تحولات لبنان و فلسطین

کارشناس حوزه زنان و خانواده گفت: اگر قدرت عاطفه زنان در جامعه بروز و ظهور داده شود، می‌تواند برای جریان سازی دین و به خصوص موضوعات مربوط به عفاف و حجاب مؤثر واقع شود.

اهمیت بروز قدرت عاطفه زنان در جریان‌سازی عفاف و حجاب در جامعه

رضیه کشتکار، کارشناس حوزه زنان و خانوده با بیان اینکه دشمن از بعد فرهنگی با تسلط ادبیات و در بعد اقتصادی با حاکمیت تکنولوژی ما را مورد هجمه قرار داده، اظهار داشت: ما در جنگ تحمیلی در همه ابعاد شاهد حضور گسترده بانوان بودیم که در عین رعایت پوشش اسلامی با عاطفه خود وارد میدان شدند، اما این حضور، تئوریزه نشده است.

او تصریح کرد: در الگوی سوم زن مسلمان ایرانی می­‌خواهیم از شرقی بودن زن، خانه‌نشینی را حذف کنیم و در مقابل مدل غربی که زن را مولد ثروت می‌­داند و بعد زیبایی او را به میدان آورده، زیبایی عاطفه و روحی زن را به میدان بیاوریم.

نقش ورود عاطفه زن در تعیین الگوی مصرف مؤثر

این کارشناس حوزه زنان و خانواده با اشاره به نقش ورود عاطفه زن در تعیین الگوی مصرف مؤثر گفت: ما به جای اینکه نقش زن را فقط در خانه تعریف کنیم، باید زن را به مؤثر بودن در فضای اجتماعی تعریف کنیم.

کشتکار یادآوری کرد: بر اساس قانون این گونه تعریف شده که نفقه بر عهده مرد است، از طرفی می­‌گوییم مرد باید زندگی در شأن زن ایجاد کند، از سویی زندگی رفاه‌محور شده و به این ترتیب ناخواسته به سمت افزایش طلاق می­‌رویم.

او ادامه داد: آنچه مسلم است زن باید در نقش عواطف ظهور و بروز داشته باشد. عاطفه یک قدرت است و ساخت عاطفه اجتماعی وظیفه زنان نخبه است. اگر جامعه مردوار تعریف شود به سمت جنگ و خونریزی می‌رود. عاطفه اجتماعی هم محرک و هم تأثیرگذار است.

محقق حوزه زنان با بیان اینکه در حال حاضر حضور اجتماعی زنان به اشتغال انجامیده و متأسفانه بحران هویت اتفاق افتاده و زنان در پازل مردانه قرار گرفته‌­اند، ابراز کرد: مشکل اینجاست که نمی­‌دانیم زنان انقلابی مؤثر اجتماعی را چگونه تعریف کنیم.

اصل ازدواج در کفویت باشد

کشتکار با اشاره به هویت‌­بخشی به زنان، گفت: اینکه زن باید تحت حاکمیت مرد باشد، استقلالش را زیر سؤال می­‌برد. وقتی زن و شوهر کفو هم باشند، تبعیت معنا دارد، بنابراین با ازدواج در اسلام کفویت معنا پیدا می­‌کند و تبعیت در کفویت معنا دارد. به همین منظور باید مراکز متعدد برای کفوشناسی داشته باشیم. وقتی اصل ازدواج در کفویت باشد بسیاری از مسائل حل می­‌شود.

او تصریح کرد: فرهنگ غرب نقش زن را همانند مرد تعریف می­‌کند و در نگاه سنتی، زن منفعل از اجتماع می­‌شود برای اصلاح این ساختار باید ابتدا زن را قوی کنیم و در بحث فرهنگی، تحصیل و اشتغال هویت­‌سازی صورت پذیرد. از طرفی چون نگاه ارزشی مادرانه به زن وجود دارد، هویت تحصیل و اشتغال با مادری در چالش است و بحران هویت برای زنان ایجاد کرده است در حقیقت فرهنگ خانواده­‌ها در فرهنگ تکنولوژی حل شده است.

پژوهشگر حوزه زنان به موضوع «منزلت زن در تاریخ، جامعه و خانواده» اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی به عنوان وارث انبیاء شامل دوره‌­های حسی، عقلی و شهودی است که در دوره دوم از بعثت تا ظهور را پوشش می‌دهد.

کشتکار با بیان اینکه به نظر می‌­رسد در دوره بت­‌پرستی مدرن هستیم، گفت: در این دوره دینداری را حذف کرده و این نگاهی است که بعد از رنسانس شکل پیدا کرده و ادبیاتی است که رهروان شیطان از آن استفاده می­‌کنند و ادبیات پیچیده­‌ای است که خدا، انبیاء و ادیان را کنار گذاشته و ما در مقابل این تهدیدات دشمن یا به تحلیل‌های قبل اکتفا می­‌کنیم که معمولاً فردی است و به عبادات و تکالیف فردی محدود است یا اینکه از مسیر عقلانیت و منطق سعی می­‌کنیم از ورود دشمن در تأثیرگذاری مانع شویم.

او خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که که اگر بخواهیم در بحث عرفان ورود کنیم، سنگر و جبهه دقیق را شناسایی نکرده­‌ایم. باید سنگرهایی متناسب با ورود کفار در میدان در نظر بگیریم.

ضرورت توجه به شاخصه‌های اثرگذاری زنان در جامعه

محقق حوزه زنان و خانواده به بحث مشارکت زنان در دفاع از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، بانوان برای تأثیرگذاری در جامعه باید چند شاخصه را مد نظر داشته باشند. نخست اینکه نه شرقی باشد و نه غربی، مردوار نباشد، با روحیه جهاد و شهادت عجین باشد و شاخصه اصلی آن بی‌­بدیل بودن نقش اجتماعی زن است.

او در ادامه به موضوع فرهنگ عفاف و حجاب و رعایت منزلت زن در تکوین اشاره کرد و گفت: وقتی می­‌گوییم زن مخلوق مرکب است، باید لوازم مرکب بودن را عنوان کنیم.

کشتکار یادآوری کرد: زن مسلمان محجبه با خصوصیت عاطفی بودن، کمبودی که در اقتدار دارد را جبران می‌کند. در اصل خلقت هم وجود زن و هم مرد لازم بوده است.

او ادامه داد: اگر انسان را در ارتباط با خدا، انسان و طبیعت تعریف کنیم وقتی نوع نگاه الهی باشد ارتباط با خدا محوریت پیدا می­‌کند، بعد ارتباط با انسان و بعد ارتباط با طبیعت است. در نظام مادی، اصل ارتباط با طبیعت است. اما وقتی ارتباط الهی باشد، زن در سایه حجاب به آرامش می‌رسد و احتیاج به ظلم و تجاوز ندارد، بنابراین ظلم و تجاوز در نظام الهی وجود ندارد.

محقق و پژوهشگر حوزه زنان تصریح کرد: امام خمینی(ره) تعریف دینداری را از فردی به قدرت حاکمیتی و تمدنی ارتقا دادند؛ یعنی در بحث تکامل تاریخی ما با سه نظام کفر، نفاق و ایمان مواجه هستیم.

کشتکار با بیان اینکه وقتی بحث تاریخ را مطرح می­‌کنیم که در درگیری با نفاق و در فضای عینی قرارداریم و می‌خواهیم فشار این نگاه را تحمل کنیم، گفت: سرپرستی نظام ایمان در تاریخ با پیامبر(ص) در بحث اقتدار با حضرت علی(ع) و در بعد عاطفی با حضرت زهرا(س) است. باید تتبع تاریخی انجام دهیم. نظام غربی با جنسیت زن ورود پیدا کرده و با عاطفه ورود پیدا نکرده است.

او تصریح کرد: اگر قدرت عاطفه زن در جامعه بروز و ظهور داده شود، می­‌تواند برای جریان­‌سازی دین و موضوعات مربوط به عفاف و حجاب مؤثر واقع شود. به این ترتیب خود زنان عامل و ترویج‌کننده حجاب در جامعه خواهند بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.