مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد از یک اشتباه رسانه ای در اعلام حذف طرح «اعطای بنزین به کد ملی» خبر داد و اعلام کرد: آنچه مجلس رای به حذف آن داده پیشنهاد «گواهی صرفه جویی» است و بحث اعطای یارانه بنزین به نفر در ماده ۳۱ کماکان پابرجا است و دولت مجاز به انجام این کار است.

اشتباه در اعلام حذف «اعطای بنزین به کد ملی» به جای «گواهی صرفه جویی»؛ بحث اعطای یارانه بنزین پابرجاست

مهدی هاشم زاده در گفت و گو با خبرنگار قدس گفت: طرح بنزینی که در مجلس بررسی است به شرح زیر است: ماده ۳۱- به‌منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد اقدامات زیر تا پایان سال اول برنامه انجام می‌شود: الف- دولت مجاز است در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه‌سازی مصرف انرژی ، بر اساس آیین‌نامه‌ اجرایی که به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد، اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور(به استثنای نفت گاز) بر اساس سرپرست خانوارها از یارانه حامل‌های انرژی با امکان مبادله سهمیه بین تمام ذینفعان، به‌عمل آورد. قیمت یارانه ای سهمیه بنزین در طول برنامه تغییر نخواهد کرد. و...

هاشم زاده با اشاره به اینکه تبصره حذف شده در ماده ۴۶ گزارش کمیسیون تلفیق در مورد انرژی مصرفی خودروهای سواری شخصی است می گوید:  طبق  این ماده  قرار بود  به میزان صرفه‌جویی انجام شده توسط هر شناسه (کد) ملی مالک خودرو نسبت به سطح مرجعی که در آیین‌نامه تعیین می‌شود، گواهی صرفه‌جویی انرژی برای مالک خودرو صادر شود و این معنای به حذف اعطای سهمیه بنزین به نفر  نیست.

وی تاکید کرد: انچه مجلس شورای اسلامی رای به حذف ان داده است حذف پیشنهاد «گواهی صرفه جویی» در ماده 46 گزارش کمیسیون تلفیق است. در بند الف ماده 31 گزارش برنامه هفتم توسعه، بحث اعطای یارانه بنزین به نفر کماکان پابرجا است و دولت مجاز به انجام این کار است.

این کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه با توجه به ناترازی که در بخش بنزین در  کشور داریم اقدام مجلس در حذف گواهی سپرده برای بنزین کار مثبتی محسوب می شود.گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی حذف گواهی صرفه جویی را در بخش خودروهای سواری حذف کردند ولی در عین حال مقرر کردند که آن دسته از مشترکان خانگی و صنعتی که مصرف انرژی خود را نسبت به مصرف سال قبل خود در مدت زمان مشابه کاهش داده اند مشمول دریافت گواهی به میزان حداقل معادل «انرژی صرفه جویی شده» شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.