تحولات لبنان و فلسطین

وزارت آموزش و پرورش از نظر بودجه و نیز جمعیت مرتبط، بزرگ‌ترین وزارتخانه ایران است، با این حال سکانداران آن همواره با چالش‌های متفاوتی دست و پنجه نرم کرده و عملکرد آن‌ها زیر ذره‌بین منتقدان بوده است.

کارنامه یک‌ساله آقای وزیر/ بررسی عملکرد وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با کارشناسان

اکنون یک سال از حضور یوسف نوری، شصت و نهمین وزیر آموزش و پرورش ایران و شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش کشور پس از انقلاب اسلامی در این وزارتخانه می‌گذرد. آیا او در این مدت توانسته به بخشی از وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند؟

همان سیاست قبلی در حال اجراست
ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به قدس می‌گوید: توقف اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از انتقادهایی بود که به دولت پیشین داشتیم. حالا همین انتقاد به آقای نوری وارد است. برای مثال، وزارت آموزش و پرورش در دولت روحانی برای جبران کمبود معلم از راهکار خرید خدمات استفاده می‌کرد یا تراکم کلاس‌ها را بالا می‌برد و... حالا همین سیاست در وزارت آقای نوری هم دنبال می‌شود.
سحرخیز با اشاره به اینکه حدود ۶ ماه از تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد، می‌افزاید: هر روز مصاحبه می‌کنند که اسنادتان را بارگذاری کنید تا دو ماه دیگر رتبه‌بندی را اجرا کنیم اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد تا کار به جایی رسید که آقای منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس ضمن ابراز ناامیدی به صراحت گفت ما با این فرمول نمی‌توانیم انتظارات معلمان را از محل رتبه‌بندی برآورده کنیم.
وی می‌افزاید: رتبه‌بندی معلمان فقط ترمیم حقوق معلمان نیست بلکه هدف این بود معلمان را یک گام به جلو ببرد تا انگیزه پیدا کنند و اهل تحقیق شوند و... که نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه پاداش پایان خدمت بازنشستگان هم هنوز پرداخت نشده است.
وی می‌افزاید: برپایه اطلاعات و گزارش‌های میدانی، مدیرانی که برای استان‌ها انتخاب شدند بسیار ضعیف هستند. مدیران کل آموزش و پرورش نیز توانمند و به‌روز نیستند. قرار بود جوان‌گرایی اتفاق بیفتد که در ستاد این‌گونه شد اما جوانانی انتخاب شدند که اصلاً آموزش و پرورش را
نمی‌شناسند.

خوشبین هستیم
محمد مهدی فروردین، عضو کمیسیون آموزش مجلس اما نگاه دیگری به موضوع دارد و به قدس می‌گوید: با توجه به تغییر و تحولاتی که در ساختار وزارتخانه شکل گرفته و برنامه‌هایی که در حال اجراست به عملکرد آقای نوری خوشبین هستیم. البته شاید در حال حاضر نارسایی‌هایی را در آموزش و پرورش شاهد باشیم اما این‌ها را نمی‌توان به حساب عملکرد وزیر فعلی گذاشت چون حجم کارها و برنامه‌های انجام نشده در دوره‌های قبل آن‌قدر بالاست که دوستان اکنون ابتدا باید برنامه‌ها را نظم‌دهی و خلأ‌ها و ضعف‌ها را بر طرف کرده و سپس آن‌ها را اجرایی کنند.
وی روند حرکت وزارت آموزش و پرورش را در دوره تصدی آقای نوری مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: اطلاعات ما نشان می‌دهد اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که نتیجه‌اش را در آینده می‌بینیم.
«فروردین» احیای ورزش دانش‌آموزی را با تقویت امکانات و تجهیزات ورزشی مهم‌ترین اقدام وزارت آموزش و پرورش در یک‌سال گذشته عنوان می‌کند و می‌گوید: در این مدت برای تقویت روحیه نشاط دانش‌آموزان
نه تنها در حوزه تربیتی و پرورشی شاهد اقدامات ملموسی بودیم بلکه با همکاری سازمان نوسازی تحول بزرگی در حوزه زیرساخت‌های ورزش دانش‌آموزی اتفاق افتاده که اقدامات یاد شده گام بزرگی در راستای تحقق برنامه‌ها و اهداف پرورشی و سلامت دانش‌آموزان و فرهنگیان کشور است.

نمره قبولی نمی‌گیرد
اما حبیب‌الله دهمرده، عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس عملکرد وزارت آموزش و پرورش در یک سال اخیر را مثبت ارزیابی نمی‌کند و به قدس می‌گوید: در مجموع، این وزارتخانه نمره قبولی نمی‌گیرد چرا که مدیرانی که در تراز جمهوری اسلامی ایران باشند برای تصدی پست‌ها انتخاب نشده‌اند؛ در بیشتر مسئولیت‌ها افراد ضعیفی به‌کار گرفته شده‌اند و نتیجه‌اش این بوده که پس از کرونا انتظارات مردم برآورده نشده و بسیاری از مردم معترض هستند.
در خصوص رتبه‌بندی معلمان نهضتی و خرید خدمتی‌ها هم مشکلاتی در اجرای قانون رتبه‌بندی می‌بینیم. به هر حال رتبه‌بندی معلمان به تصویب مجلس رسید اما خیلی با تأخیر و هزینه‌بر انجام شد. در واقع پس از تصویب قانون، می‌بایست کارها تنظیم و حق و حقوق معلمان پرداخت می‌شد اما چنین نشد. همین مسئله در خصوص نهضتی‌ها و معلمان خرید خدمت هم
صدق می‌کند.

اقدام مثبت یکپارچه‌سازی سامانه‌ها
یار محمد حسین‌بُر، مدیرکل سابق امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش هم عملکرد این وزارتخانه در دوره جدید را زیرسؤال می‌برد و به قدس می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم تاکنون نتوانسته در چند شاخص خوب عمل کند. شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران دستگاه‌ها یکی از شاخص‌های مورد انتظار مردم از این دولت بوده که متأسفانه در انتصاب مدیران ارشد و میانی وزارت آموزش و پرورش برآورده نشده و این بزرگ‌ترین ضعف نظام تعلیم و تربیت در این دوره است. در شاخص تجهیزات و فضاهای آموزشی نیز فاصله معناداری بین استان‌های کشور و حتی شهرستان‌های یک استان وجود دارد. البته این ضعف در دولت‌های گذشته هم بوده است. این دولت میراثدار معضل یاد شده است اما نکته اینجاست که دولت و یا وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید شعار کاهش نابرابری‌های آموزشی را داد که تا کنون اقدام مشهودی را در این راستا
شاهد نبوده‌ایم.
مدیرکل سابق امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در خصوص اقدام مثبت این وزارت هم می‌گوید: عملکرد افراد و دستگاه‌ها نه سفید کامل است نه سیاه کامل. وزارت آموزش و پرورش این دوره هم از این قاعده مستثنا نیست به‌طوری که در زمینه یکپارچه‌سازی سامانه‌ها و ارائه خدمات الکترونیک اقدامات خوبی صورت گرفته است.

خبرنگار: محمود مصدق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.