استاندار کرمان گفت: شرکت‌های توسعه ای این استان هزار میلیارد تومان ظرفیت قانونی در حوزه جهش تولید دارند که این ظرفیت در بخش معافیت های مالیاتی می تواند فعال شود.

استاندار کرمان: شرکت‌های استان کرمان هزار میلیارد تومان ظرفیت برای جهش تولید دارند

به گزارش قدس‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد مهدی فداکار عصر شنبه در هشتاد و هفتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: شرکت‌ها می توانند به حوزه سرمایه گذاری در استان وارد شوند و ما سعی کردیم کار را پیش ببریم.

وی بیان کرد: شرکت مس ۵۵ هزار میلیارد تومان سال گذشته سود داشته است، اما بخش بزرگی از آن به خارج از استان می رود و سرمایه گذاری در استان انجام نمی شود البته اشتعال داشتیم که باید با سرمایه گذاری باشد.

استاندار کرمان تاکید کرد: صنایع خلاق موضوعی ارزشمند اما نو و جدید است که عمر زیادی از آن نمی گذرد.

وی با اشاره به موانع پیش روی صنایع خلاق تصریح کرد: چند سال قبل ساختاری برای تعیین قیمت برندها وجود نداشت و کم کم زیرساخت ها برای قیمت گذاری این حوزه شکل گرفت.

فداکار گفت: برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع خلاق کمک می شود و منابعی را تعریف می کنیم هر چند کارهایی در استان در حال انجام است که شاید اطلاع رسانی درست انجام نشده است.

وی اظهار داشت: بحث مالکیت معنوی در سال ۸۹ انجام شده اما شمشیر دو لبه است زیرا در برخی موارد باید مبالغ زیادی به طور مثال برای یک نرم افزار بپردازیم در حالی که آورده چندانی برای ما ندارد.

استاندار کرمان گفت: اخیرا ظرفیت های خوبی در کنار شرکت های دانش بنیان برای شرکت های خلاق تعریف شده است که باید از آن استفاده شود.

وی بیان کرد: راه اندازی مرکز مشاوره برای صنایع خلاق ضروری است و کارگروهی برای تعیین اولویت ها نیز تشکیل شود.

فداکار ادامه داد: تالار فرهنگ و هنر کرمان ظرفیت بسیار خوبی است که باید از مجموعه آن در حوزه صنایع خلاق فرهنگ و هنر استفاده شود و با موسسه رودکی برای تصدی آن مذاکراتی شده است.

وی گفت: برخی مشکلات راجع به تخصیص تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه به استان مربوط نمی شود و برخی دستگاه ها در سطح ملی تسهیلات را به صورت خرد برای استان ها توزیع می کنند.

منابع اولیه صنایع خلاق در کرمان وجود دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان هم گفت: براساس ارزیابی های فضای کسب و کار، روند رو به رشد داریم و قبلا نگاه خوبی نبود اما در حال حاضر حرفها شنیده می شود که نتیجه آن بهبود فضای کسب و کار استان کرمان است.

سید مهدی طبیب زاده بیان کرد: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ارزیابی وزارت کشور با امتیاز ۹۷.۲ در کشور مقام نخست را کسب کرده است.

وی گفت: در راستای کمک به توسعه پایدار استان باید همه ظرفیت ها شناسایی شود و صنایع خلاق چند ویژگی دارد که باید بیشتر به آن توجه کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان تصریح کرد: مواد اولیه صنایع خلاق در داخل وجود دارد و چون در استان کرمان زمینه های آن موجود است باید از آن استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: میراث فرهنگی کرمان شاید نتوانسته به طور مناسب معرفی و عرضه شود اما پیوند صنایع خلاق با حوزه میراث فرهنگی بسیار می تواند به این حوزه کمک کند.

لزوم توجه به زنجیره گردشگری استان کرمان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان نیز با اشاره به ظرفیت ها و تنوع تاریخی و فرهنگی کرمان گفت: اجزای زنجیره سرمایه گذاری در بخش گردشگری باید همه فراهم باشد و اخیرا به این حوزه توجه ویژه شده است.

فریدون فعالی افزود: در اعتبارات ملی از پنج میلیارد تومان به ۳۵ میلیارد تومان و در اعتبارات استانی از هفت میلیارد تومان به ۵۴ میلیارد تومان رسیدیم.

وی تاکید کرد: در حوزه صنایع دستی اعتقاد به اینکه میراث فرهنگی آموزشگاه باشد اعتقاد نداریم ولی خانه های خلاق صنایع دستی باید ایجاد و گسترش یابد و ۱۰ خانه خلاق در استان راه اندازی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان بیان‌ کرد: راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در اماکن تاریخی در حال انجام است و در حوزه زیر ساخت ها نیز باید کار انجام دهیم.

تکلیف نظام حمایت مالی از حوزه فرهنگ و هنر مشخص نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز گفت: نظام حمایت مالی از حوزه فرهنگ و هنر مشخص نیست و ابهام دارد که باید تعیین تکلیف شود.

محسن روحی ادامه داد: کمترین سهم از تسهیلات تبصره ۱۸ مربوط به حوزه خدمات فرهنگ و هنر است که تقاضا داریم سهم این حوزه از نظام تسهیلات و پرداخت ها مشخص شود.

وی بیان کرد: هنرمندان اشتغالزایی دارند اما نتوانستیم با بانک ها برای به رسمیت شناختن این اقشار به توافق برسیم و سال گذشته تنها برای یک چاپخانه تسهیلات تبصره ۱۸ پرداخت داشتیم.

در این نشست که در محل اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد تعدادی از کارشناسان و فعالان حوزه کار آفرینی و کسب و کار به بیان نطرات و پیشنهادات خود در رابطه با صنایع خلاق در استان کرمان پرداختند

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.