همزمان با روز عاشورا حسینی آئین مقتل خوانی توسط آیت الله علم الهدی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

مقتل خوانی آیت الله علم الهدی در روز عاشورای حسینی

گزارش آستان نیوز. همزمان با روز عاشورای حسینی آئین مقتل خوانی توسط آیت الله سید احمد علم الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد. 
آیت الله علم الهدی قبل از برنامه مقتل خوانی در جمع عزاداران حسینی، گفت: تمام ساعات روز عاشورا باید به گریه و اشک و آه بر مصیبت سیدالشهدا (ع) بگذرد چرا که آن حضرت فرموده اند: «اَنا قَتیل العَبَرات» یعنی من کشته اشک ها هستم. 
وی تصریح کرد: اینکه چرا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرموده اند من کشته اشک هستم جای بحث دارد. اشک دو نوع است یکی اشک شوق و شادی و دیگری اشک اندوه. انسان از دیدن حادثه مسرت بخش مثل دیدار عزیز به گریه می افتند که این نوع  اشک، اشک شوق است. 
نماینده ولی فقیه در خراسان افزود: این نوع اشک، سرد است و چشم را هم سرد می کند. در بین عرب ها رسم است وقتی می خواهند دعای خیر برای یکدیگر کنند می گویند «قَرَّه عَینَک» یعنی چشمانت سرد باشد که کنایه از این دارد که همواره خبر مسرت بخش و شادی آفرین برای تو برسد. 
وی افزود: در مقابل اشک سرد، اشک گرم است. یعنی اشکی که در اثر درد و رنج از چشم جاری می شود. اشک بر سیدالشهدا(ع) اشک گرم است و اینکه امام حسین(ع) فرموده اند من کشته اشک هستم، در اینجا اشک جایگاهی ندارد و منظور این است که اشک ها به گونه ای برای من جریان پیدا می کند که دل را می سوزاند و وقتی که دل سوخت ارتباط قلبی بین عزادار و سیدالشهدا(ع) برقرار می شود و در این صورت است که باعث غُفران گناهان می شود. 
آیت الله علم الهدی بیان کرد: دلی که از عشق حسین بن علی(ع) سرشار و راهی کربلا می شود. اگر دل به کربلا نمی رفت این اشک جاری نمی شد. بنابراین دلی که به کربلا برود در سپاه سیدالشهدا(ع) قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: در روایات اسلامی گریه کردن بر مصائب اباعبدالله الحسین (ع) از جمله نشانه های ایمان معرفی شده است. 
گفتنی است؛ شعرخوانی آئینی علیرضا شاعر دلسوخته اهل بی(ع) علیرضا  خاکساری، قرائت زیارت عاشورا با نوای رضا عرفانیان و روضه خوانی و ذکر مصببت امیر عارف از دیگر برنامه های روز عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی بود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.