در روزهای اخیر تلاش‌های کشور عمان در پیگیری و حل موضوعاتی همچون آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی یا تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا مشهود است.

همگرایی برای بومی‌سازی امنیت در خلیج فارس/نگاهی به همکاری‌های جامع ایران و عمان به‌بهانه تدوین سند راهبردی میان دو کشور

به گزارش قدس آنلاین، تبادل‌نظر و همکاری‌های نتیجه بخش دولت عمان با کشورمان در عرصه‌های مختلف سیاسی موجب شده طرفین به دنبال گسترش سطح روابط و همکاری‌ها باشند. در همین راستا، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز شنبه در گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان بر نهایی کردن مفاد سند راهبردی همکاری‌های جامع ایران و عمان تأکید کرد.

عمان، اهرم تعادل در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی
در همین زمینه، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل حوزه خلیج فارس در گفت‌وگو با قدس درباره حوزه‌های همکاری میان ایران و عمان اظهار کرد: پادشاهی عمان یکی از ۶ کشور مهم و محوری شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود که در طول چهار دهه گذشته همواره مناسبات خود با ایران را در سطح قابل قبولی حفظ کرده است. از آنجایی که کشور عمان همواره به عنوان اهرم تعادل در مناسبات میان ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و دولت‌های غربی نقش‌آفرینی می‌کند، بنابراین در سال‌های گذشته به‌ویژه در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز نقش کاملاً مثبت و تأثیرگذاری داشته است. حتی در جریان برقراری مناسبات میان تهران و ریاض، پادشاهی عمان نقش مهمی ایفا کرد. از سوی دیگر، عمان در مسیر بهبود روابط ایران و کشورهای اروپایی میانجیگری قابل قبولی داشت.

هانی زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر جایگاه برجسته‌ای در منطقه کسب کرده و ثبات و استقرار فعلی منطقه مرهون همکاری و تلاش‌های کشورمان است، به همین دلیل به نظر می‌رسد پادشاهی عمان در تلاش است تفاهم و همگرایی میان ایران و کشورهای منطقه و جهان را افزایش دهد. برنامه‌ریزی و تدوین سند جامع همکاری برای گسترش روابط با عمان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این کشور بسیار مهم است؛ زیرا عمان با دولت‌های عربی منطقه، آمریکا و کشورهای اروپایی رابطه متعادل دارد و این ظرفیت را در راستای همگرایی و استقرار صلح به کار می‌بندد. علاوه بر این، در حال حاضر برخی تلاش‌ها برای ارتقای روابط ایران با مصر و اردن توسط عمان در حال پیگیری است.

 این کارشناس بین‌الملل بیان کرد: یکی از موضوعات همکاری راهبردی ایران و عمان، مسئله شکل‌گیری یک مجموعه دریایی برای حفظ امنیت خلیج فارس و بومی‌سازی امنیت این آبراهه مهم بین المللی است. در همین راستا برخی سیگنال‌ها از سوی عمان، عربستان و امارات مخابره شده که درصدد هستند مجموعه دریایی برای حفظ امنیت خلیج فارس تشکیل دهند. باتوجه به ظرفیت بالای ایران در عرصه دریانوردی، طبیعتاً شکل‌گیری این مجموعه دریایی با محوریت ایران می‌تواند به کاهش سلطه و نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه کمک کند و مانع جولان آمریکا به بهانه حفظ امنیت خلیج فارس شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.