تحولات لبنان و فلسطین

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۶
کد خبر: 882288

با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور یکی از راه‌های کنترل مصرف، استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند گاز مایع است.

نارضایتی خودروهای عمومی از ارائه خدمات CNG

به گزارش قدس آنلاین، مصرف بنزین در حمل و نقل عمومی، یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود و برای کاهش این میزان مصرف، لازم است که تدبیری جدی اندیشیده شود. در شرایطی که امروز کشور در آن قرار دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها، استفاده‌ی گسترده از سی.ان.جی در حمل و نقل عمومی است که اگرچه ورود آن به سبد انرژی حمل و نقل در دهه‌ی هشتاد رخ داد اما به دلایل گوناگون که یکی از مهمترین آن‌ها، بی‌توجهی دولت‌ها بود، چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شد متقضایان سی.ان.جی از استفاده آن دلزده شوند، هزینه‌های بالای گازسوز کردن خودرو و همچنین خدماتی است که پس از اتمام تاریخ انقضای کپسول‌ها باید پرداخت کنند. از این رو دولت در طرحی، اقدام به گازسوز کردن خوردوهای عمومی به صورت رایگان انجام داد که آن هم با کم‌ و کاستی‌های زیادی همراه است و مشتری‌ها چندان از این طرح رضایتی ندارند.

اگرچه استقبال از این طرح یارانه‌ای به نسبت بد نیست اما به دلیل نواقصی که در سامانه وجود دارد، خودروهای بسیاری هستند که هنوز نتوانسته‌اند از این خدمات بهره‌مند شوند. خودروهای عمومی، وانت تک سوز، ون‌ها و تاکسی‌ها شامل طرح بودند که هم‌اکنون، تاکسی‌های اینترنتی نیز به لیست اضافه شده است. اما نواقصی در سامانه‌ی شرکت نفت وجود داشت و همین موضوع سبب شد تا بسیاری از این خودروها نتوانند گازسوز شوند و همچنان از بنزین آزاد استفاده می‌کنند.

گاز سی ان جی

در حال حاضر ثبت نام خودروها انجام می‌شود اما در بسیاری نقاط کشور، بنا به دلایل مختلف، هنوز نتوانسته‌اند خودروی خود را گازسوز کنند.

محسن که یک نیسان دارد نزدیک پنج ماه است که برای بهره‌مندی از خدمات این طرح ثبت نام کرده اما هنوز موفق به دریافت خدمات نشده است. او می‌گوید: هربار که رجوع می‌کردم می‌گفتند هنوز سهمیه نداده‌اند اما تازگی‌ها می‌گویند سهمیه داده شده اما هنوز لوازم در سامانه ثبت نشده است!»

او ادامه می‌دهد: «زمان ثبتی که به من داده شده بود برج 2 بود که در یک پیامک اعلام شده بود اما هرچه تماس گرفتیم اتفاقی نیفتاد.»

عباس هم که ساکن فردیس کرج است هنوز نتوانسته پراید وانت خود را گازسوز کند و همچنان از بنزین آزاد استفاده می‌کند. او در این خصوص می‌گوید: « چندین بار با نمایندگی تماس گرفتم اما می‌گویند باید لوازم را ثبت کنند که من معنی‌اش را متوجه نمی‌شم!»

او در ادامه بیان می‌کند: «نمی‌دانم وضعیت در نمایندگی‌های دیگر به چه صورت است اما اگر بخواهم از جای دیگری اقدام کنم باید این نمایندگی را لغو کنم. فکر می‌کنم زمان زیادی صرف کرده‌ام که اگر بخواهم از نمایندگی دیگری اقدام کنم باز هم یک پروسه‌ی طولانی دیگر را باید بگذرانم.»

ایران بزرگترین شبکه توزیع سی ان جی دنیا را در اختیار دارد

مهدی هم که یک نیسان دارد نزدیک دو ماه است ثبت نام کرده و همچنان موفق به دریافت خدمات نشده و از بنزین آزاد استفاده می‌کند. او در این باره می‌گوید: «من در بازار تهران کار می‌کنم و روزانه نزدیک به چهل لیتر مصرف دارم و سهمیه‌ی بنزینم 135 لیتر است و مابقی را آزاد هزینه می‌کنم.»

او ادامه می‌دهد: «هرچقدر برای پیگیری تماس می‌گیریم یک بار می‌گویند منبعش نرسیده، یک بار می‌گویند تجهیزات نرسیده. بعد از مدتی که به سختی توانستم با نمایندگی ارتباط برقرار کنم گفتند که هنوز حق نصب نداریم.»

تقریبا بخش زیادی از افرادی که در طرح گازسوز کردن خودرو ثبت نام کرده‌اند، کم و بیش شرایط مشابه اشخاصی را دارند که در این گزارش با آنان صحبت شد و این نشان می‌دهد که طرح به درستی پیش نمی‌رود چرا که دولت، توجه جدی‌ای به این ماجرا نشان نمی‌دهد.

در همین راستا، برای کشف علت نارضایتی مردم به سراغ پیمانکاران وزارت نفت رفتیم و علت را جویا شدیم. پیمانکاران پروژه تبدیل دولتی مدعی هستند که تاخیر در تبدیل خودروهای سی.ان.جی. ناشی از عدم انجام تعهدات مالی و حقوقی وزارت نفت است. پیمانکاران ماه‌های متمادی است که مطالباتی از وزارت تفت دارند و این مطالبات پرداخت نشده است. به همین دلیل پیمانکاران قادر به ارسال قطعات به مراکز خدمات فنی سی.ان‌.جی نیستند.

این وضعیت شرایطی را فراهم ساخته که روز به روز بر نارضایتی عمومی افزوده می‌شود و با شکایت‌های متعدد صاحبان خودرو مواجه هستیم. از طرف دیگر، مراکز خدمات فنی با وجود صف طولانی متقاضیان  سی.ان.جی، نمی‌توانند خدماتی ارائه کنند و با بحران بیکاری مواجه شده اند و بزودی ناچار به اخراج کارگران خود خواهند بود. 

مصرف سی ان جی کشور به بیش از ٤,٥ میلیارد مترمکعب رسید

به علاوه وزارت نفت، تکلیف قراردادهای پیمانکاران را روشن نمی‌کند و ضمن اینکه شفاها تاکید بر ادامه کار دارد، ولی کتبا قراردادهای پیمانکاران را تمدید نمی‌کند.

این در حالی‌ است که دولت می‌توانست با برنامه‌ ریزی دقیق، متولی امری باشد که بتواند در سیستم حمل و نقل کشور و مصرف بنزین، اتفاق مثبت و تازه‌ای را رقم بزند. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری روی سی.ان.جی و پیشبرد طرح گازسوز کردن خودروها، تنها راهی است که می‌توان به واسطه‌ی آن، علاوه بر آسیب کمتر به محیط زیست، شاهد کاهش مصرف بنزین باشیم و میزان سرمایه‌ی به دست آمده از این صرفه‌جویی را در توسعه‌ی صنعت سی.ان.جی به کار ببریم.

منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.