تحولات لبنان و فلسطین

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی کلیات مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره کنکور را تشریح کرد.

تشریح دلایل مصوبه کنکوری مجلس از زبان نماینده مردم

روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال سال‌های قبل از کنکور ۱۴۰۲ برگزار شود و تا کنکور سال ۱۴۰۶، معدل در آزمون سراسری تأثیر نداشته باشد.

در این مصوبه آمده است: وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمام زیرساخت‌های لازم برای  اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال کنکور سال‌های قبل از سال‌ ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

قرار است این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرا شود.

کلیات مصوبه را از محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری جویا شدیم.

زاهدی گفت: موضوع حذف کنکور از سال ۱۳۸۷ در مجلس مطرح بوده و قانون داشته و قرار بوده که ظرف پنج سال کنکور حذف شود که حذف نشد و در مجلس نهم در سال ۱۳۹۲ مجددا قانون آمد که باید ظرف پنج سال کنکور برداشته شود و حتی تأکید شد که ۸۵ درصد ورودی‌ها باید صرفا براساس آزمون استاندارد باشند که آزمون استاندارد هم تعریف شد. حتی بحثی بود که آیا نمرات آزمون استاندارد به صورت قطعی یا مثبت باشد؟ پاسخ به این سوال هم این بود که در سال ۹۵ مجلس تصویب کرد که فقط برای ورودی های ۹۵ تاثیر معدل مثبت و سال های بعد از آن قطعی باشد.

وی افزود: برخی فضایی ایجاد کردند به این معنا که گویا امسال برای اولین بار تاثیر معدل قطعی شده است، برخی به صورت افراطی‌تر عمل کردند گویا امسال برای اولین بار آزمون استاندارد برگزار شده است و حتی برخی دیگر با یک فضاسازی ادعا می‌کردند که برخی مدارس به دانش آموزان نمره می‌دهند و این مسأله سبب می‌شود که دانش آموزان مناطق محروم یا دانش آموزان مدارس دولتی ضرر کنند در حالیکه هیچ یک از این صحبت ها درست نبود و در آزمون استداندارد نه معلم مدرسه نه مسؤولان مدرسه حتی در شهری که دانش آموز درس می‌خواند هیچکس نفوذی در آزمون ندارند که نمره‌ای کم و زیاد شود یا به تعبیر برخی پول بدهند و نمره بخرند، پس این فضاسازی‌ها از اساس باطل است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال ۸۷ براساس برقراری عدالت آموزشی و اینکه فهم کتاب، تفکر و خلاقیت جایگزین تست زنی شود موضوع حذف کنکور مطرح شد، گفت: موضوع حذف کنکور از سال ۸۷ دقیقا در راستای عدالت آموزشی مطرح بود و بحث دوم آن این مسأله بود که روی توان فکری، خلاقیت و نوآوری دانش آموزان تمرکز کنند تا اینکه تست زنی را به عنوان یک مهارت به جوانان یاد دهیم و به قدری به قول معروف آش شور شد که تست زنی به عنوان ورودی مؤسسات دیگر هم استفاده می‌شد، حتی برای مدارس تیزهوشان هم استفاده می‌شد یعنی کاری می‌کردند که به جای کار کردن بچه‌ها روی مهارت، خلاقیت و نوآوری بر روی مهارت تست‌زنی کار کنند و در حال حاضر می‌بینید که گرایش به رشته ریاضی کم و گرایش به رشته تجربی به طور وحشتناک زیاد شده است.

زاهدی اظهار داشت: البته دروس عمومی با کار خوب شورایعالی انقلاب فرهنگی به صورت تشریحی در آزمون‌های استاندارد ارزیابی می‌شود یعنی دانش‌آموزان دقیق مطالعه کنند و مطالب را عمقی یاد بگیرند نه به صورت تست‌زنی؛ این کار بسیار خوب شورایعالی انقلاب فرهنگی بود چرا که بچه‌ها دیگر به درس عمومی بها نمی‌دادند و فقط کتب تست را خریداری می‌کردند یا به کلاس کنکور می‌رفتند، در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شدند که معلم به صورت محتوایی با آن‌ها کار کند، این مسأله را می‌توانید از معلمان این دروس سوال کنید.

وی افزود: ممکن است این پرسش در این زمینه مطرح شود که مگر معلمانی شبیه به معلمان شهرهای بزرگ در مناطق محروم نیستند، یا آیا کارآیی معلمی که معمولا کم تجربه هست و در مناطق محروم و دورافتاده تدریس می‌کند به اندازه معلمان شهرهای بزرگ است؟ این سوال دقیقی است و براین اساس منطقه بندی شد که در کنکور هم مناطق یک و ۲ و ۳ وجود داشت و قرار شد که ترازبندی هم شود.

به گفته زاهدی، ترازبندی یعنی اثرگذاری در اعلام نتیجه نهایی براساس نواحی مختلف کشور و براساس تراز منطقه‌ای صورت گیرد، ممکن است امسال در عمل دقیقا این کار انجام نشده باشد و سیستم اجرایی اشکال داشته باشد ولی اساس تفکر کار خوبی بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس به دلیل اینکه تمهیدات برگزاری آزمون استاندارد در آموزش و پرورش فراهم نیست مصوب کرد که اجرای برنامه‌ها تا زمان فراهم شدن مقدمات کار به تأخیر بیفتد و باید ببینیم که نتیجه کار چه می‌شود و شورای نگهبان چه می‌گوید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.