سن یادگیری زبان دوم در کودکان برای بسیاری از والدین به یک چالش تبدیل شده است و اغلب پدر و مادرها رویای این را در سر دارند که فرزندشان به چند زبان تسلط داشته باشد. اما بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم کودکان چه سنی است؟

بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم کودکان چه سنی است؟

کودکان از ۳ سالگی برای یادگیری زبان دوم تشویق شوند

مریم ناطقی؛ روانشناس بالینی در پاسخ به این پرسش به "قدس آنلاین"می گوید: با توجه به ساختار مغز، توانایی ذاتی یادگیری زبان در سن ۳ تا ۶ سال نخست زندگی بیشتر است و یادگیر ی زبان دوم در این سن بسیار آسان تر است؛ بطوری که طبق تحقیقات انجام شده؛ ۵۰ درصد توانایی ما برای یادگیری زبان دوم  در ۳ تا ۶ سالگی و ۳۰ درصد در سن ۸ سالگی ایجاد می شود به همین دلیل توصیه می شود کودکان از ۳ سالگی برای یادگیری زبان دوم تشویق شوند.

وی با بیان اینکه در سن ۳ سالگی بسیاری از اصوات آسان تر شنیده و آموخته می شوند، می افزاید: در برخی از زبان ها بعضی از حروف وجود ندارد و اصوات جایگزین آن ها شده است که بیان این اصوات برای بزرگسالانی که این زبان را به عنوان زبان دوم آموخته اند، کمی دشوار است، درحالی که کودکان ۳ تا ۶ ساله همان اصوات را به درستی بیان می کنند.

کودکان والدین دوزبانه در یادگیری زبان موفق ترند

وی ادامه می دهد: تنها موضوعی که در مورد یادگیری زبان دوم در سن ۳ تا ۶ سالگی مطرح است، اینکه ممکن است  کودکان ۳ و ۴ ساله تمرکز کافی برای یک جا نشستن و آموختن را نداشته باشند به همین دلیل بهتر است والدین دوزبانه باشند و از طریق گفت و گو این آموزش را به فرزند خود منتقل کنند. همانطور که اقوام ترک زبان ایرانی زبان فارسی را در کنار زبان ترکی به فرزندان خود آموزش می دهند. یا کشورهایی که والدین به زبان های مختلف انگلیسی و آلمانی صحبت می کنند و فرزندانشان این زبان ها را در فرایند رشد آموزش می بیینند. همچنین این موضوع در خانواده هایی که مهاجرت کرده اند و فرزند ۳ تا ۵ سال دارند مشاهده می شود که کودک ۳ ساله آن ها سریعتر از والدین خود زبان دوم را یاد می گیرد.  

این درحالی است که آموزش زبان دوم در نظام آموزشی کشور ما از کلاس هفتم-یعنی پس از سن ۸ سالگی و زمانی که دانش آموز فقط ۲۰ درصد توانایی یادگیری زبان دوم را دارد-  آغاز می شود و اکنون این پرسش مطرح است که پیامدهای این آموزش دیرهنگام برای کودکان چیست؟

بی توجهی به عدالت آموزشی

ناطقی می گوید: طی چند دهه اخیر اغلب والدین فرزندان خود را قبل از سن ۸ سالگی در کلاس زبان ثبت نام می کنند و تقریباً آموزش زبان دوم در اغلب کودکان بین ۶ تا ۷ سالگی آغاز می شود و هنگامی که دانش آموز وارد کلاس هفتم می شود چند ترم زبان را پشت سر گذاشته است و این موجب می شود کلاس درس برای دانش آموزان خسته کننده باشد.

وی ادامه می دهد: البته در برخی از مناطق محروم کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و یا اطلاعات اندک والدین، دانش آموزان تا قبل از ورود به کلاس هفتم امکان فراگیری زبان دوم را ندارند و در شرایطی آموزش زبان دوم به آن ها داده می شود که ۸۰ درصد توانایی فراگیری زبان دوم را از دست داده و در واقع برنامه ریزان در نظام آموزشی کشور با ارائه آموزش زبان دوم پس از ۸ سالگی عدالت آموزشی را نادیده گرفته اند.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.