پیشنهاد سردبیر

روایت شهادت امام رضا(ع) در بیست و سوم ذی‌القعده مشهور و معروف نیست و روایت معروف آخر ماه صفر است اما چون این قول در روایتی نقل شده لذا این خصوصیت را هم دارد که با همان کیفیت روز شهادت حضرت(ع) به حرم مطهر مشرف شویم و آن امام رئوف را در روز شهادتش زیارت کنیم.

به گزارش قدس آنلاین: مرحوم شیخ عباس قمی و دیگر علما، مورخان و محدثان در بیان روایات و احادیث در فضل زیارت ثامن الحجج صلوات الله و سلامه علیه موارد بسیاری نقل کرده‌اند. این موارد به تعدد و دفعات بیان شده است. مهر و عطوفت با امام رضا(ع) مفهوم پیدا می‌کند. او زائرش را ارج نهاده و به او وعده می‌دهد که به او نگاه ویژه خواهد داشت.

بر اساس روایت مشهوری از امام رضا(ع) داریم که حضرت(ع) فرمود: هر شخصی که مرا در این فاصله دوری که دارم زیارت کند، روز قیامت سه جا به داد او می‌رسم و او را از شدت آن سه مورد آسوده می‌کنم. ابتدا هنگامی که نامه‌های اعمال به دست راست یا چپ تحویل داده می‌شود. دیگر هنگام عبور از پل صراط و دیگری هنگام سنجش اعمال. همین یک روایت برای درک شأن و منزلت حضرت و نگاه ویژه ایشان به زائرانش کفایت می‌کند.

برای امروز که روز زیارتی ایشان است اعمال خاصی وارد شده که مرحوم شیخ عباس قمی به تفصیل آن را بیان کرده است. در نظر داشته باشیم که ثامن الحجج(ع) همانند جدش امیرالمؤمنین و امام حسین علیهماالسلام زیارات متعددی دارد.

زیارت احادیث سبعه یا هفت حدیث امام رضا(ع) یکی از همان زیارت‌نامه‌هاست که در آن افزون بر اقرار به وحدانیت پروردگار متعال و رسالت پیامبراکرم(ص) به فضایل بی‌نظیر زیارت امام رضا(ع) نیز اشاراتی می‌شود. این زیارت‌نامه در حقیقت متشکل از هفت حدیث در جهت بیان فضایل زیارت حضرت(ع) است. می‌توان امام رضا(ع) را با زیارت امین الله که برای عموم ائمه(ع) آمده، زیارت کرد. زیارت جامعه کبیره آن حضرت هم از دیگر زیاراتی است که به خواندن آن توصیه بسیار شده است. در ماه رجب هم زیارتی به نام زیارت رجبیه داریم که برای هر یک از ائمه(ع) می‌توانیم آن را را قرائت کنیم. امام رضا(ع) هم زیارت مخصوص دارد و هم زیارت عمومی که بخشی از آن به شکل مختصر بیان شد.

پس از قرائت زیارت نامه، خواندن دو رکعت نماز زیارت وارد شده که کیفیت نماز و دعای بعد از زیارت هم به شکل مبسوط در مفاتیح الجنان شرح داده است.

به خاطر داشته باشیم که اگر در این روز و روزهای دیگر سال شرایط حضور در حرم ولی نعمتمان آقا امام رضا(ع) را نداریم، می‌توانیم از راه دور ایشان را زیارت کنیم. از آنجا که ائمه(ع) احیا عندالله و زنده هستند، برای آنها فرقی نمیکند ما از نزدیک آنها را زیارت کنیم یا از دور. در هر نقطه از عالم می‌توانیم با نیت زیارت و برقراری ارتباط معنوی با معصومین(ع)، به آن‌ها سلام کرده و ارتباط قلبی برقرار کنیم. همانگونه که در زیارت معصوم(ع) می‌خوانیم: اَشْهَدُ اَنَّکَ تَشْهَدُ مَقامیَ اَشْهَدُ اَنَّکَ تَسْمَعُ کَلامِی َاَشْهَدُ اَنَّکَ تَرُّدُ سَلامی... شهادت می‌دهم که تو جایگاه مرا می‌دانی، کلام مرا می‌شنوی و جواب سلام مرا می‌دهی.

همانطور که برای پیغمبراکرم(ص) در مفاتیح الجنان زیارتی از دور آمده است، برای سایر ائمه اطهار(ع) نیز نیت می‌کنیم. چون زیارت از نزدیک آنان برای ما میسور نیست، همانطور که معمول است خصوصاً بعد از نمازهای واجب برخواسته و به چهارده معصوم و امام رضا(ع) سلام می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.