پیشنهاد سردبیر

مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ تاکید کرد؛ همین جا از همه فیلمسازان فیلم کوتاه دعوت می‌کنم از این داستانک‌ها برای ساخت فیلم ‌کوتاه عاشورایی استفاده کنند.

کشف استعداد نویسندگان، هدف اصلی سوگواره است/دعوت از فیلمسازان برای استفاده از داستانک‌های عاشورایی

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری سومین سوگواره عاشورایی داستان ده با حضور سارا عرفانی مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ، مولود توکلی دبیر علمی و همچنین مریم محمدی، دبیر اجرایی «سوگواره عاشورایی ده» صبح امروز ۲۲ مردادماه در حوزه هنری برگزار شد.

این رویداد ادبی در سه محور داستانک، داستان کودک و طرح رمان در تابستان ۱۴۰۴ مصادف با محرم الحرام ۱۴۴۵ برگزار می شود که بخش ویژه آن «خلق داستان بر مبنای دو اثر عاشورایی نقاشی خط» است.

خلق ادبیات فاخری عاشورایی

در ابتدای این نشست، توکلی دبیر علمی این سوگواره با تاکید بر اینکه زیبایی‌های نهفته و ناگفته عاشورا بیکران است و بازنمایی هرکدام از آنها می‌توانند نقشه راهی برای انسان سرگشته باشد، بر وظیفه هنر تاکید کرد و گفت: هنر باید این گنجینه را منتقل کند و برهمین اساس هم باشگاه بانی فرهنگ تصمیم گرفت سومین سوگواره را با هدف خلق ادبیات فاخری در زمینه عاشورا برگزار کند و تلاش کردیم تا در این راستا نویسندگان مشتاق را گرد هم جمع کنیم تا در این بزم حضور داشته باشند.

وی در ادامه افزود: اولین دوره سوگواره در سال ۹۹ برپاشد اما پیش از آن دوره‌هایی را تحت عنوان مسابقه «عطر عطش» و «کلمات روضه خوان» داشتیم و پس از آن در سال ۹۹ این سوگواره را در وسعتی بزرگتر برپا کردیم. در آن دوره ۴۳۰ اثر توسط سارا عرفانی، احسان عباسلو و محمدرضا شرفی خبوشان داوری و آثار منتخب نیز به صورت مجموعه داستانک‌های عاشورایی ده توسط سوره مهر منتشر شد.

کشف استعداد نویسندگان، هدف اصلی سوگواره است/دعوت از فیلمسازان برای استفاده از داستانک‌های عاشورایی

توکلی تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ دومین دوره سوگواره برپا شد که مخاطبان بیشتری داشتیم و بیش از ۶۰۰ اثر به دست ما رسید و در این دوره بخش عکس را نیز اضافه کردیم تا نویسندگان براساس عکس،‌ داستانک خلق کنند. همچنین ساخت موشن گرافی داستانک‌ها را هم داشتیم که باعث شد سوگواره از شمایل متنی خارج و تصویری شود.

اما سال گذشته سومین دوره برپا نشد، زیرا تصمیم گرفتیم با برپایی کارگاه های آموزشی و ... به لحاظ تکنیک و محتوا قوی تر حاضر شویم و دوره‌های  آموزشی برگزار کنیم تا نویسندگان و شرکت کنندگان بتوانند خودشان را قوی تر کنند.

خلق داستان براساس نقاشی خط

در ادامه مریم محمدی دبیر اجرایی سوگواره عاشورایی ده با اشاره به فراخوان این سوگواره گفت: داستانک، داستان کودک و طرح رمان سه محور پذیرش اثر است. یک ‌بخش ویژه داریم که براساس آن داستان بر مبنای دو اثر عاشورایی نقاشیخط استاد سیدعبدالله حاجی سیدحسن خلق می شود.

جوایز را اعلام نمی کنیم

عرفانی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به میزان آثار شرکت کننده در جشنواره و اعلام جوایز تاکید کرد: تعداد آثار رسیده هنوز احصاء نشده و به زودی اعلام خواهد شد و همچنین جوایز و میزان آن را اعلام نمی کنیم تا تاثیری روی شرکت کنندگان نداشته باشد چون هدف اصلی این سوگواره کشف استعداد و نویسندگان است.

وی یادآور شد: همین جا از همه فیلمسازان فیلم کوتاه دعوت می‌کنم از این داستانک‌ها برای فیلم ‌کوتاه عاشورایی استفاده کنند. ضمن این که برای ترجمه این آثار هم تلاش می‌کنیم اما فکر نمی کنم ترجمه آنها به پیاده روی اربعین امسال برسد اما چنین کاری را در برنامه خود داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.