رئیس تجارت اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا قصد قطع روابط خود با چین را ندارد؛ حتی در شرایطی که اتحادیه اقداماتی را برای کاهش وابستگی‌های اقتصادی و خطرپذیری در روابط با چین انجام می‌دهد.

رئیس تجارت اروپا: قصد قطع روابط با چین را نداریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، والدیس دامبروسکیس طی سخنانی در دانشگاه چینهوا (Tsinghua) در پکن اظهار داشت: روابط اقتصادی اروپا با چین عمیق است، اما این کشور «می‌تواند به کاهش تصور اتحادیه اروپا درباره خطرپذیری در روابط با چین کمک زیادی کند.»

دامبروسکیس با بیان اینکه راهبرد ما حمایت گرایی نیست، افزود: نبود شفافیت در عملکرد چینی ها، به تعابیر مختلف دامن می‌زد.

براساس این گزارش، پس از آنکه پکن روابط خود با مسکو را با وجود جنگ در اوکراین تقویت کرد و اتحادیه اروپا نیز اقداماتی را برای کاهش وابستگی‌های اقتصادی خود به چین در پیش گرفت، روابط دو طرف متشنج شده است.

این گزارش می افزاید: اتحادیه اروپا مدت‌هاست که نسبت به نبود وجود موقعیتی برابر در چین و سیاسی شدن فضای کسب‌وکار اعتراض کرده است.

همانطور که اروپا درحال دور شدن از نفت، گاز و زغال سنگ روسیه است، اتحادیه اروپا در حال بررسی کاهش وابستگی خود به چین برای برخی مواد خام و همچنین عواملی است که باعث رقابت برخی محصولات چینی در بازار اروپا می‌شود.

اتحادیه اروپا اعلام کرده که با رقابت از جمله در بخش خودروهای برقی موافق است، اما این رقابت باید عادلانه باشد.

به گزارش ایرنا، بروکسل پس از افزایش تنش‌های تجاری بین ۲ ابرقدرت اقتصادی در سال ۲۰۱۹، چین را "رقیب سیستمی" نامید.

با این حال، اطلاعات اداره آمار اروپا (یوروستت: Eurostat) نشان می‌دهد میزان کالاهایی که از بزرگترین صادرکننده جهان (چین) به اتحادیه اروپا وارد می‌شود، در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در حدود ۲ برابر شده است.

تحلیل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد که واردات اقلامی مانند تلفن همراه، رایانه و ماشین‌آلات نیز در این بازه زمانی به شدت افزایش یافته است؛ این درحالی است که مقام‌های اتحادیه اروپا نگرانی‌هایی دارند مبنی بر اینکه چین می‌تواند از این فناوری برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه دولتی استفاده کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.