تحولات منطقه

به همت آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان، طرحی به نام مدرسه تابستانه «دارالعلم» با میزبانی از ۵۰۰طلبه از سراسر کشور از ۱۴ تا ۲۶ مردادماه در حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.

در گفت‌وگوی قدس با دو تن از طلاب شرکت‌کننده در طرح مدرسه تابستانه حرم مطهر رضوی عنوان شد: سنت حسنه‌ «دارالعلم»
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

این نخستین تجربه در زمینه دعوت از این تعداد طلبه (مرد و زن) منتخب از سراسر کشور در جوار بارگاه منور امام هشتم(ع) است. در این دوره ۳۵۰ طلبه برادر و ۱۵۰طلبه خواهر حضور داشته و در کلاس‌هایی که در سه مدرسه خیرات‌خان، میرزا جعفر و پریزاد حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.

از جمله اهداف تأسیس این مدرسه تابستانه می‌توان به «بهره‌مندی طلاب از فرصت بهینه تعطیلات تابستانی»، «ایجاد شور و نشاط علمی و تقویت بنیه علمی طلاب» و «رونق‌بخشی علمی به فضای حرم مطهر رضوی» اشاره کرد.

همچنین «توجه به مسائل جدید و نوپدید» از دیگر مؤلفه‌های تشکیل این دوره‌های تابستانه است و تلاش شده مسائل روز جامعه و نظام همچون موضوع حجاب و عفاف و شبهات قرآنی روز، مورد توجه قرار گیرد. به همین مناسبت با دو تن از طلاب شرکت‌کننده در دوره‌های این مدرسه تابستانه در جوار بارگاه امام هشتم(ع) گفت‌وگو کرده‌ایم که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

از حضور در محضر عالم آل‌محمد(ع) نباید غفلت کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی طیبی» ۴۱ ساله، یکی از طلاب شرکت‌کننده در مدرسه تابستانه «دارالعلم» حرم مطهر امام هشتم(ع) است. وی طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم بوده و ۲۱ سال است که در حوزه‌های علمیه حضور دارد و هم اکنون مُدرس حوزه علمیه شهرستان محلات در استان مرکزی است. طیبی در مدرسه تابستانه دارالعلم حرم مطهر رضوی و در مَدرس مرحوم آیت‌الله میلانی(ره) و مدرسه فقه و اصول این دوره شرکت کرده است.

وی می‌گوید: بعضی از دوستان و طلاب شرکت‌کننده در مدرسه دارالعلم در گفت‌وگوهای دوستانه‌ای که با هم داریم، می‌گویند ما به مشهد مقدس آمده‌ایم و در مدرسه فقه و اصول، ادبیات و تفسیر و کلام و فلسفه این دوره شرکت کرده‌ایم و در کنارش به زیارت حرم مطهر امام هشتم(ع) نیز مشرف می‌شویم، ولی تعبیر من با دیگران متفاوت است. من معتقدم همه چیز از الطاف و عنایات حضرت رضا عالم آل‌محمد(ع) است. پس از الطاف الهی، این لطف حضرت رضا(ع) است که ما به مشهد مقدس دعوت شده‌ایم و خود حضرت رضا(ع) ان‌شاءالله عنایت کنند فراگیری این علوم برای ما در راه خدمت به معارف اسلامی و دینی سودمند باشد. اصل این است که توفیق پیدا کرده‌ایم در محضر عالم آل‌محمد(ع) و در جوار مضجع شریف آن حضرت، حضور پیدا کنیم و به کسب علم و دانش بپردازیم.

به نظر من، همجواری با بارگاه مطهر امام هشتم(ع) مهم‌ترین، بهترین و تأثیرگذارترین نکته در برگزاری دوره‌های مدرسه دارالعلم در طرح تابستانی است.

بارها به دوستان طلبه گفته‌ام همجواری با بارگاه امام هشتم(ع) در این دوره در ترغیب طلاب برای حضور در این مدرسه بسیار مؤثر بوده است، ضمن اینکه معتقدم بخشی از علم، یادگیری و تحصیل است و بخشی از آن از سوی ذوات مقدس حضرات معصومین(ع) به افراد و طلاب و محصلان علوم مختلف و با شرایط خودش، عطا می‌شود که این هم از عنایات پروردگار است. به نظر من همجواری مدرسه دارالعلم با بارگاه مطهر امام هشتم(ع) در ترغیب طلاب برای حضور در این دوره و در کیفیت و نورانیت دریافت این علوم بسیار تأثیرگذار بوده است.

تعلیم و تربیت هیچ وقت تعطیل نمی‌شود

این طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش اظهار می‌کند: ابتکار و همت آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان در راه‌اندازی و اجرای طرح مدرسه دارالعلم، شایسته قدردانی است. این موضوع، طرح مناسبی است که برای نخستین مرتبه در جوار بارگاه منور امام رضا(ع) و با حضور این تعداد از طلاب برادر و خواهر منتخب از بین طلاب سراسر کشور در حال برگزاری است.

او ادامه می‌دهد: عمر و زندگی انسان سرمایه ارزشمندی است که هرچه انسان از آن به نحو شایسته‌تر استفاده کند در کمال و سعادت انسان نیز مؤثر خواهد بود. تابستان، فرصت مغتنمی است تا انسان از آن برای تحصیل و آموزش استفاده کند، یعنی در تابستان ممکن است درس خواندن به نحو رایج کلاسیک و عرف معمول تعطیل باشد، اما تحصیل و فراگیری علم و تعلیم و تربیت هیچ وقت تعطیل نمی‌شود.

طیبی بیان می‌کند: به نظر من یکی از اهداف مدرسه دارالعلم یادآوری و گوشزد کردن این موضوع است که باید تحصیل علم و دانش در فرصت مغتنم تابستان را جدی گرفت و از آن غافل نشد.

او اضافه می‌کند: از دیگر نکات مهم، حضور استادان و مدرسان مجرب و عالی‌قدر از نظر علمی و اخلاقی در این دوره است. همچنین مباحثی که در کلاس‌ها تدریس می‌شود در کنار مباحث حوزوی است و صرفاً همان مباحثی که در حوزه تدریس می‌شود، نیست. تلاش شده در همین فرصت اندک، بسیاری از نکاتی که یک طلبه برای رشد و تعالی در دروس حوزوی به آن نیاز دارد از سوی استادان و مدرسان گران‌قدر این دوره، برای طلاب بیان شود، مانند مباحث «روش‌شناسی اجتهاد»، «سیره عقلا» یا « مباحث حدود حجاب» که مرتبط با مباحث روز جامعه اسلامی است و... .

سنت حسنه‌ «دارالعلم»

بنیان‌گذاری یک کار خیر، نمونه و الگو

وی با اشاره به اینکه در روایات و آموزه‌های اسلامی بر بنیان‌گذاری و اشاعه کارهای خیر و پسندیده سفارش شده، می‌گوید: راه‌اندازی مدرسه دارالعلم به عنوان یک کار خیر در سطح کشور و برای طلاب علوم دینی توسط آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان اجرا شد و به نظر من سایر مراکز علمی و آموزشی ویژه طلاب و حتی دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر محصلان و فراگیران مباحث علمی می‌توانند از نتایج راه‌اندازی این مدرسه به عنوان یک الگو و نمونه کار خیر استفاده کنند، ضمن اینکه هر مجموعه و نهادی که کار خیر و حسنه‌ای را پایه‌گذاری کند، در ثواب و عواقب حسنه آن کار شریک خواهد بود.

طیبی در بیان پیشنهاد برای بهتر برگزار شدن این گونه طرح‌ها می‌گوید: به نظر من اگر از تعداد و ساعات دروس ارائه شده کم می‌شد و به جای آن یک یا دوساعت برای مباحثه علمی بین طلاب به منظور عمق‌بخشی دروس فرا گرفته در نظر گرفته می‌شد، به احتمال زیاد سودمندتر بود.

وی در بیان خاطره از این دوره هم می‌گوید: من برای زیارت زیاد به مشهد مقدس مشرف می‌شوم، اما این همجواری با بارگاه مطهر رضوی در مدرسه دارالعلم که مثلاً حدود دو هفته از حرم مطهر امام رضا(ع) به هیچ عنوان خارج نشویم و به زیارت، دعا، نماز و تحصیل علم و دانش بپردازیم و به کار دیگری هم مشغول نشویم، بسیار خاطره زیبا و خوشایندی در ذهن و قلبم باقی گذاشته است.

در اسلام در زمینه فراگیری علم، تعطیلی وجود ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین «رسول یاسینی» ۳۵ ساله، یکی دیگر از طلاب شرکت‌کننده در مدرسه تابستانه «دارالعلم» حرم مطهر امام هشتم(ع) است. وی طلبه سطح سه حوزه علمیه مشهد مقدس بوده و ۱۵سال است در حوزه علمیه حضور دارد و هم اکنون مُدرس برخی از مدارس علمیه در شهرمقدس مشهد است. او در مدرسه ادبیات و تفسیر این دوره مدرسه تابستانه دارالعلم حرم مطهر رضوی شرکت کرده است.

وی درباره این دوره می‌گوید: ابتدا از تلاش‌های آستان قدس رضوی و تعامل و همکاری سازنده حوزه علمیه خراسان در برگزاری مدرسه دارالعلم در ایام تابستان تشکر می‌کنم. مورد بعدی توجه به آیه هفتم سوره مبارکه انشراح است که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ»؛ این آیه بیانگر این است که در اسلام، تعطیلی وجود ندارد و مسلمان همیشه باید در تلاش باشد، زمانی که از عملی فارغ شد به عملی دیگر مشغول شود.

سنگری برای دانش‌افزایی

وی ادامه می‌دهد: به نظر من، برگزاری مدرسه تابستانه دارالعلم فراخوان ثمربخشی برای طلاب حوزه‌های علمیه است تا از سنگر تحصیل و درس و بحث که به‌طور رایج و معمول در طول سال توسط حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود به سنگر دیگری برای دانش‌افزایی و تقویت بنیه علمی منتقل شوند، ضمن اینکه از فرصت مهم ایام تابستان و روزهای این فصل برای این امر مهم به نحو شایسته بهره‌مند شوند.

یاسینی می‌افزاید: برگزاری سه دوره «فقه و اصول»، « ادبیات و تفسیر» و «کلام و فلسفه» در کنار استفاده از تجربیات و معلومات علمی و اخلاقی استادان و مدرسان مجرب و متبحر حوزه‌های علمیه کشور، نکات قابل توجهی در بهره‌گیری بهتر و بیشتر از حضور در این سنگر مقدس است.

بهره‌مندی از ظرفیت علمی حرم مطهر امام هشتم(ع) و آستان قدس رضوی

این طلبه سطح سه حوزه علمیه مشهد مقدس خاطرنشان می‌کند: یکی از نکات مثبت و ابتکارات برگزاری این دوره، همجواری مدرسه دارالعلم با بارگاه مطهر امام هشتم(ع) و استفاده از ظرفیت‌های علمی و مذهبی آستان قدس رضوی همچون دانشگاه علوم اسلامی رضوی و امکانات این دانشگاه است.

وی ادامه می‌دهد: بزرگان علمی و استادان متبحر حوزه‌های علمیه مانند مرحوم آیت‌الله میلانی(ره)، مرحوم آیت‌الله هاشم قزوینی(ره)، مرحوم آیت‌الله مروارید(ره)، مرحوم آیت‌الله فلسفی(ره) و... با کسب فیض از همجواری با بارگاه منور امام هشتم(ع) و نورانیت این آستان مقدس، همواره در راه فراگیری و نشر علوم دینی در شهر مقدس مشهد و حوزه علمیه این شهر کوشیدند و برگزاری مدرسه دارالعلم در ایام تابستان در جوار بارگاه مطهر امام هشتم(ع) در نورانیت و معنویت این دوره تأثیر بسزایی داشته است.

یاسینی متذکر می‌شود: برگزاری این دوره در تقویت بنیه علمی و ارتقای آموخته‌های علمی و حوزوی طلاب با توجه به مباحث مطرح شده در کلاس‌ها و در یک دوره دو هفته‌ای بسیار سودمند و ثمربخش است. استادان و مدرسان گران‌قدر و متخلق به آداب و اخلاق اسلامی در این دوره، دریچه‌ای را به روی طلاب بازکردند تا طلبه‌ها با رسالت خود درخصوص یادگیری و نشر علوم اهل بیت عصمت وطهارت(ع) بیش از گذشته آشنا شوند.

خاطره «مباحثه» را از یاد نمی‌بریم

وی در بیان خاطره از برگزاری این مدرسه می‌گوید: معمولاً دوستان طلبه پس از اقامه نماز صبح بیدار هستند و برای شرکت در کلاس‌ها و درس و بحث آماده می‌شوند. حضور میان دوستان طلبه از حوزه‌های علمیه مختلف کشور خود خاطره زیبایی است که در جوار بارگاه مطهر رضوی برایمان باقی مانده است، اما زیباتر از آن، جدیت دوستان در مباحثه علمی با یکدیگر است. افراد و طلاب متعددی را مشاهده کرده‌ام که حتی ظهرها از فرصت استراحت خود می‌گذرند و به مباحثه درباره دروس و متونی که آموخته‌اند، می‌پردازند؛ ذوق و شوق خاصی را در این کار مشاهده کرده‌ام که در ذهن خودم و بسیاری از دوستان باقی مانده است.

تبلیغ و ادامه‌دار بودن این طرح

یاسینی در زمینه پیشنهاد برای برگزاری بهتر این‌گونه طرح‌ها می‌گوید: به نظر من تبلیغ و ترویج برگزاری این‌گونه دوره‌ها میان طلاب و مراکز علمی، آموزشی و حوزوی و در رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی بیشتر انجام شود تا علاقه‌مندان بیشتر با آن‌ها آشنا شوند. پیشنهاد بعدی ادامه‌دار بودن این‌ قبیل طرح‌هاست. یکی از آفت‌های ارائه مباحث آموزشی و علمی، فاصله افتادن بین مطالب ارائه شده است. حوزه‌های علمیه باید به عنوان یک الگو و کار موفق از برگزاری مدرسه دارالعلم در طول سال و در ایامی مانند عید نوروز، ماه مبارک رمضان، فرصت‌های بین دو نیمسال تحصیلی و... برای آموزش و تعلیم طلاب و محصلان علوم دینی، استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.