به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، عباس سلطانیان اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در دورههای مختلف تحصیلی تلاش میکند که با دادن اختیارات بیشتر به مدرسه، هویت مدرسه را برگرداند زیرا معتقد هستیم اگر مدرسه قوی باشد ایران قوی خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه نظامهای آموزشی موفق در دنیا تمرکز خود را حول ۳ محور اصلی مدرسه، کلاس درس و فرایند یادهی و یادگیری قرار دادهاند، عنوان کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش بحث مدرسه محوری مورد تاکید قرار گرفته است.
سلطانیان ابراز کرد: ما در اسناد بسیار مهمی که در قالب آئین نامه های آموزشی و اجرایی به مدارس ابلاغ میکنیم تلاش کرده مدیریت مبتنی بر مدرسه یا مدرسه محوری را به صورت عملی جزو سیاستهای وزارت آموزش و پرورش نشان داده و اجرا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهکار۱۳-۲ این سند تکلیف و ماموریتی برای آموزش و پرورش مشخص شده مبنی بر اینکهخ به تدریج باید اختیارات و مسئولیتهایی به حوزههای ستادی، مناطق آموزش و پرورش و استانها به مدارس بویژه به شوراهای درون مدرسه واگذار شود
سلطانیان ادامه داد: اگر ما آئین نامههای خیلی قبل وزارت آموزش و پرورش از جمله آئین نامه اجرایی مدارس را که اولین بار در سال ۷۹ مصوب شد و به مدارس سراسر کشور ابلاغ شد نگاه کنیم میبینیم در آن دائم گفته شده مدیر مدرسه موظف است این کار را انجام دهد و یا مدرسه باید این کار را و این ماموریت را در سطح مدرسه پیگیری کند.
وی با بیان اینکه مدیریت مدرسه محور دادن اختیارات بیشتر به شوراها و ارکان درون مدرسه است، اظهار داشت: در آئین نامه اجرایی جدیدمصوب شورای عالی آموزش و پرورش که سال ۱۴۰۰ به مدارس ابلاغ شد سعی شده روی سخن بیشتر به شوراهای درون مدرسه از جمله انجمن اولیاء و مربیان، شورای دانش آموزی و شورای دبیران سوق داده شود.
سلطانیان بیان کرد: اولین اقدام شناسایی ظرفیتها در مدارسه و توان اجرایی مدرسه اساتید حوزه تعلیم و تربیت قائل به این موضوع هستند هر چقدر ما نقطه تصمیم گیری و دادن بودجه را به محل اجرا نزدیک کنیم موفق تر خواهیم بود، نمیشود در تهران نشست و برای ۱۲ هزار دبیرستان در سطح کشور تصمیم گیری کرد زیرا اقتضائات، امکانات و ظرفیتهای مدارس با هم متفاوت است.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: با امکانات محدودی که در مدارس داریم بهترین تصمیم این بوده که سیاست مدرسه محوری در مدارس نهادینه شود و مدارس کانون تصمیم گیری باشند زیرا در این شرایط پاسخگو خواهدن بود
سلطانیان ادامه داد: یکی از مسائل کنونی آموزش و پرورش این بوده که مدرسه در قبال برخی برنامهها پاسخگو نیست زیرا برنامه را برنامه خود نمیداند و فکر میکند آن برنامه متناسب با امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی در مدرسه نیست.
وی خاطرنشان کرد: اگر این قدرت و توان را به مدرسه دهیم که جزو سیاستهای اصلی وزارت آموزش و پرورش و مبتنی بر سند تحول است ما شاهد تصمیم گیری خواهیم بود که از امکانات محدود مدارس به بهترین شکل ممکن استفاده خواهد شد.
نظر شما