منصور شکراللهی در گفت وگو با خبرنگار قدس درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی و نه خودرو در کشور گفت: در مجلس و در قالب برنامه هفتم توسعه مطرح شده که نحوه تخصیص سهمیه تغییر پیدا کند و به جای اینکه این سهمیه به خودروها تخصیص پیدا کند به هر کد ملی در کشور اعطا می شود. اما هنوز بررسی های کارشناسی آن به پایان نرسیده و هنوز در حال رسیدگی به آن در کمیسیون هستیم.
شکراللهی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد مردم خودرو ندارند و از این سهمیه برخوردار نیستند. این امر نوعی بی عدالتی است و در واقع ما در این زمینه یعنی اعطای ا یارانه بنزین به خودرو هم در واقع سهمیه سوخت را به اقشار متوسط رو به بالا اعطا کرده ایم.
شکراللهی در ادامه با تاکید بر اینکه این امر یک اقدام در راستای کاهش ناترازی بنزین است ادامه داد: متاسفانه دو دولت قبل اعتقادی به پالایشگاه سازی نداشتند و گامی هم در این راستا برنداشتند و این امر به ناترازی بنزین دامن زده است. ولی خوشبختانه دولت سیزدهم در این راستا هم گام برداشته است.
قیمت بنزین در برنامه هفتم تغییری نمی کند
وی خاطرنشان کرد: ما در آینده در بحث سوخت در تمام انرژی ها با ناترازی مواجه می شویم و در همین راستا باید برنامه های مدون برای مدیریت تولید و مصرف داشته باشیم تا بتوانیم جلوی ناترازی انرژی را بگیریم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه بیان کرد: هدفگذاری برنامه هفتم تخصیص یارانه سوخت به خانواده است نه اعطای سهمیه به خودروها تا به این وسیله همه افراد جامعه صرف نظر از اینکه خودرو دارند یا نه، از این یارانه بهرهمند شوند. در این طرح افراد امکان فروش سهمیه خود را هم دارند و در این فرآیند قیمت بنزین تغییر نمیکند.
ادامه بررسی میزان تخصیص بنزین به افراد
شکراللهی در ادامه خاطرنشان کرد: هنوز اینکه به هر کد ملی چند لیتر بنزین تعلق بگیرد مشخص نشده است. بنابراین تمامی افراد، چه مالک خودرو باشند و یا نباشند، سهمیه بنزین را دریافت میکنند. در صورت تمایل میتوانند از بخش اعتباری سهمیه خود به صورت ریالی استفاده کنند. هدف از اجرای این طرح افزایش قیمت بنزین نیست بلکه کمک به رفع ناترازی بنزین و توزیه عادلانه این یارانه بین تمام مردم جامعه است.
این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: برای تمام افراد ۱۵ لیتر به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود و امکان خرید و فروش، بازگردانی و جابهجایی آن وجود دارد.
وی در ادامه بیان کرد: درصدیدم با این شیوه مردم برای سوختگیری در جایگاههای عرضه سوخت از کارتهای شخصی استفاده کنند و کارت جایگاه کمتر باشد، به این دلیل که از یکسو آمار مصرف دقیق باشد و میزان مصرف مشخص شود و از سوی دیگر تا حدودی جلوی قاچاق گرفته شود. علت هم این است که برخی افراد کارتهای سوخت را اجاره میدهند یا میفروشند و اینها به لب مرز رفته و زمینهساز قاچاق سوخت میشود ولی با این شیوه می توان جلوی قاچاق سوخت را هم گرفت.
نظر شما