سالیان متمادی است که مهاجران از کشورهای مختلف بویژه افغانستان در ایران زندگی میکنند،اما برای شناسایی این مهاجران چه اقداماتی صورت گرفته است؟

 سازمان ملی مهاجرت و جدیدترین قوانین مهاجرتی ایران  

خدابخش حکیمی –خبرنگار تحریریه جوان قدس : مهاجران قانونی در ایران کارت هویتی بنام کارت آمایش دارند که این کارت ها هر ساله به مدت یک سال تمدید شده و امتیازاتی نیز هر ساله به آن افزوده میشود،طرح  توضیع  این کارت ها از سال 1384 به این سو انجام میشود که در این کارت ها تمام مشخصات آنها ثبت شده و برای مقاصد اداری استفاده میشود البته نا گفته نماند  که این کارت ها به صورت محدود قابل استفاده بوده و برای چند اداره مشخص قابل تایید بوده است،با موازی سازی های که در سالهای گذشته برای ارئه خدمات صورت گفته این کارت ها و مهاجران با چالش های جدی روبرو بودند  به طور مثال اگر میخواستنن برای مدرسه ثبت نام کنند این کارت برای وزارت آموزش و پرورش قابل تائید نبوده و باید فرد با مراجعه به دفتر کفالت خود یک کد جدیدی بنام کد دانش آموزی و تایید شده را اخذ میکرد و ده ها مورد دیگر که کارت های آمایش به آن‌ها پاسخگو نبوده و باید از اداره مربوطه مجوزی دیگری را میگفتند یا نمیتواستن که در دانشگاه ثبت نام کنند یا گواهی رانندگی بگیرند.

یا برای مسافرت از یک استان به یک استان  دیگر باید نامه تردد را از دفاتر کفالت مربوطه دریافت میکردند که خود همین مجوز هم دارای وقت معین و در یک سال به صورت محدود میتوانستند  بگیرند تا که  از یک استان به یک استان دیگر مسافرت کند.

با کارت های آمایش نمیتوانستند که  حساب های بانکی برای خودشان افتتاح کنند یا سیمکارتی به نام خودشان داشته باشند از جمله مواردی است که میتوان نام برد. که این معضل با توزیع کارت آمایش 17 ازمیان برداشته شد.اتباعی که در ایران حضور دارند به چند دسته مختلف تقسیم میشود و هر کدام آنها  مدرک مختلفی در دست دارند.که میتوان به چند از ان اشاره کرد.

کارت آمایش،پاسپوت،پاسپورت با انواع اقامت(خانوار،تحصیلی،تجاری،سیاسی)، برگه باز شماری و برگه سر شماری نام برد.

با روی کار آمدن  سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران بحث سر و سامان بخشیدن به مهاجرین به صورت جدی  آغاز شد،که با نشستن احمد وحیدی بر کرسی وزارت کشور ایران سازمانی نه در چهارچوب رسمی بلکه  به صورت کاملا جدا گانه  و غیر رسمی به کارش آغاز کرد بنام سازمان ملی مهاجرت و یک پارچه سازی تمام امور مهاجرین  را به عهده دارد.

قبلا  اداره اتباع خارجی وزارت کشور زیر مجموعه معاونیت امنیتی و انتظامی این وزارتخانه قرار داشت،حالا طبق این قانون (سازمان ملی مهاجرت ) زیر نظر مستقیم وزارت کشور خواهد بود که یک پله ارتقای دستگاهی آن هم بخاطر اینکه نام سازمان به میان آمده و ردیف های بودیجه ای در نظر گرفته شده باید مبنای دستگاهی داشته باشد.

یکی از وظایف مهم این سازمان  ساخت و توزیع کارت هوشمند برای مهاجرین است که باید جاگزین کارت های آمایش شود.این کارت به مسابه کارت ملی شهروندان ایرانی بوده و تمام امور مربوط به  مهاجرین با این کارت  قابل اجرا است،با روی کار آمدن این سازمان و توزیع کارت هوشمند ویژه اتباع تمام ادارات که موازی هم قبلا فعالیت  داشتن لغو شده و یک درگاه واحد برای تجمیع مشخصات مهاجرین  ساخته میشود.

بنا بر آخرین گزارشی که این سازمان منتشر کرده است کارت های هوشمند مهاجرین آماده توزیع است و به زودی در اختیار مهاجرین قرار میگیرد. این سازمان اضافه کرد که دلیل این که این کارت ها آماده و چاپ شده است عنوان کرد که تمام مشخصات را از قبل در اختیار خود داشتیم و به همین دلیل بود که توانستیم این کارت ها را به چاپ یرسانیم .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.