کارگردان فیلم «پوتین» گفت: فیلمسازی که می‌خواهد در این ژانر کار کند حتماً باید به آنچه رخ داده ایمان داشته باشد. بهترین نمونه و معیار برای بیان این موضوع ابراهیم حاتمی‌کیا است.

عبدالله باکیده: «ابراهیم حاتمی‌کیا» معیار فیلمسازی در عرصه دفاع‌مقدس است

عبدالله باکیده، کارگردان سینما و تلویزیون دبا بیان اینکه سینمای دفاع مقدس تا سالها می‌تواند منبعی برای تولید آثار نمایشی باشد، اظهار کرد: سینمای دفاع از جمله موضوعاتی است که پرداختن به آن در سینما و تلویزیون هیچگاه تکراری نمی‌شود زیرا مضامینی که در آن وجود دارد به اندازه‌ای متنوع است که می‌توان درباره آن سالها اثر تولید کرد. حال ممکن است این سوال پیش آید که چرا با وجود چنین ظرفیتی این ژانر امروز آنچنان که باید فیلم‌های این حوزه مخاطب لازم را ندارد.

وی افزود: به نظرم دلیل این مسئله را نباید در اصل موضوع جستجو کرد بلکه تکرار و کلیشه در ساخت آثار اینچنینی مخاطب را از این دست تولیدات دور کرده است وگرنه هرگاه ما از این کلیشه‌ها فاصله گرفته‌ایم توانسته‌ایم مخاطب بسیاری را جذب کنیم. برای مثال به فیلم موقعیت مهدی اشاره می‌کنم که با عنوان «عاشورا» در قالب سریالی تلویزیونی پخش شد. این مجموعه با نگاه درست و حرفه‌ای به زندگی یکی از قهرمانان جنگ مخاطبان را جذب خود کرده است.

این فیلمساز با بیان اینکه برای پرداختن به جنگ باید از سخت افزار کافی هم بهره برد، گفت: زمانی بود که فیلم‌های سینمایی را می‌شد با هزینه اندک تولید کرد اما امروز دیگر با یک کار کم خرج نمی‌توان از عهده ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی بر آمد به ویژه که مخاطب، سطح سلیقه‌اش بالا رفته است. تماشاگر امروز با دیدن کارهای خارجی انتظار دارد در قالب تصویر با یک اثر خوب مواجه شود والا با آن ارتباط برقرار نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: موضوع دیگری که حتما باید مد نظر داشت باور به آرمان دفاع مقدس است. فیلمسازی که می‌خواهد در این ژانر کار کند حتماً باید به آنچه رخ داده ایمان داشته باشد. بهترین نمونه و معیار برای بیان این موضوع ابراهیم حاتمی‌کیا است. این فیلمساز با درک و باور دفاع مقدس در سینمای این کشور، توانست فیلم‌های خوبی تولید کند البته پرواضح است در کنار باور تخصص وی نیز در موفقیت کارهایش نقشی چشمگیر داشته است.

کارگردان فیلم «پوتین» تصریح کرد: باید توجه داشت فیلم دفاع مقدسی تنها در کارهای جنگی خلاصه نمی‌شود چون این تصور که تنها این ژانر می‌تواند محل مناسبی برای تولیدات اینگونه باشد در حقیقت محدود کردن این معنای عظیم است. در تمامی ژانرهای سینمایی اگر نگاهی دقیق به موضوع داشت موضوع جنگ می تواند بانی اتفاقات بسیار خوب باشد. یکی از این حوزه‌ها، انیمیشن است.

باکیده تاکید کرد: اگر به انیمیشن نگاهی دقیق و پویا داشته باشیم بسیاری از نقصان‌های سخت‌افزاری را پوشش خواهیم داد به ویژه که در حوزه انیمیشن ما نیروهای بسیار خوبی داریم. نکته دیگر اینکه توجه به موضوعات دفاع مقدسی در حوزه انیمیشن در بحث الگوسازی نیز دست‌آوردهای بسیار خوبی برای نسل جوان در پی خواهد داشت. درضمن اگر بتوانیم کارهای خوبی در این عرصه تولید کنیم به نوعی با جنگ نرم دشمن هم مبارزه کرده‌ایم چون آنها تمرکز ویژه‌ای روی انیمیشن دارند.

وی متذکر شد: اگر نگاهی به انیمیشن‌های مختلفی که در غرب تولید می‌شود بیندازید متوجه می‌شوید در اکثر آنها قهرمان‌سازی یک موضوع جدی و ویژه است. برای رسیدن به این خواسته نیز سرمایه گذاری وسیعی انجام داده‌اند بنابراین ما نیز باید بتوانیم برای کودکان و نوجوانان خود الگوسازی خوبی داشته باشیم یکی از منابعی که در این میان می‌تواند به ما کمک شایانی کند، قهرمانان دفاع مقدس است.

کارگردان فیلم «صلیب طلایی» و سریال «نبردی دیگر» در انتها گفت: سینمای دفاع مقدس را به حق باید تنها گونه ملی سینمای ایران محسوب کرد زیرا در این ژانر تمامی شاخصه‌ها بر پایه فرهنگ ایرانی شکل گرفته است.

منبع: پایگاه خبری صبا خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.