به گزارش قدس آنلاین، هرازگاهی خبری از تخلفهای اقتصادی و یا امنیتی و اخلاقی این سکوها منتشر میشود، اما پرسش این است که ماهیت این استارتآپها چیست و چگونه میتوان بر آنها مدیریت و نظارت کرد؟
انتظار میرود یکی از بازیگران عصر اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانشبنیان «پلتفرمهای مجازی» باشند. با توجه به بازار داغ این سکوها و مسیر رو به رشدی که در دهه گذشته طی کردند میتوان توقع حضور پررنگتر و گستردهتر این کسبوکار ها را در فضای اقتصاد ایران داشت. از طرفی تفاوت این نوع کسبوکار با مدل قبلی عرضه کالا و خدمات و ارائه آن در بستری مجازی مثل اینترنت امکان سیاستگذاری و نظارت حاکمیت را تحتالشعاع قرار داده است. در همین راستا محمدحسین خلیلی، پژوهشگر حکمرانی رسانه در گفتوگو با قدس به ابعاد این موضوع پرداخته است.
تنظیمگر؛ عهدهدار صیانت از منافع عمومی
خلیلی در ابتدا در خصوص ضرورت تنظیمگری و اعمال حاکمیت بر سکوهای مجازی توسط دولت به اهمیت صیانت از منافع عمومی اشاره کرد و گفت: وظیفه تنظیمگر حفظ منافع عمومی است. این منافع عمومی درواقع یکسری سرفصلها هستند که به حوزههای مختلف اقتصادی و محتوایی مربوط میشوند. حتی ممکن است لایههای سیاسی و امنیتی مربوط به حاکمیت هم در شمول این منافع قرار بگیرند.
وی منظور از منفعت عمومی را این گونه توصیف کرد: در هر کدام از این حوزهها یکسری منافع عمومی وجود دارد. مثلاً در حوزه اقتصادی حفظ فضای رقابتی یک منفعت عمومی به حساب میآید. در حوزه محتوایی صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان یک منفعت عمومی است. صیانت از حدی از ارائه محتوای داخلی در سکوهای داخلی یک منفعت عمومی به حساب میآید.
این کارشناس در ادامه افزود: بحث مربوط به تنوع جغرافیایی و قومیتی در سکوهای محتوایی و رسانهای یک منفعت عمومی به حساب میآید. در این موارد اگر رفتاری مخل صیانت از منافع عمومی از سمت بخش خصوصی صورت بگیرد و توسط نهاد تنظیمگر به شکل پیشینی یا پسینی مشاهده شود، تنظیمگر ورود میکند.
ابزارهای تنظیمگر؛ از جریمه نقدی تا تعلیق کامل
خلیلی به ابزارهایی که در این راستا در اختیار نهاد تنظیمگر قرار دارد اشاره کرد و گفت: تنظیمگر از ابزارهای نرم و ابزارهای سخت میتواند استفاده کند. او میتواند ابزارهایی از قبیل مجازات نقدی یا غیر نقدی را به کار ببرد. ابزارهای نرم هم در این زمینه قابل استفادهاند که این ابزار میتواند اعلام تذکر یا الزام به یک رفتار ایجابی و رفتار هایی از این دست باشد. در موارد خاص هم تنظیمگر میتواند ادامه فعالیت یک بازیگر را تعلیق کند. این
پژوهشگر حوزه تنظیمگری بر این باور است که در این بین مسئله مهمی وجود دارد و آن این است که تشخیص منفعت عمومی و نحوه به مخاطره افتادن آن منافع عمومی کار بسیار حساسی است. اینکه گفته شود یک سکویی رفتار انحصارطلبانه داشته یا سکویی دارای محتوایی مخلَ سرفصلهای محتوایی بوده است؛ کار سادهای نیست و باید بر عهده تنظیمگر باشد.
وی که تنظیمگر را دارای ابزار سنجش و چارچوب مقرراتی میدانست، خاطرنشان کرد: تنظیمگر بر این اساس تشخیص میدهد و ورود میکند. این روند نباید تحت عنوان محدودگری صرف ارزیابی شود. در اصل تنظیمگر حضور پیدا میکند تا تعادل بازار بههم نخورد یا آن بخشهایی از بازار که نیاز است بیشتر فعال شوند، بدین واسطه رشد کنند.
تنظیمگری کسبوکار های پلتفرمی و خدمات دیجیتال نداریم
این پژوهشگر حکمرانی رسانه درباره وضعیت کنونی تنظیمگری کسبوکار های پلتفرمی در ایران گفت: سکوها یا همان پلتفرمها در حوزههای مختلفی مثل خدمات عمومی، خرید و فروش، خدمات رسانه، خدمات آموزشی و حوزههای دیگر فعالیت میکنند. بسته به این حوزه فعالیتیشان متفاوت میشود. مسئله اصلی که در ایران وجود دارد این است که ما تنظیمگر کسبوکارهای پلتفرمی و خدمات دیجیتال، به آن معنی که ذکر شد نداریم.
خلیلی با اشاره به ورود تنظیمگرهای متفاوتی به موضوعات مختلف که در حوزه خودشان وجود دارد، گفت: وزارت ارشاد در حوزه برخی سکوها ورود پیدا میکند. ساترا وجود دارد که در حوزه سکوهای صوتی، تصویری ورود پیدا میکند. شرکت بیمه مرکزی در حوزه شرکتهای بیمه ورود میکند.
وزارت ارشاد فقط از یک مرکز ثبت و صدور مجوز برای تنظیمگری استفاده میکند
خلیلی دو چالش اصلی این حوزه را برشمرد و بیان کرد: نخست اینکه اساساً تنظیمگری سکوها در ایران چندپاره است؛ تا جایی که میتوان گفت تنظیمگری همگرا در حوزه کسبوکارهای پلتفرمی تقریباً وجود ندارد. در صورتی که انتظار میرود کسبوکارهای یک اکو سیستم در برخی از موارد شاهد تنظیمگریهای همگرا باشند. مواردی که ذکر شد در خصوص خیلی از آنها چارچوب تنظیمگری خاصی وجود ندارد. مثلاً اگر گفته میشود «تنظیمگری حوزه آ»، چارچوب خاصی برای تنظیمگری مطابق با آن حوزه وجود ندارد. البته بیمه مرکزی شاید به یک معنی متفاوت باشد.
وی سطح تنظیمگری وزارت ارشاد برای سکوهای نشر دیجیتال را بررسی و اظهار کرد: مثلاً وزارت ارشادکه ورود به سکوهای حوزه نشر دیجیتال یا حوزههای شبیه به آن را مسئله خودش میداند؛ یک مرکزی دارد به نام «مرکز توسعه فرهنگ و هنر» یا مرکز ساماندهی سابق که تنظیمگر تخصصی نیست، بلکه یک مرکز ثبت و صدور مجوز فعالیت دیجیتال است.
حضور مقام قضایی و تنظیمگری بهینه
او به موازیکاریهای موجود در این فضا اشاره کرد و گفت: دوم آنکه در کنار اینها یک مسئله دیگر وجود دارد و آن این است که مقام قضایی در کنار تنظیمگرهای مختلف حضور فعال و پررنگ دارد. تنظیمگرها برای این به وجود میآیند که مقام قضایی دیگر مستقیم ورود نکند، چراکه مقام قضایی از رسیدگی به خیلی از این امور تخصصی ناتوان است.
این پژوهشگر حکمرانی رسانه یکی از فلسفههای شکلگیری دولت تنظیمگر را ضعف و شکست دادگاهها در مواجهه با مسائل مختلف دانست و گفت: در ایران اگر پروندههای کسبوکارهای پلتفرمی را در دو سال گذشته بررسی کنید، متوجه خواهید شد بخش عمدهای از این پروندهها با ورود مستقیم نهاد قضایی به آنها همراه بوده است. این موارد که عرض شد فعالیت در این اکوسیستم را پیشبینیناپذیر میکند و موجب میشود توسعه اکوسیستم هم با چالش مواجه شود. به یک معنی با حضور موازی نهادهای دیگر در این فضا تنظیمگری مصادره میشود.
جلوگیری از مصادره شدن تنظیمگری با یکپارچهسازی
خلیلی در نهایت اولویتهایی که باید مد نظر قرار بگیرند را اینگونه شرح داد: نخستین مسئله این است که تنظیمگری سکوها در ایران ظرفیت مصادره شدن بالایی دارد. در این فضا تأسیس نهاد تنظیمگر در اکوسیستم ایران تقریباً غیرممکن به نظر میرسد. مدل مطلوب یکپارچهشدن تنظیمگری سکوها با حدود و اختیارات مشخصی است که دو اتفاق رخ میدهد. نخست، چارچوب تجمیعتر و دست نهاد قضایی قدری از مصادره مستقیم تنظیمگری کوتاهتر شود.
این پژوهشگر ویژگی دوم مدل مطلوب را اینگونه شرح داد: تا حدی مواجهات چندگانه از چند بازیگر مختلف برای تنظیمگری این حوزه به سمت همگرایی برود و در یک جا تجمیع شود. نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه کرد این است که این نهاد تنظیمگر با اختیار مشخصی که دارد نباید در قالب ساختارهای شورایی یا کمیسیونهای عالی یا موارد شبیه به این شکل بگیرد، چراکه ساختارهای شورایی برای موارد تنظیمگری عملاً بیفایده خواهد بود.
خبرنگار: محمدعلی طیرانی
نظر شما