گردهمایی دیپلماسی علم و فناوری با حضور سرکنسول‌های ۶ کشور خارجی مقیم مشهد شامل ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجیکستان در محل پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد.

گردهمایی دیپلماسی علم و فناوری با حضور سرکنسول ۶ کشور در مشهد برگزار شد

به گزارش قدس خراسان، رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در این مراسم گفت: این پارک توانسته است در مدت زمان کوتاهی با معرفی دقیق، درست و در راستای برنامه متمرکز خود بسیاری از نیازهای مهم را برای کشورمان و در سطح بین‌المللی مرتفع کند.

مسعود میرزائی شهرابی افزود: حضور سرکنسول کشورهای همسایه در پارک علم و فناوری خراسان فرصت مغتنمی است تا از نزدیک با بسیاری از دستاوردهای جدید فناوران و نوآوران مستقر در این مجموعه آشنا شده و در مسیر حل مشکلات کشور خود برنامه‌ریزی و اجرایی نمایند.

وی بیان کرد: در راستای گسترش دیپلماسی با کشورهای همسایه و براساس تاکیدات رییس جمهور، این برنامه با هدف توسعه دیپلماسی اقتصادی دانش‌بنیان برگزار شده است.

دیپلماسی علم و فناوری مفهومی نوین است

رییس مرکز توسعه تجارت فناوری و نوآوری نیز در این مراسم گفت: دیپلماسی علم و فناوری مفهومی نوین است که از تلاقی جامعه سیاسی و جامعه علمی ایجاد شده است و این ۲ جامعه، دنیای متفاوتی دارند.

ایمان اسدی افزود: جامعه سیاسی بر اصولی پایبند است که دز مرزها می گنجد، ولی جامعه علمی بر اصولی پایبند است که مرز نمی شناسد و در سراسر جهان یکسان است.

وی ادامه داد: می‌دانیم که امروزه علم و فناوری به خصوص پیشرفت آنها، تأثیر مهمی در وجهه بین المللی کشورها در سطح جهان دارد و به آنها قدرت و نفوذ می بخشد. ترکیب علم و فناوری با سیاست موجب می‌شود که این قدرت و نفوذ دو چندان شود تا حدی که به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف دولتها در سطح جهان به کار گرفته شود.

رییس مرکز توسعه تجارت فناوری و نوآوری بیان کرد: امروزه، کشورهای مدعی در جهان مانند آمریکا، ژاپن، کانادا، فرانسه و سوئیس از دیپلماسی علم و فناوری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند و ایران نیز از این قافله عقب نمانده است؛ بلکه تلاشهای متعددی انجام داده است.

او گفت: به اعتقاد کارشناسان، هنگامی که این نوع از دیپلماسی به دست یک کشور برای مواجهه با چالش‌های جهانی نسبت به تقویت همکاری بین کشورها و افزایش نفوذ بر سایر کشورها استفاده شود، موجب بهبود تصویر آن کشور در جهان می‌شود و در حقیقت قدرت نرم آن کشور افزایش می یابد.

اسدی بیان کرد: مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری در زیر مجموعه معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در راستای گسترش دیپلماسی علم و فناوری در حال تلاش است.

آماده انتقال تجربه به کشورهای همسایه در حوزه پارک علم و فناوری هستیم

معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: آماده انتقال تجربه، پارک داری با ایجاد دفتر تبادل و یا پارک علم و فناوری مشترک به کشور منطقه و همسایه هستیم.

حسینعلی اخلاقی امیری افزود: از سوی دیگر این امکان وجود دارد تا شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان رضوی، محصولات خود را بر اساس نیاز آن کشورها در اختیار قرار دهند.

وی ادامه داد: از ابتدای شکل گیری پارک علم و فناوری خراسان رضوی، هزارو ۲۸۵ شرکت وارد این مجموعه شده و بیش از هزارو ۵۰۰ محصول فناور و دانش بنیان را تولید کرده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه حدود هفت هزار نیروی تحصیل کرده و دانشگاهی در شرکت های پارک علم و فناوری مشغول به کار هستند، اضافه کرد: هم اکنون این پارک میزبان بیش از ۴۵۰ شرکت دانش بنیان و فناور است.

وی گفت: فلسه شکل گیری و هنر پارک علم و فناوری در تبدیل ایده‌ به یک شرکت رشد یافته است، بر همین اساس وقتی ایده ای شکل می‌گیرد باید به یک هسته فناور تبدیل شده و سپس بتواند به رشد تبدیل شود تا در نهایت امکان عرض اندام در بازار توسط یک شرکت بلوغ یافته باشد.

اخلاقی افزود: هم اکنون در استان خراسان رضوی بیش از ۱۰ مرکز رشد و پردیس علمی و تخصصی وجود دارد و خدمات ارائه شده به این شرکت ها توسط پارک علم و فناوری استان متنوع است.

در ادامه این نشست سرکنسول کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجیکستان هرکدام از نیازها و چالش‌های کشور خود در حوزه فناوری و نوآوری سخن گفته و سپس از شرکت‌های "احیا درمان پیشرفته، سامان دارو هشتم، کاوش صنعت، پیمان خطوط شرق و آهار" بازدید کردند

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.