کارشناس انرژی گفت: با توجه به بسته بودن جغرافیای انتقال گاز ترکمنستان به سمت غرب و ظرفیت تکمیلی تجارت گازی بین ترکمنستان و کشورهای شرق، ایران می‌تواند همکاری‌های گازی خود را به ظرفیت واردات ۱۵ تا ۲۰ میلیارد متر مکعب از ترکمنستان را فعال کند.

ارتقاء نقش ایران به عنوان بازیگر اصلی در تجارت انرژی در خاورمیانه و  قطب اصلی انتقال گاز در منطقه

اتکای شدید ایران به تجارت نفت خام به دلیل تهدید تحریم‌های آمریکا، آسیب‌پذیر است. در سال‌های اخیر، این کشور نیاز به تنوع بخشیدن به بخش انرژی و استفاده از ذخایر عظیم گاز طبیعی خود را درک کرده است. در ادامه پیرامون اهمیت واردات گاز از ترکمنستان را برای رسیدگی به عدم تعادل موقت گاز در شمال شرق ایران در طول زمستان و تقویت توسعه تجارت گاز بین دو کشور با آقای محمدرضا کارگذار کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که خواهید خواند.

محمدرضا کارگذار کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت توسعه تجارت گاز برای ایران گفت: گاز طبیعی به عنوان یک منبع سوخت تطبیق پذیری را ارائه می دهد و آن را برای کشورهایی که به دنبال تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی خود هستند جذاب می کند. می توان از آن برای گرمایش، پخت و پز، تولید برق و حمل و نقل استفاده کرد. با افزایش صادرات گاز، ایران می تواند وابستگی خود به سوخت های فسیلی آلاینده را کاهش دهد و به تلاش های جهانی برای مصرف پایدار انرژی کمک کند.

وی ادامه داد: ایران در فصول سرد سال دچار عدم تعادل گاز متناوب است که مانع از صادرات گاز می شود. با این حال، این کشور منابع گازی متعددی دارد و ظرفیت واردات گاز از روسیه و ترکمنستان را دارد. ایران با استفاده از فرصت بی نظیر تحریم گاز روسیه و عرضه محدود گاز ترکمنستان به اروپا، می تواند خط واردات گاز از ترکمنستان را باز کند. این امر ایران را قادر می‌سازد تا نه تنها تامین گاز داخلی در طول زمستان را تضمین کند، بلکه صادرات گاز را تسهیل کرده و مسیر مبادله گاز روسیه به هند را تقویت کند. در حال حاضر ایران به کشورهایی مانند ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان گاز صادر می کند. ایران با واردات روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان می تواند با حداقل سرمایه گذاری بازارهای گاز خود را گسترش دهد. این امر موقعیت ایران را به عنوان یک بازیگر اصلی در تجارت انرژی در خاورمیانه ارتقا می‌دهد و آن را به عنوان یک قطب اصلی انتقال گاز در منطقه تثبیت می‌کند.

وی در رابطه با تجارت گازی بین ایران و ترکمنستان و وابستگی دو کشور در توسعه تجارت خود گفت: ترکمنستان تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب ظرفیت مازاد صادرات گاز خواهد داشت. با توجه به بسته بودن جغرافیای انتقال گاز ترکمنستان به سمت غرب و ظرفیت تکمیلی تجارت گازی بین ترکمنستان و کشورهای شرق، ایران می‌تواند همکاری‌های گازی خود را به ظرفیت واردات ۱۵ تا ۲۰ میلیارد مترمکعب از ترکمنستان را فعال کند. علاوه بر این، توسعه زیرساخت های جدید خط لوله می تواند واردات گاز روسیه از ترکمنستان را تسهیل کرده و تجارت گاز ایران با روسیه را بیشتر تقویت کند. در بلندمدت، ایران باید مشارکت در توسعه میادین گازی ترکمنستان مانند چین را برای افزایش ظرفیت واردات و رشد تجارت گاز بین دو کشور در نظر بگیرد.

این کارشناس انرژی  گفت: واردات گاز از ترکمنستان به ایران راه حلی استراتژیک برای رفع عدم تعادل موقت گاز در فصل زمستان و تنوع بخشیدن به بخش انرژی ارائه می دهد. ایران با به حداکثر رساندن واردات گاز خود و استفاده از همسایگان شمالی خود می تواند خود را به عنوان بازیگر اصلی تجارت انرژی در خاورمیانه قرار دهد. توسعه تجارت گاز با ترکمنستان نه تنها نیازهای انرژی ایران را تامین می کند، بلکه به ثبات انرژی منطقه و ترویج مصرف انرژی پایدار کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.