تحولات لبنان و فلسطین

۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۷
کد خبر: 910520

توسعه هر کشور ارتباط مستقیمی با نظام آموزشی دارد. به این معنا که هرچه نظام آموزش عمومی و آموزش عالی یک جامعه به لحاظ کمّی و کیفی بهتر باشد، به همان اندازه شاهد پیشرفتش خواهیم بود.

دولت سیزدهم؛ دولت کیفی‌سازی آموزش

بررسی بخشی از عملکرد دولت سیزدهم در این دو حوزه نیز می‌تواند چشم‌اندازی از کامیابی‌ها و ناکامی‌های آن را پیش روی ما قرار دهد.

مهم‌ترین شاخص دولت در حوزه آموزش عمومی

احمد حسین ‌فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان را مهم‌ترین دستاورد وزارت آموزش و پرورش و دولت سیزدهم عنوان می‌کند و می‌افزاید: دولت فقط در سال گذشته ۴۱هزار هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی پرداخت کرده که این رقم جدا از حقوق معلمان بوده، این در حالی است که دولت گذشته برای اجرای رتبه‌بندی ۵هزار میلیارد تومان بودجه لحاظ کرده بود. بنابراین با همه اشکالاتی که در اجرای این قانون در یکی دو سال اخیر شاهد بودیم باز می‌توان اجرای آن را شاخص‌ترین دستاورد دولت مردمی دانست که تأثیرات مثبت آن را در بهبود کیفیت آموزشی و... به‌زودی خواهیم دید.

وی توسعه دانشگاه فرهنگیان، افزایش پذیرش دانشجومعلم و همچنین افزایش جذب نیرو در دیگر بخش‌های وزارت آموزش و پرورش را از دیگر اقدامات مثبت دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش می‌داند.

عملکرد وزارت علوم واقعاً مثبت بوده است

احمد حسین ‌فلاحی سپس به حوزه آموزش عالی می‌پردازد و می‌گوید: عملکرد دولت در حوزه وزارت علوم واقعاً مثبت بوده است.

وی انتخاب دکتر زلفی‌گل را به عنوان وزیر عتف نقطه قوت دولت در این حوزه می‌داند و می‌گوید: ایشان یکی از استادان برجسته کشور است که با وجود کاستی‌هایی که در حوزه آموزش عالی داریم، منشأ تحولات مثبتی در این بخش شده‌است.

وی از اجرای طرح تحول آموزش عالی نیز به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در دو سال اخیر یاد می‌کند و می‌گوید: بر اساس این طرح، رویکرد جریان آموزش عالی به سمت تمدن‌سازی سوق می‌یابد و تغییراتی در ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و حکمرانی ایجاد می‌شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازهای کشور-نان- را یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت عتف می‌خواند و می‌گوید: این سامانه با این هدف که نیازهای واقعی کشور را به عرصه‌های پژوهش و تحقیقات بیاوریم، ایجاد شده، ضمن اینکه توسعه کیفی دانشگاه‌ها، تلاش برای بسترسازی و حمایت مادی و معنوی از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه مدیران، از دیگر رویکردهای وزارت علوم در این دولت است.

عملکرد آموزش و پرورش

امان قلیج شادمهر، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز در ارزیابی خود از کارنامه آموزش و پرورش دولت سیزدهم می‌گوید: اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان پس از گذشت ۱۲سال از تصویب آن، بی‌شک یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم تلقی می‌شود اما دولت در تهیه و تدوین شیوه‌نامه اجرای آن به کُندی عمل کرد؛ ضمن اینکه پس از تدوین شیوه‌نامه، آن را به صورت ناقص عملیاتی کرد و به همین خاطر این شیرینی دولت به کام فرهنگیان عزیز تلخ شد.

شادمهر اجرای طرح امین و مربیان قرآن را حرکت مثبتی از سوی دولت و وزارت آموزش و پروش می‌داند و می‌گوید: بر اساس این طرح‌ها مربیان امین و قرآنی از طریق آزمون، جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

وی در عین حال بلاتکلیفی معلمان خریدخدماتی، عدم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اجرا نشدن کامل سند تحول بنیادین را از مهم‌ترین مسائل آموزش‌ و پرورش عنوان می‌کند که با اجرای کامل آن‌ها اهداف موردنظر در حوزه آموزش و پرورش تا حد زیادی محقق می‌شود.

عملکردی قابل تحسین

امان قلیج شادمهر در ادامه با نگاهی به عملکرد وزارت علوم دولت سیزدهم می‌گوید: تاکنون وزارت علوم، از دیگر وزارتخانه‌ها پر تلاش‌تر و موفق تربوده است؛ آن هم در حالی که در اجرای برنامه‌هایش به‌شدت با کمبود بودجه روبه‌رو است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه می‌کند: ۹۵درصد بودجه وزارت علوم مربوط به هزینه‌های جاری آن است و فقط با ۵درصد بودجه‌اش برنامه‌های پژوهشی، عمرانی و رفاهی دانشجویان را پیش می‌برد که از این لحاظ واقعاً قابل تحسین است.

وی با اشاره به اینکه این وزارتخانه در این دوره با ایجاد معاونت فناوری بیشتر بر فناوری تمرکز کرده، می‌افزاید: البته مهارت‌افزایی و تلاش برای حل مشکلات کشور از طریق تولید علم و ثروت نیز از دیگر شاخص‌های این وزارتخانه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت علوم در اجرای طرح آمایش و ساماندهی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها تا حدودی موفق بوده، می‌افزاید: اما این طرح در برخی از نقاط دورافتاده و به‌ویژه مناطق مرزی به‌خوبی اجرا نشده به‌طوری که بعضی از نمایندگان این مناطق در مجلس به اجرای این طرح انتقادهایی دارند.

دولت سیزدهم؛ دولت کیفی‌سازی آموزش

سید فرهنگ فصیحی، قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، اما عملکرد دولت در هر دو حوزه یاد شده را مثبت ارزیابی می‌کند و به قدس می‌گوید: حوزه آموزش هم مثل دیگر بخش‌ها در کشور در حال پیشرفت و ترقی است. در واقع به لحاظ کمّی هم آموزش عالی و هم آموزش و پرورش ما در میزان پوشش دانش‌آموزی و دانشجویی، برخورداری از معلمان و استادان دانشگاهی و فضای آموزشی دارای شاخص‌های خوبی در سطح دنیا هستند که البته این توفیق در سال‌های گذشته بدست آمده و حفظ شده است؛ اما آنچه در دوسال اخیر و در این دولت بیشتر به آن پرداخته شده مسائل کیفی مرتبط با حوزه آموزش است.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم برای تطابق بیشتر خدمات آموزشی با نیازهای اساسی جامعه تحرکاتی سریع و رویکردهای جدیدی در بخش‌های مختلف آموزش عمومی و آموزش عالی داشته، می‌افزاید: برای نمونه در فعالیت‌های علمی و پژوهشی مراکز آموزش عالی شاهد رویکرد مسئله‌محور و محصول‌محور هستیم. این درحالی است که گسترش آموزش عالی در کشور تاکنون بیشتر کمّی‌محور بوده و رشته‌های مرتبط در دانشگاه‌ها به‌تدریج و مستقل از نیازهای صنعت و جامعه و بر اساس الگوهای آموزشی دنیا توسعه پیدا می‌کردند اما الان تا حدی این فضا به سمتی می‌رود که دانشگاه‌ها بتوانند به صورت حرفه‌ای رشته‌های خاص مسئله‌محور و متناسب با نیازهای صنعت و جامعه را ایجاد کنند که چنین اقدامی در آینده موجب جهش جدی کشور در کیفیت آموزش عالی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشابه رویکرد یاد شده را البته از راه‌های دیگر در حوزه آموزش و پرورش نیز شاهد هستیم، می‌افزاید: اما اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سنجش و پذیرش دانشجویان و تأثیر معدل سال‌های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان در کنکور از سوی دولت قطعاً بسیار حائز اهمیت است، زیرا آموزش و پرورش علاوه بر نقش علمی و ارتقای فضای علمی نوجوانان و جوانان در تربیت فرهنگی و شخصیت‌سازی آنان در آینده سهم بسیار زیادی دارد. بنابراین ان‌شاءالله رسانه‌ها و همه ارکان نظام کمک کنند این موضوع استمرار پیدا کند، چون بازگشت به محتوای متون درسی برخلاف نظامی که بر شگردهای کاذب کنکوری شکل گرفته بود این نوید جدی را به ما می‌دهد که کیفیت ورودی به دانشگاه‌ها تقویت خواهد شد.

فصیحی توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یکی دیگر از اقدامات مثبت دولت یاد می‌کند و می‌گوید: با اجرای این سند، علاوه بر اینکه نگاه دانش‌آموزان به نوآوری و خلاقیت تقویت می‌شود فضای پرنشاطی برای آنان ایجاد خواهد شد. البته باید به یاد داشته باشیم تاثیرات تحولات اینچنینی، یک روزه یا یک ساله خود را نشان نمی‌دهند بلکه کمی زمانبر هستند. بنابراین باید کمی به انتظار نشست و نتایجش را در آینده دید.

قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در خصوص عمده ضعف دولت در حوزه آموزش عمومی و عالی هم می‌گوید: اگر سیستم کاری در دولت چابکی بیشتری پیدا کند آن‌وقت برنامه‌ها سریع‌تر به نتیجه می‌رسند. بنابراین برای این منظور باید هماهنگی‌های مدیریتی، پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن، هم‌افزایی مدیریتی و هم‌افزایی بین گروه‌های مختلف بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.