انتخابات

۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۱
کد خبر: 926830

با سیلی محکمی که صهیونیست ها از حماس در غزه خورده و صدای آن در باکو هم شنیده شد قطعا علی اف در ادامه سیاست منطقه ای خود با تامل بیشتری رفتار خواهد کرد.

بی شک یکی از تبعات تحولات جاری در فلسطین اشغالی که در پانزده روز گذشته از جنگ، رسانه ها بارها و البته به درستی به بازتاب آن پرداخته اند، تاثیر این روند بر نابودی پروژه عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بود. بر اساس توافق ابراهیم که با دلالی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده کلید خورد، امارات متحده عربی و بحرین در تاریخ 15 سپتامبر ۲۰۲۰ به قطار سازش با تل اویو پیوستند. این روزها هم با مطرح شدن دالان اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا یا کریدور آمریکایی آی‌مِک ( IMEC ) که از هند آغاز و سپس با عبور از عربستان سعودی و فلسطین اشغالی به اروپا می رسد، احتمال سازش ریاض با تل آویو بر سر زبان ها افتاده بود؛ مسئله ای که به اذعان تحلیلگران با تحولات فلسطین همه چیز آن هوا شد.

این یک بعد تحولات فلسطین است. نباید از یاد برد که این روزها برخی دیگر از دول منطقه و از جمله حکومت الهام علی اف در جمهوری آذربایجان با پشت گرمی رژیم صهیونیستی و البته آمریکا دست به ماجراجویی هایی بی پایانی زده بود. کار به جایی رسید که رئیس جمهور آذربایجان با گرفتن عکس یادگاری در کنار پهپاد اسرائیلی به طور غیر مستقیم برای کشورمان خط و نشان می کشید. اما با سیلی محکمی که صهیونیست ها از حماس در غزه خورده و صدای آن در باکو هم شنیده شد قطعا علی اف در ادامه سیاست منطقه ای خود با تامل بیشتری رفتار خواهد کرد.

این مسئله در مورد دیگر کشورهایی که به طناب پوسیده صهیونیست ها چنگ زده و علیه منافع کشورمان اقدام می کنند هم محتمل است. در این مسیر است که روز گذشته رهبر حزب جماعت اسلامی اقلیم کردستان عراق در سخنانی طوفانی با حمایت از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مظلومان به ویژه مردم فلسطین از عملکرد حزب بارزانی در این خصوص انتقاد کرد. ماموستا «علی باپیر» با خطاب قرار دادن بارزانی گفت: آینده اقلیم را به سرنوشت اسرائیل گره نزنید. این قمار به ضرر مردم تمام می‌شود. دشمنی با ایران را تمام کنید. در میان حاکمان ترسو و مزدور منطقه ایران تنها کشوری است که همیشه حامی مظلومان بویژه فلسطین بوده و در این راه هزینه‌های زیادی داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.