پخش این سریال که محمد بحرانی مشاوره هنری آن را به عهده دارد و هومن حاجی عبداللهی و مهسا طهماسبی در آن ایفای نقش کردهاند، از تیرماه آغاز شد که از فیلیمو منتشر میشود. در این اثر نمایشی کودکانه، علاوه بر محمد لقمانیان، علی اعتصامیفر، مهدی برقعی و هانی حسینی عروسکگردانی میکنند.
لقمانیان که تجربه عروسکگردانی شخصیتهای «فامیل دور»، «پشه»، «قیمه» و صداپیشگی «بچه فامیل دور » و نقش شاهد در مجموعه «شکرستان» را دارد، با بیان اینکه فعالیتهای هنری در شهرستانها نسبت به پایتخت محدودتر است و بسیاری از افراد مستعد نمیتوانند استعدادهای خود را بشناسند، درباره چگونگی ورودش به این حرفه گفت: زمانی که در قوچان بودم و آنجا زندگی میکردم، هنری به نام عروسکگردانی را نمیشناختم و آشنایی من با این هنر محدود به دیدن مجموعههای تلویزیونی «کلاه قرمزی»، «زی زی گولو» و «خانه مادربزرگه» بود و حتی تا زمان کنکور تصمیمی بر عروسکگردانی نداشتم. وقتی در دانشکده هنرهای زیبای تهران قبول شدم، آنجا با هنر عروسکگردانی آشنا و متوجه شدم میتوانم در این رشته به صورت حرفهای فعالیت کنم و بسیار سریع هم پیشرفت کردم. در همان ابتدای کار بود که افراد زیادی به من پیشنهاد دادند رشته عروسکی را انتخاب کنم، لیسانس عروسکی گرفتم و فوقلیسانس من هم کارگردانی تئاتر است. در جشنوارههای دانشجویی با خانم مریم سعادت آشنا شدم و به برنامههای تلویزیونی راه پیدا کردم. پس از آن در چند برنامه و سریال عروسکی حضور یافتم تا اینکه سال۱۳۸۹ همکاری خود را با مجموعه «کلاه قرمزی» آغاز کردم.
عروسکگردانی همزمان دو شخصیت
این هنرمند درباره حضور در مجموعه «جزیره جادویی پیکولو» و تجربه عروسکگردانی دو شخصیت «ده شیش» و «مخترع» بیان کرد: عروسکگردانی یکی از تخصصهای من است. زمانی که پروژه پیکولو مشخص شد، با من تماس گرفتند و پیشنهاد عروسکگردانی دادند. از ابتدا مشخص نبود کدام عروسک بر عهده من است، اما من به خاطر علاقهای که به این حرفه دارم و آشنایی با آقای احمدی، کارگردان این مجموعه و تجربه کاری خوبی که با هم داشتیم، این کار را قبول کردم. پس از صحبت با کارگردان قرار شد من عروسکگردان دو شخصیت «ده شیش» و «مخترع» باشم که البته شخصیت «ده شیش» از قسمت هفتم که امروز منتشر میشود، وارد قصه خواهد شد.
محمد لقمانیان درباره تجربه عروسکگردانی دو عروسک بهطور همزمان توضیح داد: شاید به نظر برسد این نوع کار سخت باشد اما برای من سخت نبود، چون با این فضا آشنا هستم، ضمن اینکه در متن هم این دو شخصیت کنار هم نیستند و مشکلی پیش نمیآمد.
بایستههای کار کودک درک نمیشود
عروسکگردان «فامیل دور» که تجربه بیش از یک دهه فعالیت هنری در حیطه عروسکگردانی دارد، درباره چالشهای کار کودک در ایران افزود: مهمترین معضل امروز کار کودک و تولید برای این گروه سنی، درک نشدن این کار از سوی مسئولان مرتبط است که کودک و تولید برای این گروه سنی را نمیشناسند و با مقتضیات آن آشنا نیستند و به همین علت هیچ بودجهای هم برای این کار در نظر نمیگیرند و بسیاری از سرمایهگذاریها به سمت تولید کار برای بزرگسال جهتدهی میشود، چون برای آنها فروش کار مهم است نه فرهنگسازی.
وی در ادامه با توضیح بیشتر در خصوص حمایت نکردن از تولیدات کودک، گفت: کار کودک اصلاً حمایت نمیشود. مجموعه پیکولو تبلیغات خاصی ندارد و در این زمینه از ما حمایتی نشد. شاید بهخاطر همین بیتوجهیهاست که بچههای امروز معمولاً جذب شخصیتهایی مانند دختر کفشدوزکی، باب اسفنجی، هیرو، السا و آنا و... میشوند و این شخصیتها را بیشتر از قهرمانان و شخصیتهای ملی خودمان میشناسند.
وی با بیان اینکه دغدغه ما آشنایی کودکان این سرزمین با فرهنگ خودی است، بیان کرد: بچههای امروز بهراحتی به بهترین انیمیشنها دسترسی دارند و همین مسئله سواد بصری کودک و توقع او را بالا برده، در نتیجه نمیتوان کاری سهل و سست برای کودک تولید کرد. ما موظف هستیم برای عجین شدن فرزندانمان با فرهنگ ایرانی، تولیدات خوب ایرانی را در دسترس آنها قرار دهیم تا مجموعههای ایرانی هم در فهرست علاقهمندی آنها قرار گیرد و در کنار انیمیشنهای مطرح دنیا آثار ایرانی هم دیده شود؛ تا حمایت نباشد این اتفاق نخواهد افتاد. شما میتوانید از کودکان اطراف خود بپرسید چند درصد آنها مجموعه «جزیره جادویی پیکولو» را دیدهاند؛ مطمئناً بسیاری حتی اسم این مجموعه را هم نشنیدهاند.
تأثیرگذاری عروسک نسبت به انیمیشن
لقمانیان در پایان درباره توجه به تولیدات عروسکی و تفاوتهای انیمیشن و کار عروسکی توضیح داد: کار عروسکی چون شخصیتهای فانتزی دارد، نسبت به انیمیشن زندهتر و پویاتر است؛ مخاطب در برخورد با انیمیشن میداند یک نقاشی کامپیوتری است اما در کار عروسکی جادو وجود دارد و مخاطب حس میکند با شخصیت زندهای سروکار داد و به همین دلیل ارتباط بیشتری با این عروسکها برقرار میکند. اگر به کار عروسکی نپردازیم، معرکه را باختهایم، چون با کار عروسکی میتوان تأثیرگذار بود اما این مسئله حمایت مسئولان مرتبط و تلویزیون را میطلبد. الان در تلویزیون چه شخصیت عروسکی مقبولی وجود دارد که بچهها دوستش داشته باشند؟
نظر شما