اصغر باقر زاده درباره وضعیت معاونت پرورشی مدارس اظهار کرد: بعد از سال ۸۶ تا کنون اهتمام جدی برای تامین نیروی پرورشی نبوده است و این امر دلایل مختلفی دارد اما عمده دلیل آن این است که کمبود نیرو در آموزش و پرورش اختصاص جذب نیرو را بیشتر به بخش آموزشی و نه پرورشی برده است.
وی با بیان اینکه در طول ۱۰ سال گذشته ورودی نیروی پرورشی از طریق حدودا ۲۰ هزار دانشجو دانشگاه فرهنگیان، کمتر از ۵ درصد بوده است توضیح داد: از سوی دیگر مجموع نیروهایی که از طریق ماده ۲۸ به عنوان مربی پرورشی وارد آموزش و پرورش شدهاند نیز کمتر از ۵ درصد بوده است. آموزش و پرورش نیاز خود را اعلام میکند اما سازممن امور استخدامی کشور متناسب با توانی که برای جذب نیرو دارد و بودجه سازمان برای پرداخت حقوق این نیروها، سهمیه را تعیین میکند.
۸ هزار مربی پرورشی بازنشسته میشوند
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گرچه در حال حاضر اجازه جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی گرفته شده اما هنوز مجوز این امر صادر نشده است، خاطر نشان کرد: با چشم اندازی که ما داریم، به این زودیها این اتفاق نمیافتد. آموزش و پرورش نیاز خود را به صورت نقطه به نقطه اعلام کرده است و در حال حاضر از ۱۱۸ هزار مدرسهای که داریم، ۴۷ هزار مدرسه مربی یا معاون پرورشی دارند اما حدود ۷ تا ۸ هزار نفر آن ها بازنشسته میشوند و این یعنی ما حدود ۶۰ هزار نیروی پرورشی برای مدارس کم داریم. این نیاز اعلام شده است اما اینکه چطور مجوز صادر شود، هنوز نهایی نشده است.
باقرزاده با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم و نیز استخدام از طریق آزمون ماده ۲۸ دو روش جذب نیرو در آموزش و پرورش هستند، تصریح کرد: در هر دو مورد ما درخواست جذب نیروی پرورشی دادهایم. برای افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان نهایتا امسال پس از ۱۰ سال، فقط ۵۰۰۰ نفر مصوب شده است؛ اما این ۵۰۰۰ نفر کی به ما میرسد؟، ۴ سال دیگر؛ یعنی ۴ سال دیگر این ۵۰۰۰ نفر وارد آموزش و پرورش میشوند.
وی که در برنامهای تلویزیونی صحبت میکرد ادامه داد: در خصوص جذب از طریق ماده ۲۸ نیز اول ۱۱ هزار نفر اعلام کرده بودند اما با پیگیریها ممکن است این تعداد تا ۲۵ هزار نفر هم برسد اما فعلا مقدمات آن طی شده است و هیچ چشم اندازی برای اجرای آزمون آن نداریم. کل بودجه معاونت پرورشی برای ۱۶ میلیون دانش آموز زیر ۹۰۰ میلیارد تومان است که اگر این رقم را تقسیم بر ۱۶ میلیون دانش آموز کنیم، سالی تقریبا ۵۴ هزار تومان یا روزی ۱۶۵ تک تومان میشود.
باقرزاده در پاسخ به جمله مجری برنامه مبنی بر اینکه "این بودجه کافی نیست"، تاکید کرد: کافی نیست؟، اصلا خنده دار است.
آموزش و پرورش چطور باید نشان میداد دغدغه دارد؟
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به جمله یک کارشناسان آموزشی مبنی بر اینکه آموزش و پرورش نسبت به موضوع پرورشی دغدغه ندارد، توضیح داد: آموزش و پرورش ظرف یک سال و نیم گذشته چطور باید نشان میداد که در حوزه پرورشی دغدغه دارد؟. من بیش از ۱۰ جلسه در مجلس حاضر و وضعیت آسیبهای اجتماعی و بودجه و وضعیت موقعیتهای تربیتی و پرورشی آموزش و پرورش مثل اردوگاهها و دارالقرآنها را شرح دادم. بیش از یک سال و نیم است که من درخواست نیروی انسانی و بودجه را اعلام میکنم. سالهاست درباره مسائل پرورشی توجهی نشده است و درخواست همه از مدرسه، بحث نمره و کنکور بوده است. در حال حاضر من به تمام فعالیتهای پرورشی مدارس اعم از هویت و نماز و نشاط و... زیر ۲۰ درصد نمره میدهم.
وی با بیان اینکه سقف بودجه آموزش و پرورش نهایتا از ۲۰ درصد بیشتر نمیتواند افزایش داشته باشد، افزود: سهم امور تربیتی و پرورشی را هم نمیتوان بیشتر از ۲۰ درصد افزایش داد. امسال به دلیل توجه وزیر قبلی و فعلی ۳۰ الی ۴۰ درصد این بودجه افزایش یافت اما نقطه شروع آنقدر پایین است که افزایش ۴۰ درصدی نیز کم است و حدودا ۷۰۰ میلیارد تومان میشود. من درخواست ۳۰۰۰ میلیارد تومان بودجه پرورشی کردم که قبول نشد. بحث پیچیده است چون سقف افزایش بودجه هر نهاد نسبت به بودجه سرانه کل کشور عدد خاصی است و نمیتواند بیشتر از آن شود.
باقرزاده با اشاره به مصوبه "کارگروه ملی نوجوان"، تصریح کرد: در شورای عمومی کشور مصوبه کارگروه ملی نوجوان تصویب و وزیر آموزش و پرورش رییس این کارگروه و معاون پرورشی نیز دبیر آن شد. وظیفه این کارگروه که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم خواهد رسید؛ جمع بندی بین تشکل ها و نهادها و مجموعههایی است که در حوزه کودک و نوجوان کار میکنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ما برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدرسه را تدوین کردیم و امسال به مدارس ابلاغ میشود، توضیح داد: این برنامه دست مدیر را بازگذاشته است تا تعیین کند هر مراجع کننده و نهاد و ارگان و تشکلی که قصد کمک به مدرسه را دارد در کدام یک از اهداف پایهای و کدام فعالیتهای این برنامه کمک کند تا موازی کاری شکل نگیرد.
وی خاطر نشان کرد: برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدرسهای که امسال به مدارس ابلاغ میشود، فقط یک بخشنامه جامع است و از ابلاغ بخشنامه متنوع و مختلف جلوگیری میکند. این برنامه پنج هدف ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی را دنبال میکند. این پنج هدف پایه، پنج فعالیت پایه اعم از اقامه نماز، اجرای اردوهای دانش آموزی درون و بیرون مدرسهای، برگزاری جشنواره و سرود و فعالیت ورزشی، پرسش و پاسخ برای رفع شبهات دانش آموزی را دنبال میکند.
باقرزاده در پایان سخنان خود تاکید کرد: امسال ما سراغ مربیان پرورشی دانشگاه فرهنگیان در حال تحصیل رفتیم و میخواهیم آن ها را قبل از ورود به مدرسه آماده سازی کنیم.
هر مدرسه باید یک مسئول پرورشی داشته باشد
در بخش دیگر این برنامه سید باقر پیش نمازی معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی هنوز دقیق اجرا نمیشود، اظهار کرد: این قانون صراحت دارد که هر مدرسه باید یک مسئول پرورشی داشته باشد اما از سال ۸۵ تا الان ترتیب اثر داده نمیشود.
وی ادامه داد: معاونت پرورشی و کار پرورشی نه تنها در بیرون آموزش و پرورش مظلوم و ناشناخته است بلکه در داخل آموزش و پرورش هم مورد اعتنا حرفهای و کارشناسانه قرار نمیگیرد و تلقیهای عجیب و غریب و متفاوتی از حوزه پرورشی وجود دارد از این رو حمایت های کافی و لازم از این حوزه انجام نمیشود.
پیش نمازی با اشاره به برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی، توضیح داد: مخاطب این برنامهای که آقای باقرزاده عنوان کردند مدیران مدارس است چراکه خیلی از مدارس مربی ندرند. شما بهترین حرفها را در ستاد وزارت بزنید اما وقتی در خط مقدم سرباز برای اجرای آن ندارید، این حرفها گاهی در حد سمینارها و همایشها متوقف میماند. شاید بین مدیران عدهای در این قضیه احساس مسئولیت کنند اما برخی میگویند چون ما مربی پرورشی نداریم کار روی زمین میماند.
معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مشکل ما در حوزه نگرش این است که خیلی ها از شخصیت دانش آموز فقط حافظه را به رسمیت میشناسند و وقتی برنامه آموزش و پرورش را مرور میکنیم میبینیم فقط حافظه دانش آموز را هدف گیری کرده است. در چنین شرایطی اگر دانش آموز نتوانست درس را حفظ کند، تحقیر میشود. از این رو پیشنهاد دارم در تمام این پنج محور که آقای باقرزاده عنوان کردند، نقش سپاری به دانش آموز را به عنوان محور اصلی کار قرار دهند.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: اولویت معاونت پرورشی تامین نیروی انسانی است. اگر نیروی انسانی واجد شرایط تربیت شود، این نیروی انسانی بودجه را به معاونت پرورشی میآورد. اما کادر سازی دیربازده است و از این رو معمولا تمام مدیران نهادها تعلق خاطری به کارهای دیربازده ندارند و میگویند به برنامههایی می پردازم که در دوره مدیریت خودم جواب دهد. بنابراین تا به این مساله ریشهای و اساسی پرداخته نشود قشنگ ترین برنامهها هم به میدان عمل نمیرسد.
نظر شما