرگ الهی است که شامل حال مان شده است و باید بیشتر توجه کنیم. زیارت با هدف معرفت افزایی، عرض ادب به ساحت مقدس امام، وسیله جویی جهت نیل به قرب الهی و درجات بالاتر، طلب حوائج و رفع گرفتاری ها و شفای بیماران یا برای آرامش درون و آرامش قلب به هر نیتی باشد مطلوب اهل ایمان خواهد بود.

ماه ذی القعده، ماه امام رضا (ع)

۲۳ ذی القعده؛ روزی برای زیارت و خلوت دل

این استاد حوزه درباره اهمیت ماه ذی القعده می گوید: از ماه ذی القعده، یک ماه دیگر تا پایان سال قمری مانده است و این ماه به چند جهت ارتباط خاصی با حضرت رضا علیه السلام دارد. میلاد خواهر بزرگوارش در آغاز ماه، شهادت آقا جواد الائمه (ع) در پایان ماه، میلاد خود حضرت در یازدهمین روز ماه و ۲۳ و ۲۵ ذی القعده که به عنوان روز زیارتی مخصوص حضرت ثبت شده است. در رابطه با زیارت امام رضا علیه السلام به غیر از این دو روز باید اشاره به چهار روز دیگر بشود. روز ولادت، بیعت، شهادت و ماه مبارک رجب در کنار این دو روز به عنوان ایام زیارتی مخصوص امام رضا علیه السلام به حساب می آید. بیست و سوم ماه ذی‌القعده بنا بر روایت سید بن طاووس که از علمای بزرگ شیعه است و کتاب اقبال که این دانشمند بزرگ می فرماید«خودم دیده ام در بعضی مکتوبات و کتاب های عجمی که زیارت از دور یا نزدیک حضرت رضا در روز بیست و سوم ماه ذی القعده مستحب است. همچنین زیارت نامه هایی که در بین مردم مشهور است و از قدیم در میان علما مورد توجه و عنایت واقع شده است و پیشبینه ای دیرینه دارد.

۲۳ ذی القعده، روایتی از شهادت ثامن الحجج (ع)

۲۳ ذی القعده؛ روزی برای زیارت و خلوت دل

حجت الاسلام طباطبایی می گوید: بحمدلله با توجه به انقلاب اسلامی و اقبال مردم به کتب دینی و روایات مذهبی در دهه های اخیر، عنایت بسیار خاصی به زیارت حضرت رضا در این روز وجود دارد. به نحوی که مردم از کشورهای مجاور، روستاها و شهرهای دور افتاده این توفیق را به دست می آورند که به زیارت امام رضا علیه السلام نائل آیند. روایات متعددی سبب شده تا روز ۲۳ ذی القعده، روز ویژه ای جلوه کند. مانند نقلی که احتمال می دهد شهادت امام رضا در روز ۲۳ ذی القعده صورت گرفته باشد. از آن جایی که ما نمی دانیم روز شهادت امام رضا در دهه آخر صفر یا در ۲۳ ذی القعده است پس دوست داران شمس الشوس در این روز هم به حرم مطهر مشرف می شوند.

زیارت امام رضا حتما از راه نزدیک نیست

۲۳ ذی القعده؛ روزی برای زیارت و خلوت دل

این سخنران مشهدی با اشاره به اهمیت زیارت امام رضا (ع) می گوید: به بیان مرحوم سید بن طاووس باید توجه شود. مخصوصاً برای کسانی که به خاطر گرفتاری های دنیوی و مادی نمی توانند به مشهد بیایند. این شخصیت بزرگ تصریح می‌کند که زیارت امام رضا در این روز مستحب است اما شرط این نیست که زیارت از راه نزدیک باشد. بلکه ایشان می گوید از راه دور هم می توان زیارت کرد و نباید در سفرهای معنوی، دوری مسافت در نظر گرفته شود. بلکه باید این اتصال قلبی وجود داشته باشد. شرط مهم این است که در این روز به زیارات وارده مثل زیارت امین الله، جامعه کبیره یا سایر زیارت های مخصوص حضرت رضا بیشتر از قبل توجه شود.

آداب روز زیارتی امام رضا (ع)

۲۳ ذی القعده؛ روزی برای زیارت و خلوت دل

این استاد حوزه ادامه می دهد: از آداب و اعمال زیارت هر آنچه که در مفاتیح آمده مناسب است که در روز ۲۳ ذی القعده هم مراعات بشود. مثل غسل زیارت که به عنوان یک عمل سفارش شده است و جایگزین وضو نمی شود و وضو هم برای آمادگی دل لازم است. همچنین خوب است که انسان یک مقداری از مسیر را به صورت پیاده مشرف بشود و در مسیر رفت به ظواهر دنیا، بازار، مردمان و رهگذران توجهی نکند و با زبانی گویا به ذکر الهی، صلوات و استغفار مشغول بشود. هنگام رسیدن به درهای ورودی حرم نیز اذن ورود را بخوانیم.  وقتی دل شکست و اشکی جاری شد با قدم راست به سوی حرم برویم. همین که چشمان مان به گریه افتاد شروع به خواندن زیارات بکنیم و هر از گاهی سر را بلند و با نگاه به ضریح، چشمان خود را نورانی کنیم. رعایت حال زائران در هنگام ازدحام و شلوغی از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد. در این هنگام بوسیدن ضریح برای رعایت حق الناس لازم نیست. پس از زیارت هم نیم دوری به گرد ضریح بچرخیم و نماز زیارت را با سوره یاسین در رکعت اول و سوره رحمان در رکعت دوم بخوانیم.در قنوت نماز هم حاجت را با زبان خود بخواهیم. در انتهای زیارت هم از خداوند بخواهیم که این زیارت، آخرین زیارت مان نباشد.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.