برخی معتقدند واشنگتن باید روابط نزدیک خود را با دولت تحت مدیریت نتانیاهو در اسرائیل قطع کند و در کمک های نظامی بازنگری کند. با این حال، انگیزه قوی در دولت بایدن برای یافتن راهی برای پیشبرد با اسرائیل وجود دارد

ناتان ساکس  در مطلبی تحت عنوان «معمای اسرائیلی آمریکا؛  راه درست استفاده از اهرم آمریکا با نتانیاهو » در فارین افرز نوشت :مبارزه بر سر آینده دموکراسی اسرائیل این هفته وارد مرحله جدیدی شد. جناح راست به رهبری نخست وزیر یکی از بخش های طرح گسترده خود را برای محدود کردن قدرت دیوان عالی برای بررسی اقدامات دولت و قانونگذاری به تصویب رساند. اعتراضات در سراسر کشور بالا گرفت و در نهایت باعث شد بنیامین نتانیاهو برنامه های خود را متوقف کند. اکنون، پس از رأی گیری روز دوشنبه، هزاران نفر از نیروهای ذخیره داوطلب قصد خود را برای تعلیق خدمات خود اعلام کرده اند، کادر پزشکی در اعتصاب هستند و جامعه اسرائیل بیش از هر زمان دیگری دو قطبی شده است.

این مجله آمریکایی نوشت: سقوط اسرائیل در آشوب، ماهیت افراطی ائتلاف نتانیاهو، و فرسایش بالقوه دموکراسی در اسرائیل، همگی به بحث‌های طولانی در مورد سیاست ایالات متحده در قبال این کشور منجر شده است. همانطور که نیکلاس کریستوف، ستون نویس نیویورک تایمز هفته گذشته استدلال کرد، در حالی که نتانیاهو اسرائیل را به سمت غیرلیبرالیسم سوق می دهد، برخی معتقدند واشنگتن باید روابط نزدیک خود را با اسرائیل قطع کند، از جمله بازنگری در کمک های نظامی. با این حال، انگیزه قوی در دولت بایدن برای یافتن راهی برای پیشبرد با اسرائیل وجود دارد. ایالات متحده منافع معتبری در سه حوزه مختلف دارد که دولت باید علیرغم بردارهای سیاستی به ظاهر متناقض آنها را دنبال کند. از جمله حمایت از دموکراسی در داخل اسرائیل، که مستلزم فشار بر نتانیاهو است.

شعبده بازی آمریکایی

عضو ارشد برنامه سیاست خارجی مؤسسه بروکینگز و مدیر مرکز آن برای سیاست خاورمیانه اذعان کرد : بدون شک دولت بایدن آرزو می‌کند که اصلاً با آنچه در اسرائیل اتفاق می‌افتد سروکار نداشته باشد. اسرائیل یک شریک امنیتی و اطلاعاتی نزدیک و مهم است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، بیش از نیمی از آمریکایی ها (55 درصد) آن را مثبت می بینند و بایدن نیز همینطور است و هفته گذشته تأیید کرد که عشق او به اسرائیل "ریشه ای عمیق و طولانی مدت" است.

پس از مدتی تردید، دولت ایالات متحده شروع به ابراز مخالفت عمومی با طرح پیشنهادی نتانیاهو برای بازنگری در قوه قضائیه اسرائیل کرد. خود بایدن موضعی صریح علیه اصلاحات قضایی اتخاذ کرده است. این عمل شعبده بازی - همکاری نزدیک از یک طرف در عین اختلافات عمیق سیاسی - است. 

همکاری برای مهار ایران

فارین افرز ادامه داد: علیرغم بیزاری دولت بایدن از سیاست داخلی نتانیاهو، تمرینات نظامی ایالات متحده با اسرائیل افزایش یافته است و دلیل خوبی هم وجود دارد .این تمرین آموزشی همچنین شامل یک گروه ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده و نیروهایی بود که بر جنگ الکترونیک و فضا متمرکز بودند. هدف از این رزمایش، ارسال سیگنال بازدارندگی به ایران و عزم راسخ امریکا در حمایت از متحدان عرب واشنگتن بود. پیام این بود که اگرچه منابع ایالات متحده ضعیف است و واشنگتن بیشتر بر رقابت با چین و جنگ در اوکراین متمرکز است، اما همچنان به امنیت در خاورمیانه متعهد است.

امریکا به عنوان میانجی بین عربستان و اسرائیل ظاهر شده است. نتانیاهو احتمال توافق با سعودی را به عنوان «جهشی عظیم به سوی پایان دادن به درگیری اعراب و اسرائیل»، به ویژه بدون احتساب فلسطینیان، اعلام کرده است. چنین توافقی - که اکنون در اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده به طور جدی مورد بررسی قرار می گیرد - دستاوردی تعیین کننده برای نتانیاهو خواهد بود.

در انتهای تحلیل نیز اشاره شده است :در نیویورک تایمز، فریدمن استدلال می‌کند که اسرائیل باید متعهد شود که گسترش شهرک‌سازی را متوقف کند و سرزمین ها در کرانه باختری را از کنترل کامل اسرائیل(منطقه C)، تحت توافق اسلو به مناطقی با اقتدار بیشتر فلسطینی (مناطق A و B) منتقل کند. باید به تشکیلات خودگردان اختیارات واقعی بیشتری بر قلمرو خود و دسترسی به آن از طریق گذرگاه های مرزی بدهد. اسرائیل ممکن است راه بازگشت به موضوعیت و مشروعیت داخلی را به تشکیلات خودگردان ارائه دهد اگر تصمیم به دنبال کردن چنین اقداماتی داشته باشد.

عادی سازی روابط با سعودی ممکن است پوششی سیاسی برای برخی در تل آویو برای پیوستن به نتانیاهو فراهم کند. عربستان خواستار آن است که در صورت هرگونه توافقی با اسرائیل، به این کشور اجازه داده شود تا برنامه هسته ای غیرنظامی را گسترش دهد (در حال حاضر غیرنظامی است، می تواند در آینده پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای را به خطر بیندازد) و دسترسی به سلاح های پیشرفته ایالات متحده را افزایش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.