نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه فرهنگ و هنر ویژه و رویکرد مجلس تقویت بودجه حوزه فرهنگ است، هرچه اعتبار برای حوزه فرهنگی تصویب شود باز هم کافی نیست.

میرتاج‌الدینی: بودجه فرهنگی هر چه باشد کم است

به گزارش قدس آنلاین، فرهنگ حوزه‌ای گسترده از فیلم و نمایش، کتاب و موسیقی و هنر و ادبیات و دین تا صنایع‌دستی، هنرهای سنتی و آیین‌ها، میراث‌فرهنگی، گردشگری را شامل می‌شود، حوزه‌ای که اگر چه به ظاهر هزینه‌بر است، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سرمایه‌گذاری بلندمدت و برای حفظ و صیانت از هویت جامعه و آنچه دلبستگی، پیوند اجتماعی، انسجام و وحدت ملی میان یکایک جامعه را تضمین می‌کند، ضرورتی انکارناپذیر است.

در همه سال‌های اخیر کمبود اعتبارات برای حمایت از حوزه فرهنگ و هنر همواره مورد گلایه مدیران اجرایی و فعالان فرهنگی بوده است. وزارتخانه‌ای مانند میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۲ بودجه‌ (پیشنهادی) حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان دارد، که سهم اختصاصی وزارتخانه ۳هزار میلیارد تومان است؛ این سقف اعتبار پیش‌بینی شده حتی اگر ۱۰۰درصد هم تامین و تخصیص یابد، آیا کفاف تحقق اهداف و تکالیف گسترده در سه حوزه ماموریت کلان ابلاغی را می‌دهد؟

در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اوضاع همین طور است؛ ۱۲هزار میلیارد تومان بودجه (پیشنهادی) برای وزارتخانه‌ای تصویب شده است که حدود ۵۵درصد آن مختص وزارتخانه است که با رویکرد آموزش، ترویج، تولید و حمایت باید حوزه دین و قرآن، سینما، نمایش، کتاب، رسانه، موسیقی، هنر تجسمی، نقاشی را پوشش دهد، اگر چه جدا از این مبلغ بودجه نهادها و سازمان‌های تابعه نیز حدود ۵هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ اما سوال اینجاست که نگاه دولت و مجلس به عنوان مجری و قانون‌گذار به بودجه حوزه فرهنگ چگونه است؟ اگر بر مبنای توزیع عادلانه منابع بودجه را بررسی کنیم، آبا میان ماموریت‌ها و اعتبارات نسبت منطقی وجود ندارد؟

هیچ زمانی اعتبارات فرهنگی کافی نیست

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در این باره اظهار داشت: یکی از رویکردهای همیشگی مجلس تقویت افزایش بودجه‌های فرهنگی است، در کمیسیون فرهنگی این رویکرد وجود دارد ما هم در کمیسیون برنامه و بودجه کمک می‌کنیم، ما متاسفانه سقف بودجه ها محدود است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: برای بودجه ۱۴۰۲ تبصره‌ای را تصویب کردیم تا قدمی برای تقویت اعتبارات فرهنگی برداریم به این صورت که «۵۰درصد مازاد درآمد نفتی در اختیار دولت قرار داده شد تا بتواند در حوزه‌های مختلف تخصیص دهند»، ما پیشنهاد دادیم ۱۰ درصد این اعتبارات در حوزه فرهنگی باشد البته در مجلس اختصاص ۵درصد تصویب شد؛ متاسفانه کل این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام رای نیاورد و حذف شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: کمیسیون ها در حال بررسی برنامه هفتم توسعه هستند و نمایندگان قطعا نگاه ویژه به احکام فرهنگی این برنامه خواهند داشت و تا حوزه فرهنگ کشور در پنج ساله آینده تقویت شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.